31

5.8K 168 2
                                    

"Ril...stop it lah. Stop ganggu saya. Saya dah nak kahwin dah pun. Hubungan kita dah lama tamat. Kita dah habis." Airin menepis tangan Zahril.

Semakin dekat tarik pernikahannya dengan Redza, semakin kerap lelaki itu datang memganggunnya. Rayuan demi rayuan tidak henti meniti di bibir lelaki itu.

"Rin...berapa kali saya kata pada awak saya boleh terima Keysha. Saya cuma nak kita balik macam dulu. Saya tak kisah apa pun yang awak lakukan dulu. Semua tu masa lalu. Saya cuma perlukan awak. Saya cintakan awak Airin Insyirah. Saya tak boleh tanpa awak..." sekali lagi Zahril cuba meraih tangan wanita didepannya itu namun sepantas kilas ditepis kasar oleh Airin.

"Ril...kalau awak cintakan saya, awak tak kan buang saya tanpa dengar penjelasan saya. Kalau awak cintakan saya, awak sepatutnya percayakan saya." Mata Airin sudah mula berkaca-kaca. Memang sukar untuk hatinya menafikan yang masih tersimpan rasa buat lelaki itu. Lelaki itu Cinta pertamanya. Sakit rasanya hatinya tika itu. Apalagi mendengar pujuk rayu dan kata cinta dari lelaki itu. Hatinya seakan ingin menyerah.

"Untuk pengetahuan awak Keysha bukan kesilapan saya...dia anugerah yang Allah berikan pada saya....Saya cuma orang yang di amanahkan untuk menjaga Keysha... sekarang awak dah tahu semuanya. Saya merayu tolong berhenti ganggi kehidupan kami. Selama ni saya dah cukup penat lalui hidup ni...tolong beri saya rasa bahagia Ril... kalau awak betul cintakan saya...biar saya bahagia dengan Keysha da ayahnya..." tanpa menunggu lagi, Airin berlalu pergi. Air mata yang mengalir di hapus kasar dengan belakang tapak tangannya. Dia tidak seharusnya mengalirkan air mata. Inj jalan kehidupan yang dia pilih. Kenapa harus ada tangisan mengiringinya...

***

Sudah dua hari semangat Zahril hilanh entah kemana. Kebenaran telah terbongkar. Dan itu amat menyakitkan. Kenapa dia harus terburu buru dalam menilai Airin Insyirah. Huh! Kepalanya serabut.

Sudah beberapa tahun berlalu namun nama wanita itu belum juga mampu dihapus dari hatinya. Nama itu ibarat cukup dalam terpahat di dalam sana. Bukan dia tidak mencuba untuk melupakan wanita itu. Sudah berkali kali dia mencuba namun masih sukar baginya.

Naura Safiya. Wanita itu pernah menjadi bahan ujikajinya untuk melupakan Airin Insyirah. Namun ekspirimen tersebut bukan jalan terbaik. Hati Naura Safiya bukan bahan ujikaji yang boleh dipermainkan sesuka hatinya. Dia akui Naura seorang wanita yang baik dan mungkin mampu menjadi isteri soleha dan ibu mithali kepada anak anaknya tapi hatinya bukan milik wanita itu.

"Ril...dah lah tu. Dah dua hari mama tengok muka Ril macam mayat hidup je..." puan Zurin duduk disebelah anak lelakinya itu. Bahu tegap milik anaknya ditepuk tepuk lembut.

"Ril menyesal..."

"Bukan jodoh Ril dengan dia..."

"Ma...Ril tak boleh ma. Ril dah buat keputusan. Ril nak sambung belajar di oversea. Cuma tu cara supaya Ril dapat lupakan Airin ma..."

"Ril..." nafas dihembus lemah. Puan Zurin tidak mampu menghalang lagi. Rasa bersalahnya pada Airin dan Zahril mengunung. Dia seharusnya menyelidik sebelum membuat keputusan. Akhirnya kini...anaknya yang menjadi mangsa.

Masih jelas di ingatannya wajah sungul anak lelaki nya itu ketika menemuinya dua hari lepas. Berkaca kaca mata Zahril mengadu pada nya. Hati tuanya juga ibarat terheris luka. Namun nasi sudah menjadi bubur. Dia juga tidak mampu berbuat apa apa.

Jadi Suami AkuWhere stories live. Discover now