×тιgα×

4.3K 184 8
                                    

Pelajaran di hadapan langsung tidak menarik perhatian farhana zulaikha. Math erghh. Kenapalah wujudnya math? Kenapa mesti math? Math buat dia menguap.

Setiap kali math mesti mcm ni. Tpi dia hairan, walaupun dia tk menumpukan perhatian pada cikgu yg sedang mengajar, dia tetap lulus masa peperiksaan. Um?

Pelik bukan? Bukannya ini kali pertama farhana tidak menumpukan perhatian. Hampir setiap kali waktu math dia tidak menumpukan perhatian.

Qila di tepinya hanya dipandang. Kalau time math mesti bersemangat. Aperkah? Susah bukan nk jadi budak gila math ni. Perngiraannya buat otak down. Gila jadinya.

Aku memandang sekeliling kelas. Teringat lagi haritu, time ceriakan kelas.

"woi tolongla!"

"aku kata tknklah. Remeh tahu tk remeh!"

"aish! Buat kerja pun malas. Anak dara apala kau ni farhana oi."

"diamla kau mak nenek qilah oii."

"bab-"

"aqilah baldi atas kepala!"

Pap!

"HAHAHAHAHA!"

Farhana tersenyum. Haih, kelakar gila time tu. Baldi sangkut atas kepala dia sia HAHA. Mcm mana lah boleh sangkut ats kepala. Agaknya balasan dia membebel kut. Erm?

Dia memandang semua budak yg bertungkus lumus menyiapkan latihan math yg diberi oleh cikgu yani di hadapan. Kan best kalau otak bijak. Ni tk, otak dh berkarat.

Dia memandang ke belakang dengan keadaan tersenyum malas. Faham bagaimana? Mcm senyum 'fake'. Dipaksa senyum.

"h-hai.."

Senyumnya perlahan mati apabila dia disapa oleh salah seorng budak perempuan.  Bukan apa, dia sama sekali tidak suka apabila orng lain ternampak senyumnya. Senyum dia mahal ok(・∀・).

"herm.. Kau nk aper?" farhana bercakap dengan nada sederhana kuat walaupun cikgu berada di hadapan.

"ermm.."

"kau ni nk ckp ke tk? Jgn bazir masa aku boleh tk?"

Farhana memusingkan badannya semula. Mls mahu melayan.

"aaa..Aku nk ckp some-"

"AMIRA!"

Dan semuanya memandang ke arah meja belakang.

👣👣👣

"aaa..Aku nk ckp some-"

"AMIRA!"

aku yg sedang memberi tumpuan kepada cikgu yani dihadapan terbantut apabila tiba tiba sahaja cikgu yani menjerit.

pehal tibe tibe?

"kenapa kamu bercakap? kamu dh tahu kan saya paling pantang kalau ada orng bercakap masa kelas saya. patutlah dpt math 'F' markah tak pernah naik tapi turun. sedarlah sikit diri tu."

"ma-maafkan saya cikgu."

aku memandang budak mira ni.

ha tah apa tah nama dia. aku memandang budak kat belakang aku ni.

asalla bengap sangat. lembiknya sia. ckp pun gagap gagap. cam budak tadika baru nk up masuk sekolah rendah jahahssshahaha.

budak tu hanya menundukkan kepalanya. elelele cumil. cikgu yani dipandang. alah alahh cikgu ni tk habis habis membebel. tkleh diam sekejap ke?

cair taik telinga aku.

setelah selesai cikgu yani bebel bebel di hadapan kelas, aku mula lalai kembali.

halah halah. aperlah. kenapalah dengan math ni. kalau ada orng yg susah tido ni sila silalalh baca buku math. konpem tido.

sekali lagi aku mengerling ke arah qila yg berada di tepi. dia ni kalau time math laju je otak. kalau time lain eheh eheh la jawabnya.

"ok.. masa dh habis. kerja yg saya bagi tu mohon siapkan. minggu depan saya mintak. sapa tk siap mmg kena dengan saya. assalamualaikum."

satu kelas bangun dan memberikan tunduk hormat. aku mula menyandar ke kerusi. argh lega gila time math dh habis.

muka surat 34 latihan 1.a dipandang lama. ah kenapalah susah sangat. otak mula memikirkan cara hendak buat.

"fuh siap jugak latihan math ni." kata qila sambil menyimpan pen yg digunakan tadi kedalam pencilbox.

aku sekadar memberi jelingan kepada qila. nk tunjuk tunjuk lah tu. mcmla orang tk tahu. ceh.

"jomla pergi rehat. lapar gila." aku memandang dia yg sedang menggosok perutnya.

aku bangun. begitu juga qila.

kantin dituju.

tempat diambil.

makanan di order.

aku sekadar menyembamkan muka ke meja. kenapa tk makan? sudahla aku dh kenyang sebab pagi tadi.

"hi.. erm boleh rehat sama?"

suara itu tidak dilayankan. hanya qila yg menjawab. aku setia menyembamkan muka ke meja. penatlah katakan.

"budak baru kan?"

"aah. saya amira, awak?"

"aqilah tpi boleh panggil qila je." kata qila sambil tersenyum ke arah budak baru itu.

"di-"

"aku farhana zulaikha. panggil aku farhana je." kataku sambil mengangkat muka.

budak baru itu dipandang. ouh ni yg kena marah ngan cikgu yani tadi. apa nama dia? amira? ha amira.

"ouh.. hi." sapanya riang. aku hanya membalas dengan anggukan tanpa secalit senyuman di bibir.

"jgn risau dia memang mcm tu."

"ok."

diam. satu meja diam. hanya bunyi sudu dan garfu didengari. memasing hanya melayan perasaan sendiri.

"cepatlah qila makan. makan pun lambat. siput babi tu makan lagi laju dari kau lah." aku mula bangun dari duduk.

budak amira tu pun ikut sekali.

"yelah yelah. orng nk makan dengan senang pun tk boleh. ish!" katanya sambil membawa pinggan kotor tadi ke singki yg disediakan.

aku pusing ke belakang. halah halah, dh nk beratur ke sia. malas gila babeh.

kaki diatur ke dewan apabila qila ada di sisi. tetapi hakikatnya, qila kena menjaga budak beratur. almaklumlah dia pengawas. jadi, tinggal aku dengan budak baru je kat sini. kekok pulak jadinya.

tangan dimasuk ke poket, pandangan di hala kepada cikgu yang membebel di atas pentas. kalau sehari tk membebel mmg tk sah ke?

"erm..awa-"

"ckp cepat." gesaku. sian budak baru ni. bila nk ckp mesti kena potong dengan aku. well farhana zulaikha kan?

"tak ada apa apa lah." amira menundukkan wajahnya memandang lantai.

kami berdiam diri.

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

sampai situ je lah huh.












ketua pengawas itu suami aku?!Where stories live. Discover now