" Bro ! Lama cuti ? "
" Eh , Shahrun ! Tak la lama sangat , berapa hari je kot . " Arif menyapa rakan sekerjanya .
" Kenapa tiba-tiba je ? Sebelum ni tak pernah pun ambil cuti ? Ada something yang aku tak tau ke ? " Shahrun menyoal bertubi-tubi .
" Takde la . Sebelum ni memang tak pernah , ni kes-kes emergency . Sebab tu la aku cuti . " jawab Arif .
" Emergency ? Ada apa-apa jadi ke dekat kau ? Elok je aku tengok ? Tough , fit , no injure , um . . perfecto ! " Shahrun meraba-raba tubuh Arif .
" Ish . Kau ni tak senonoh betul la . Nanti aku bagitau la . "
***
" Class dismissed . "
" Thank you Sir ! "
" Make sure you send your essay to me on time . " kata Mr. Rynall sebelum keluar dari kelas tersebut .
" Yes sir . . . " Hasya mengeluh . Sementara semua pelajar sibuk keluar dari kelas tersebut , Hasya masih duduk di kerusinya . Termenung , memikirkan keadaan umminya bersendirian di rumah .
' Ummi dah makan ke ? Kak Azza jadi ke balik harini ? Ubat ummi ? Siapa nak jaga ummi kalau kak Azza tak jadi balik ? Um nak call ummi ke tak ? Call kak Azza la . Kak Azza tak busy ke ? Tch , ergg . Apa nak buat ni ? '
" Hasya ? " seorang gadis cantik menepuk bahu Hasya . Hasya yang dari tadi termenung menoleh ke arah gadis cantik itu .
" Hah ? Eh , Yaya ?! "
Suraya . Kawan baik Hasya since tahun pertama dia menyambung pelajarannya di University of Sydney . Suraya mengambil course yang berbeza dengan Hasya . Tetapi , Suraya dan Hasya tinggal bersama .
" Ish , kau ada masalah tak ? Aku nampak kau mengelamun jauh sangat sampai aku panggil beribu kali tak dengar ? "
" Hee , sorry sorry . Aku cuma risau la kat ummi aku . Dah la duduk rumah sorang . Kalau jadi apa-apa kat ummi nanti ? Macam mana ? " Hasya mula riasu .
"Oh , kau try la call ummi dulu . Kak Azza ke kak Anna ke . Call la siapa-siapa . "
" Kalau aku call ummi , takut ummi tengah rehat ke tidur ke . Aku tak nak kacau ummi . "
" Dah tu ? Call la kakak kau dua orang tu ? "
" Kak Azza cakap , dia balik harini sebab dia nak jaga ummi . Tapi , mesti la dia siapkan kerja dia dulu kan ? Kalau aku call , takut dia busy pula buat kerja . Kak Anna kerja jugak . Ish , siapa aku nak call ? "
" Ergg , kau ni pening-pening . Kau try je la call kak Azza dulu . Mana la tau dia dah balik . " Suraya pula yang bengang melayan budak risau tak bertempat ni .
" Err , yela yela . " tangan Hasya menyentuh screen handphonenya mencari nombor telefon kakak sepupunya itu .
tuttut ~
" Hello ? "
" Assalamualaikum . Kak Azza ? "
" Waalaikumsalam . Ye Hasya ? Ada apa call kakak ? "
" Em , kakak kat mana ? "
" Ada je ni kat rumah . Kenapa ? "
" Kakak dah sampai ? Bila lagi ? "
" Dah . Dari jam 8 pagi tadi . "
" Oh . . ummi mana ? Ummi sihat ke ? "
" Uhm . . sihat je . Ada tu tengah rehat kat bilik . Call kakak ni sebab nak tanya pasal ummi la ni ? "
YOU ARE READING
Mrs. Arif [On Going]
Romance' Aih , comel sangat la budak ni . Nak cubit , tak halal lagi . Aduh parah ' " It's okay Hasya . You will regret it . "