#09

265 19 6
                                    

Jihyo masuk kedalam bilik Lea. Dah lewat tapi Lea still tak turun makan. Risau juga dia bila cucu perempuannya itu tak makan.

"Lea kenapa tak turun makan"

Lea meletakkan pensil diatas meja. Kaca mata juga dibuang.

"Lea tak lapar nek. Lagipun Lea tengah siapkan homework sikit"

Jihyo senyum.

"Kalau nenek nak cakap sikit boleh"

Jihyo melabuhkan punggungnya diatas katil Lea.

"Boleh nek"

"Sampai bila Lea nak bencikan family Lea sendiri. Dorang sayang sangat dengan Lea"

Lea senyum tawar. Kenapa nenek dia mention pasal ni. Terus hilang mood dia malam ni.

"Kalau sayang dorang tak kan tinggalkan Lea disini"

Jihyo mengusap belakang Lea.

"Daddy dengan mummy kamu tak ada pilihan..."

"Nek please. Kalau nenek betul betul sayang Lea, nenek jangan cakap pasal ni lagi"

Lea terus memeluk Jihyo. Jihyo mengusap kepala cucunya itu.

"Betul ni Lea tak nak makan. Nenek masak sedap tau"

Lea menelan air liur. Dia cuma tipu tadi cakap yang dia tak lapar. Walhal dia lapar macam orang nak mati.

"Ermm tiba tiba pula rasa lapar. Nenek boleh temankan Lea makan"

Lea menayangkan muka comel.

"Tak boleh. Nenek dah mengantuk. Pergilah makan dengan Taeoh sana. Dia pun belum makan"

Hah? Taeoh oppa?

"Taeoh oppa? Dia ada sini ke nek?"

"Ya. Parents dia pergi bercuti. Jadi buat sementara waktu dia tinggal dengan kita"

Haha. Taeoh oppa kena tinggal dengan uncle Kai dan aunty Naeun. Padan muka!

"Yeay! Lepas ni bolehlah Lea spend time dengan Taeoh oppa. Taklah boring sangat"

"Apa apa jelah Lea. Janji Lea turun makan"

"Lea cepatlah! Oppa lapar ni!"

Suara Taeoh kedengaran dari bawah sana. Boleh tahan kuat suara lelaki ni.

Jimin dan Seulgi menunggu anak mereka dengan sabar. Sekarang dah pukul 12 tengah malam tapi anak mereka belum sampai rumah.

Seulgi mula tak tenang. Dia tahu sekejap lagi akan tercetus perang dirumah ni. Muka Jimin tak payah cakaplah. Dia pun takut tengok.

Tidak lama kemudian pintu utama dibuka dari luar. Muncul Minki yang masih memakai uniform sekolah.

"Pergi merayap mana sampai sekarang baru balik. Muka pun berdarah sana sini"

Jimin bangun dari tempat duduknya. Tangan dilipat di depan dadanya.

Seulgi risau melihat keadaan anaknya. Kenapa Minki boleh jadi sampai macam ni sekali.

Minki menundukkan kepalanya. Tak berani buka mulut.

"Papa tanya tu Minki. Jawablah"

Seulgi risau suaminya akan naik hantu bila Minki terus diam macam ni.

"Aku tanya kan. Jawablah. Dah tak ada mulut. Ke orang belasah sampai tak boleh cakap terus"

Jimin mengangkat muka Minki dengan jari telunjuknya.

Big Family Season 2 (MALAY)Where stories live. Discover now