#02

342 31 6
                                    

"Hai awak!"

Rose memaut lengan lelaki itu dengan senyuman. Lea dan Daamin menayangkan muka menyampah. Hazel pula entah kemana perginya. Dia pun dah benci tengok perangai Rose yang terlampau over malam ni. Macam makan ulat bulu terlebih aje. Tapi Hazel kalau menyampah, dia tak akan tunjuk. Dia hanya diam. Perangai dia memang macam tu.

"Daamin. Tiba tiba gatal pulak tekak aku ni. Tolong jap. Gatal sangat ni" Lea cakap kuat kuat.

Rose menjeling kearah Lea dan Daamin. Tidak lama kemudian, lelaki itu menolak tangan Rose yang menempel pada lengannya lalu langkah diatur ke tempat lain. Lea dan Daamin menahan tawa mereka melihat muka masam Rose.

"Orang tu kena tinggal dengan prince dia la weh! Kalau aku jadi orang tu, serius malu siot!"

Rose terus pergi dari situ. Geram dia dengar sindiran dari Lea. Its okay. Ada hari dia akan balas nanti.

"Wassup bro!"

Jaehyun melangkah masuk ke dalam bilik Jaemin. Betul cakap aunty Mina. Si Jaemin ni tak habis habis dengan buku dia. Tak cramp otak ke baca banyak banyak.

"Hai bro. Bila sampai" soal Jaemin. Dia menutup bukunya.

Mereka berpelukan.

"Aku dah lama sampai. Kau buat apa sorang sorang dalam bilik parents kau ni. Kau ni kan, tak cukup dekat rumah kau, dekat rumah nenek pun kau nak belajar lagi" bebel Jaehyun.

"Tahap bebel kau macam mummy aku dah. Bab membebel memang A" komen Jaemin.

"Jomlah turun" ajak Jaehyun.

"Aku malaslah. Ramai orang. Serabut"

"Aku tak kira. Nak tak nak kau kena ikut aku turun. Bukan selalu aku dapat jumpa kau"

"Eleh! Nanti di sekolah pun kau akan selalu jumpa aku jugak"

Jaehyun sengih macam kerang busuk.

"Jomlah. Cakap banyak pula kau ni"

"Yelah yelah. Ni pun sebab kau paksa"

Jaehyun menggeleng kepalanya.

Hazel termenung di kolam hiasan belakang rumah. Sejujurnya, dia agak tak suka dengan party macam ni. Entahlah. Rimas. Lebih baik tengok ikan ikan dalam kolam ni. Lampu disini pun cantik. Pandai nenek hias.

Dia perasan bukan dia sorang ada disini. Ada orang lain sedang berdiri di sebalik pokok disitu. Hazel melangkah dengan perlahan untuk melihat siapa disitu. Dia bersembunyi di sebalik pokok. Harap harap orang tu tak perasan dia disini.

Oh! Lelaki ni rupanya. Walaupun dengan cahaya bulan, Hazel boleh nampak wajah lelaki ni. Ikhlas dia cakap, lelaki ni handsome walaupun dilihat dari tepi. Tapi apa nama dia eh?

Oh shit! Asal ada ulat kecil pulak ni.

Hazel menutup mulutnya supaya orang tak akan dengar dia menjerit. Akibat ulat itu, lelaki itu menoleh ke arahnya. Dengan automatik tubuhnya berpusing sebelum lelaki itu melihat wajahnya. Dia lari sekuat mungkin.

Fuh! Nasib dia tak nampak aku. Kalau tak mesti kena cop perempuan gatal. Yelah. Tengok orang sembunyi sembunyi macam tu tadi.

...

Seperti biasa, kemeja putih bersama skirt kelabu gelap disarungkan ke tubuh. Tidak lupa juga, reben yang juga berwarna kelabu gelap diikat pada sekeliling leher. Lea melihat penampilannya untuk kali terakhir sebelum dia turun.

Kelihatan Daamin sudah sampai. Siap tengah sarapan dengan atuk dengan nenek lagi. Tak guna kau Daamin. Kalau ya pun lapar, tunggulah aku sekali.

"Ha turun pun Miss Shrek kita ni" kata Daamin.

Big Family Season 2 (MALAY)Where stories live. Discover now