الفصل السابع والعشرين........
متفتحيش في جرح عشته زمان
قول للزمان ارجع يازمانياحلم راهنت بعمري عليه
وطلعت من الرهان خسرانماتفتحيش في جرح عشته زمان
قول للزمان أرجع يازمانياحلم راهنت بعمري عليه
وطلعت من الرهان خسرانيا سمرا ياللي عنيكي كدابين
والله لو بعشق حجر هيلين
اسقيكي شوق تسقيني دمع العينيا سمرا ياللي عنيكي كدابين
والله لو بعشق حجر هيلين
اسقيكي شوق تسقيني دمع العينقصة ومتعادة بقالها سنين
نفس النهايه الفرق في العناوينصبرت صبر لو شاله الجبل هيميل
ملقتش منك حتي رد جميلانا كنتلك زاهد وكانت سبحتي شوقي
كنتي لي سم بيجري في عروقيمتشكرين علي فرحة البدايات
وهحاول انسي قسوة النهاياتمتشكرين علي فرحة البدايات
وهحاول أنسي قسوة النهاياتيا سمرا ياللي عنيكي كدابين
والله لو بعشق حجر هيلين
اسقيكي شوق تسقيني دمع العينقصة ومتعادة بَقالها سنين
نفس النهايَة الفرَق في العَناوينيا سمرا ياللي عنيكي كدابين
والله لو بعشق حجر هيلين
اسقيكي شوقَ تسقيني دموع العين
سمرا ياللي عنيكي كدابين.........
........... ...........
...........
طارق... وانا وحبنا حتي انتي مدنتيش فرصه....
مني.... ودا ليه.. انتي اديتني فرصه حتي استنيت ولا حاجه أتجوزت وخلفت وعشيت حياتك... عملت ايه اول حد طعني... عملت ايه... بسببك بس انا انهارده هبعد عنكم عشان مش حاسكم اهلي.. ولا بقيت قادرة استحمل اكتر من لاسف.. وبالنسبه لحبك.. سيدي... اسف احبك ولكني لا أريدك بعد الآن واحبك ولكن لم تعد حلمي لم أعد معجبه بك... ولهذا..... طارق... طلقني.....
طارق... مش مطلقك يا مني....
مني... وانا مش بطلب منك انا هنفذ دا غصب عنك سلام........ وغادرت للذهاب لرؤيه عهد أيضا... ولكن كل خطوة كان شي داخلها يؤلم كان سجين يلاقي حكم الإعدام......... وفي المشفي....... عند زياد خرجت إحدي الممرضات......
الممرضه... عايزين فصيله دم بسرعه o+
عهد.. انا فصليتي كدا...
بسمه... بس يابنتي....
عهد.... مافيش بس ارجوكي....
علاء.... وانا كمان....
الممرضه..... اتفضلوا معايا.... بسرعه....... وتم نقل الدم... وعادت الممرضه مرة أخرى لغرفه العمليات...
وهنا أشار فهد.... لعلاء....
فهد... عايزك... وعايز عهد ومراتك وطبعا عمي إكرامي....
ريم... هتخدوهم فين ودا وقته.....
فهد... خليك في اخوكي ياريم دي حسابات لازم تتقفل..... وساروا خارج المشفي يبدو أن فهد لا يريد فقط أن يعاقب علاء بل يريد أن يهرب من ذالك التوتر.................
فهد.... سلامه.. انت هتاخد الورق دا وتوصله لقسم العجمي اسكندريه شرق وحد معاك رجاله ومش عايز حد يعرف انت رايح ليه وفين.......
سلامه.... حاضر...........
وأخذ علاء بطريقه غربيه لزوجته وأبيه وقيد وكان في قبو القصر.......
إكرامي.... في ايه يافهد.....
فهد.... في كام حاجه ابنك غلط فيها وانا ناويت اخد حق مرات اخويا.... وحث مراته ومني وغيرهم
علاء.... تقصد ايه....
فهد... أول هام اتجوزت مني عشان تعرف تنسب ولادك وتخبي مشكله سلمي اللي اتعرفت من حد من أهلها وكدبت والمهم بنتك ماتت كعاقب ليك وقلنا حكم ربنا ولا اعتراض ومني اتطلقت كرامتها... وسلمي كذبت عليها وقوات رجعلتها لما حسيت بالذنب وانت لا حسيت ولا حاجه انت خايف من أهلها عشان هدودك بالقتل.... صح غير كدا اللي عملتله مع عهد اختك....
إكرامي... انت بتقول ايه...
فهد... دي نص الحقيقه ابنك المحترم كان بيضرب اخته لما عرفت حقيقته أن كل دقيقه مع واحده شافته وهو بيغتصب سلمي وهددها انه هيفضحها ولكن بتحقيقه زياده شويه لو حد عرف حقيقتها هي وزياد زمان..... وخدها للدكتور.... عهد اتعقدت... وعاشت حياتها خايفه وسلمي اتجوزت واحد مش محترم ومني اتحسب عليها جوازه غير طبعا.. انك مش بتعاملها كويس.... أكمل وولا كدا كفايه......
سلمي... انت كذبت عليا
علاء... سلمي اسمعني.... سلمي... انا..
سلمي.... انت كدبت عليا كل السنين دي مكنتش بتحبني.....
علاء.... محصلش والله محصل.. انا حبيتك بعدها.. ورحمه بسمه بنتي حبيتك...
سلمي... وانا مش عايزك عن ازنك... ورحلت وهي تبكي بقهر فقد خسرت بسببه أعز ما يملك المرء وفي النهايه يكون كل ذالك وهم... . ...
عهد... بعد ازنكم انا مش اقعد هنا... انا تعبانه بيجد...
فهد..... ممكن تمشي وروحي جنبك جوزك حسابك بعدين....
عهد بدموع.... زياد طلقني خلاص مبقاش جوزى عن ازنك....... وغادرت وهو تركض بألم حتي سقطت ووجدت إكرامي يحتضنها..
إكرامي.... انا اسف عشان محستيش بيكي كل دا انا اسف يابنتي بجد......
عهد بتعب... .. انا السبب بس خلاص كل شي انتهي... لازم نشوف سلمي.... تعبانه....... وخطت عهد خطوة فسطقت أرضا........... وفي المشفي.. علم الجميع بقرار مني.. وغادر طارق المشفي... حتي يستطيع أن يحل مشكله مني وينهي ذالك الخلاف فمن المستحيل أن يطلاقها حتي لو اضطرت أن يموت وبينهم القضايا.......... وفي غرفه العمليات كان الجميع ينتظر خروج الطبيب وهنا عاد فهد ولكن بدون عهد واكرامي والباقي....
ريم.... هما راحوا فين...
فهد... عهد تعبت وابوها معاها... وسلمي في بيتها... واما علاء مشوار كدا...... مافيش أخبار... وهنا خرج الطبيب...
فهد... ايه الاخبار يا دكتور....
الطبيب... الحمدلله العمليه نجحت والمريض يفوق من الغيبوبه بس وكل شي هيرجع زى ما كان... وهنا من شده فرحه فهد سجد لله شاكرا له فضله... وشكرا الطبيب..... وأهم شي حمدلله انتهي....
.......... وفي شقه سلمي شعرت بالتعب الشديد... والألم... حاولت المشي ولكن فشلت.... فسقطت أرضا بألم..... وحاولت أن تذحف لتصل لأي هاتف لتحدث أحدهم ليأتي لها........ وكان الرقم المطلوب بسمه..
بسمه.. الو يابنتي...
سلمي... ماما... اا. ا. ل. حق. ني....... (الحقني)....
وصممت...
بسمه... سلمي سلمي...... وهنا كانت مني تمر بعد أن اطمانت على عهد.....
مني... في ايه....
بسمه.... سلمي اتصلت ومفهمتش حاجه...
مني.... لازم نروحلها ممكن تكون بتولد ذا الشهر الأخير.... وانطلقوا وكان برفقتهم رؤءف.... وفي تلك الأثناء.. تم نقل زياد لغرفه عنايه مركزه..... للاطمئنان عليه والتأكد من استقرار النبض................... وفي تلك الأثناء.. آفاق علاء بعد تعذيب فهد له بذنب وليس بدون ذنب........... وكان مر ذالك يومان.... وكان في نفس حاله تعسر في ولاده سلمي وخرجت عهد من المشفي... واختفت مني عن الأنظار... وآفاق زياد اخيرا... وسمحت لهم بالزيارة.........
أحمد ومريم.... بابا وحشتني اووووى
زياد... وهو يقبل طفليه ويحتضنهم... "وانتم كمان وحشتوني اووووى"
مريم بدموع... يعني هتفضل جنبي والله هسمع ا الكلام انا واحمد بس هتفضل علطول...
زياد.... ايوة ياقلبي متزعليش..... هفضل جنبكم..
ريم... وقعتي قلبي ياجدع انا كنت هموت بسببك...
زياد... متقلقيش القط بسبع أرواح...
فهد... الحمدالله انك كويس...
زياد.. الحمدلله..... ونظر بالصدفه النافذه الزجاجيه وراي عهد تنظر له من بعيد... وحين رآها اختفيت كأنها لم تكن لكنه يعرف انها كانت موجوده...
ريم.... هي فين عهد مجتش ليه حتي كانت قلقانه عليك وتعبت وأهلها منوعها تتبرعلك بالدم عشان حالتها وان عندها انيما في الدم... ولكن طنشت راحت فين....
زياد.... انا وعهد اتطلقنا خلاص..... وقالها بحزن
وهنا ات اتصال لفهد... وعبست ملامحه حين إنهائه..
سالم... مالك يافهد.....
فهد... سلمي ابنها مات... لازم علاء يعرف.....
وخرج بحزن شديد.... وذهب لعلاء... وكان مقيد يراجع كل ما صنعه من خطأ في حق اخته وغيرهم وكيف كان شبه رجل.... وهنا دخل.... فهد
فهد... هاتوا....
علاء... رايحين فين...
فهد... عند مراتك خلاص ولدت....
علاء... بيجد...
فهد.. يالا عشان تشوف ابنك.....
وخرجوا وذهبوا لمكان ابنهم وكان الجميع يقف بحزن شديد وحاولوا أن يمسكوا دموعهم.....
علاء... للدرجه زعلانين مني..... ونظر لهم لا اجابه من أحد...
علاء... وانتي ياعهد مش هتقولي مبروك.. انا عارف اني السبب في كل واوعدك هحاول أصلح كل اللي انكسر انا عرفت غلطي...
وهنا سحبت عهد يدها...... بألم.... وتعجب علاء لهم حتي العتاب لا يقوموا له لتلك الدرجه أخطأ... ولكن كتب لأبنهم... فوجد ممرضتين علي جانبي الفراش وجسد طفله مغطاه.....
علاء... هو فين ابني وفين سلمي...
الممرض... مدام سلمي في غبيوبه من بعد الولاده... وذهب علاء لابنه.... وازال الغطاء.. وهو في حاله عدم تفسير... ونزلت دموعه هل حقا توفي...
علاء... حبيبي بابا انت وحشتني اوى يالا بقي عشان نلعب ونهزر مع بعض ونعمل كل حاجه بنحبها... مالك مش بتردي عليا ليه هو ساكت ليه....
الممرض.... البقاء لله ابنك ميت....
علاء.... انت كداب هو عائش بس نايم مش كدا ياحبيبي قولهم انك عائش قول لي حاجه انت مش بترد ليه.... وهنا حاول الممرض اخذ الطفل منه...
علاء... بغضب.. انت بتعمل ايه.... سيبي ابني...
الممرض... وحد الله يا استاذ هو عند اللي خلقه..
علاء.... انت مش بتفهم ابني عائش.. قولهم انك عائش متسبنيش زى بسمه لا متعمليش فيا كدا...
وتدخل فهد لمنع علاء من ازياء أحدهم.... ونزل علاء أرضا يبكي بقهر.......... انه يدفع ما صنع في حياته من أخطاء ثمن غال جدا...... ولا يجد احد يكون بجواره حتي أهله بسبب أخطائه لا يستطيعون حتي الغفران........ وعاونه فهد علي الوقوف.....
فهد... لازم لما توقف تقولها... عشان نقدر بعدها ندفنه.........
وهنا نظر علاء بوجه لا يحمل الا معني الحزن........
ومرت يومان آخران..... وات وقت مواجهه سلمي....
علاء.. وهو يدخل بتعب.... حمدلله على السلامه... سلمي... ابني فين عايزه اشوفه.....
علاء.... ابنك...
سلمي... انت وديته فين...
علاء... وهو اللي راح...
سلمي... بغضب... ابني فين ياعلاء.....
علاء.... ابننا عند ربنا ابننا مات...
سلمي بانهيار.... انت كذاب مش كدا قول انك كذاب انا هصدقك انا اتعودت علي كذبك بس بلاش الكذبه دى....
علاء.. بدموع.... هوحشني زيك مش مضطر اكذب... وذهب ليهدائها.... ولمن فشل فاصيبت سلمي بحاله انهيار شديده وخاصه بعد رؤيته ملفوف بكفنه... نعم تم تحديد يوم الدفن.. وكان اليوم... ليس يوجد قهر أكثر من أن يموت طفلك قبل أن تراها أن يحيي نقل باقي الأطفال أن يموت بعد انتظار وتعب وكل شي انه ليس فقط بظلم انه بألم......... ولكن لا اعتراض على قضاء الله وقدره...... وتمت دفنه ذالك الصغير.... بعد أن احترق قلب والديه.. حزنا...... وذهب بعدها بيوم لينهي بعض الإجراءات في المشفي.......
وكان نفس الوقت زياد عاد واخيرا للقصر..... وكان علاء يمشي... فلاحظ حركه غير طبيعيه..... وراي مع أحدهم سلاح....... ونظر لزياد... وعرف انها المافيا... وأسرع لزياد.... لكي يمنع لي كارثه.. ما..... واندفع نحو زياد.. وظن الموجود أن سيبدأ شي غير مقبول منه وعند وصول لجسد زياد أطلق... الرصاص من مختلف وتحولت الحرس لرجال حرب في دقيقه.. ولكن أصيب علاء إصابات بليغه...........
زياد.... علاء.. قوم رد عليا علاء...
علاء.... قول لعهد وسلمي يسامحوني.......... وسقط أرضا...........
وعند روجنيا..... انتهيت اتصال بألمافيا تخبرهم آخر التطورات......... وهنا قرر جون الخلاص من روجنيا لأن فهد سوف يعلم من حاول قتل زياد ولن يرحم أحدا............
جون... مايكل علينا أن نتخلص من روجنيا لقد قضت وقت ممتع وشكرا جزيلا لها علي ما شي....
مايكل.... عندك حق... لم يعد أمان أن نتركها... بعد الآن............. وعوده للقاهرة.....
فهد.. يعني هتفضلي كدة كتير الوضع مش سامح علي فكرة لقلق زياده....
مني.... هرجع بس لما أن انا احسن وارجوك يافهد.. انا محتاجه ابعد عن الكل عايزة ابدا حياه جديده بعيد عنهم.....
فهد... خلاص يامني خذي وقتك....... وهنا جاء له اتصال آخر....
فهد... هكلمك بعدين سلام...
فهد.. الو يا سلامه...
سلامه.. المافيا هجموا علي زياد..
فهد بغضب... نعم بتقول ايه....
سلامه..؛ متقلقيش زياد بخير بس علاء حالته خطر...
وهنا ألفي فهد الهاتف.... وذهب باقصي سرعه للمشفي..... ونظر لزياد فوجده سالما.....
فهد.... انت كويس...
زياد.. الحمدلله تمام...... بس علاء اتصاب... وقص عليه ماحدث....
فهد... جون الكلب موتك على أيدي......
إكرامي.... فهد ابنه ماله علاء ماله...
فهد.. ربنا يستر هو في العمليات.. ونظر زياد نظر اشتاق شديده ولكن انزل وجهه أرضا مثل ما فعلت........ وهنا خرج الطبيب
إكرامي.... طمنيا يادكتور....
الطبيب... الحمدلله إنقاذنا حياه المريض بس للأسف الرصاص كان في العمود الفقري أدي لشلل
عهد بصدمه.... أيه...
الطبيب... يا انسه
زياد.. مقاطعا بغضب... مدام لو سمحت...
الطبيب معتذرا.... اسف يا مدام... مع الوقت والتحاليل الإشاعات ممكن يرجع يمشي بس اهم حاجه انه كويس.... وذهب....
إكرامي... اني لا أسألك رد القضاء ولكني أسألك اللطف فيه....
فهد.. وقد نزل لعند إكرامي وقبل يده شاكرا له معروف ابنه.... انا بشكر علاء فعلا علي اللي عمله واوعدك بإذن الله هيرجع هيمشي تاني وكل شي هيتصلح..........
إكرامي..... ان شاء الله يابني.........
....... وعند روجنيا.... كانت تقود السيارة بعد حفله سهرة من عادتها...... انعطفت سيارة فجأه في الطريق.. وحاولت روجنيا إيقاف السيارة من المحابك ولكن لم تعمل.. مما أدي لاستصدام...... يتبع......
أنت تقرأ
لعنه العشق
ChickLitعندما تتجمع القسوة والعشق والمال والماضي لا مفر من الألم وعندما يتجمع الجمال والجنون لا مفر من الحب وعندما يكون قاتل قوى مستبد صعب الطباع ويستطيع تحطيم الجميع ويطلب ملاك هذا ما يسمي جنون العشق