Chapter 4

3.1K 148 0
                                    

toktoktok  ~

Hasya terjaga selepas mendengar bunyi ketukan pintu dari luar biliknya .

" Hasya bangun . Turun meh sarapan "

Ummi memanggil Hasya dari luar . Hasya yang masih mamai bingkas bangun dan meregangkan tubuhnya .

" Ye ummi . Kejap lagi Hasya turun " jawabnya sambil berusaha untuk membuka matanya yang masih berat itu . Yela , semalam tidur pukul berapa dah . Bangun solat subuh lagi . Ni kes kes nonton movie horror semalam la ni .

Kemudian , Hasya berdiri dan menuju ke toilet . Dicucinya muka dengan sabun pencuci muka , giginya diberus dan bajunya pula ditukar kepada kain basahan . Anak dara tak elok tau mandi tak pakai kain basahan .

***

" Ummi ! " Hasya memeluk ibunya dari belakang .

" Allah ! Ish kamu ni Hasya , terperanjat ummi tau "

Ibunya sedikit melatah . Hasya terketawa kecil . Bukan niatnya untuk berbuat demikian , cuma umminya itu cepat terperanjat macam dia jugak . Like mother like daughter :3

" Hihi , sorry  "

" Dah , duduk sana sarapan . Ummi ada buatkan sandwich kesukaan kamu "

Hasya terus berlari anak menuju ke meja makan . Sebenarnya , semua masakan ummi dia tu jadi favourite . Air tangan ibu , anak mana tak makan oi .

" Eh  , mana Azrul dengan Arif ni . Tak turun lagi " kata ibu Hasya . Hasya hanya mengangkat kedua bahunya tanda tidak tahu . Belum sempat ibunya memijak anak tangga pertama menuju ke atas , Arif dan Azrul muncul .

" Haa , ingatkan tidur lagi  " kata ibu Hasya . Ibu Hasya terus menuju ke meja makan .

" Ummi , kak Azza dengan kak Ana mana ? Tidur lagi ke ? " tanya Hasya . Biasanya , kakaknya berdua itu yang menyediakan sarapan untuknya .

" Oh , diorang dah pergi Langkawi . Flight  diorang dalam jam 7 pagi tadi , tu yang awal turun tu "

" Tak bagitau pun ? Berapa lama kat sana ? "

" Seminggu kot . Ummi tak pasti la pulak . Nanti ummi call . "

Hasya hanya meng'oh'kan saja . Kemudian Hasya menoleh ke arah Arif yang menarik kerusi untuk duduk di sebelahnya .

" Morning Hasya " kata Arif sambil tersenyum

" Morning gak " balas Hasya

" Ha , Arif . Kenapa semalam tak masuk kerja ? " tanya ibu Hasya

" Oh , semalam hujan lebat sangat ummi . So , flight delay . "

" Patut lah semalam ummi dengar ade orang nonton filem seram . " sindir ibu Hasya sambil tersenyum .

" Ha'a ummi . Semalam ada orang bawak Arif tengok filem seram , tapi dia pulak yang menjerit-jerit " kali ni Arif pula yang menyindir Hasya .

Hasya hanya mendiamkan diri , tidak mahu mencelah . Takut-takut Arif memberitahu cerita semalam kepada ummi . Sandwich yang berada dipinggannya itu digigit sedikit demi sedikit .

" Tapikan ummi . . " tiba-tiba Azrul mencelah

" Semalam , ada orang panggil Arif ABANG dah . " perkataan 'abang ' itu sengaja ditekankan . Sindiran kali ketiga buat Hasya . Muka Hasya bertukar menjadi merah padam . Pemalu sangat budak ni .

" So , abang Arif bila masuk kerja ? " soal Hasya , sengaja ingin menukar topik cerita .

" Dalam schedule abang , semua shift malam . So , pagi ni tak masuk kerja . Eh , no no . Harini abang tak masuk kerja . Memandangkan harini hari ahad . Ahad abang offday . "

Mrs. Arif [On Going]Where stories live. Discover now