×∂υα×

4.9K 211 0
                                    

Farhana zulaikha membetulkan bajunya yg sedikit berlipat akibat duduk tadi. Pandangannya di hala kepada smk sri damai yg berada di hadapannya.

Jam baby-g yg berada di pergelangan tangannya di lihat sekilas.

7;05

Awal lagi memandangkan sekolah nya start pada pukul 7;45. Dia memasuki perkarangan sekolahnya dengan tenang. Muka dingin kembali dibuat. Dia berjalan ke kantin. Tempat membeli makanan di tujui.

"assalamualaikum makcik mun!" dia tersenyum ke arah pekerja kantin atau boleh di kenali sebagai makcik mun.

"waalaikumussalam. Oh farhana.. ingatkan sapela tadi huhu. Makan biasa ya?"

Farhana hanya mengangguk menandakan ya. "mee goreng mamak dengan air milo ais satu!" makcik mun hanya tersenyum. Kalau lah farhana boleh jadi mcm ni setiap hari.

Mungkin dia boleh berubah. Dia kenal farhana. Ya, memang farhana kaki baran. Ternyata lagi. Memang tk silap, bukan farhana talam dua muka. Tk bukan talam dua muka. Dia hanya baik dengan orng tertentu.

Tidak tahulah genetik daripada siapa yg membuatnya panas baran seperti ini. Ajaib betul. Kalau hendak dikatakan mengikut ibunya tk. Ibunya lemah lembut, selalu merendah diri. Ayahnya pula tidak garang. Sama seperti ibunya.

Makcik mun mula pergi ke arah dapur untuk menyiapkan makanan yg dipesan oleh farhana. Sementara itu pula, farhana sedang mengeluarkan buku rujukannya.

Buku rujukan bahasa english menjadi pilihannya. Bab 2 dibuka. Setiap bait bait perkataan dan ayat di tatap penuh makna. Book worm? Bukan. Farhana bukan kaki buku.

"nah makanannya." makanan di letak di hadapan farhana. Dia hanya menghadiahkan senyuman kepada makcik mun.

Buku rujukan english ditutup. Makanan di hadapannya di pandang. Dia mengambil garfu dan mula memakan sedikit demi sedikit. Sedang dia makan, kelibat kawannya, aqilah datang dengan keadaan tercungap cungap.

Jam baby-g nya di pandang. Memandangkan waktu sekarang ialah 7;20 maknanya aqilah sudah lewat selama 10 minit. Perjanjian mereka ialah berjumpa pada pukul 7;10.

Senyuman senget terbit apabila aqilah mula mendekat. Dia mula berhenti dan mula mengambil nafas dalam. Farhana yang berada di hadapannya menahan diri daripada tersenyum.

Kalau dia hendak gelak sekarang, ya boleh. Tpi memandangkan sekarang kantin sudah dipenuhi dengan ramai pelajar sekolah ini jadi dia membantutkan niat itu.

"ma-maaf wei. Aku silap kunci jam tadi. Huh huh." aqilah memegang dadanya. Nafas nya ditarik sepanjang panjang yg boleh.

"lambat tetap lambat." farhana memeluk tubuh sambil memandang ke arah aqilah yg sedang duduk di hadapannya.

"alah.. Lewat 10 minit je pun." aqilah mencebik. Yelah dia lewat 10 minit je.

"masa. itu. emas. Wahai cik aqilah adriana oii." kalini farhana mula menunjukkan senyum hingga menampakkan lesum pipit nya.

"ha kalau senyum gitu sedaplah mata memandang." farhana dan aqilah tersentak. Kelihatan makcik mun berada di hadapannya sambil tersenyum kearah farhana.

Farhana mula menghilangkan senyumnya. Wajah tadi kembali dibuat.

"alooo buatla muka tadi. Kiut ape." aqilah mula mengikut jejak makcik mun. Tahu tahulah dia bahawa makcik mun hendak menyakat farhana. Dipandangnya farhana yg sedang mencebik di hadapannya.

"diamlah kau. Perangai sama je dua dua ish." farhana mengambil garfu yg diletakkan tadi dan mula memakan mee tadi.

"elelelele tahulah malu. Eh eh makcik mun nk pergi dapur kejap. Pelajar dh ramai ni. Tk dpt nk duduk lama lama." bayangan makcik mun sudah tidak mula kelihatan. Kini tinggal farhana dengan aqilah

"wei far kau siap tk kerja cikgu dina bagi semalam?" farhana memandang aqilah yg berada di hadapannya dengan senyuman senget.

"kau ni tiap tiap hari kutt tk siap. Kau buat apa?"

"main game."

"game apa?"

"mobile legends, pubg, free fire arh byk lagilah."

Farhana memandang kawannya dengan tidak percaya. Gosh tkkanlah main tu je tiap tiap hari?

"lain kali buatla kerja duh. Qila qila. Bilala nk berubah kau ni." buku latihan miliknya di letak ke atas meja. Laju sahaja aqilah mengambil

"hehe. Kau pun sama gak. Bila nk berubah jadi beautiful princess ha? Asyik dok main ice princess tiap tiap hari." katanya sambil membuat kerja sekolah.

"eleh biarlah welkkk." dia menjelirkan lidahnya kepada kawannya.

Pinggan yg sudah kosong diletakkan ke tepi. Kaunter dituju. Makanan tadi dibayar. Dia melihat jamnya.

7;35

Dia bergegas pergi ke tempat tadi.

"woi jum masuk kelas ah." farhana mengzipkan begnya dan mula bangun.

"oi tunggulah!" aqilah hanya memandang farhana yg kian menjauh. Aish budak ni.





















***
Yayaya chappy two

Enjoyz

ketua pengawas itu suami aku?!Where stories live. Discover now