البارت الاول:

82.1K 878 18
                                    

  قصة العشق والغفران.

البارت الاول:
فى هذا القصر الفاخر تسكن عائلة جلال البحيرى المكونه من زوجته ناهد واولاده الاثنين.

باسل..الابن الاكبر هو شاب وسيم للغايه وهو طبيب متخصص فى جراحة القلب ولكنه يعمل مع والده لا بل هو من يدير مجموعة شركات جلال البحيرى وقليلا ما يمارس مهنته الاساسيه.

وهو ايضا متزوج بفتاه فى غاية الرقه والجمال تطاير كالفراشه بين الناس وديعه وصافيه وجميله وبسيطه تتمتع بالعيون ذات اللون الاخضر الخالص تتاثر باى شئ ييقال لها سواء ان كان لفظ طيب او زميم تسمى ب مريم.

يحبها باسل كثيرا لا يستحب باسل ابدا احزنها نستطيع ان نقول انها تعتبر شق روحه الثانى..ولكن كما نعلم الحياه لا تعطى كل شئ و ليس كل ما يتمناه المرء يدركه..وضعت امامهم الكثير والكثير من العقبات ولكن هل يمكنهم التغلب على المتاعب واصلاح الامور؟؟..سنرى.

اما الابنه الصغرى اسمها يارا.

يارا فتاه عفويه شقيه فضوليه..تمتاز بالاخلاق الكريمه ولكنها تمتاز ايضا بتقلب المزاج بمعنى..قد تكون هادئه جدا مهما تكاثرت محاولات استفزازها ولكن عندما تغضب ينطبق عليها هذا المثل"اتقى شر الحليم اذا غضب".

وسنعرف قصتها العجيبه هى وال......سنعرفه لاحقا.

اشرقت شمس نهار جديد على قصر عائلة جلال البحيرى.

فى اوضة باسل ومريم خبط الباب صحيت مريم وراحت تفتح وكانت الخدامه.

الداده:صباح الخير ياهانم.

مريم بابتسامه:صباح النور ياداده..وللمره المليون هقولك انا زى بنتك متقوليليش ياهانم نادينى مريم.

الداده:يابنتى العين متعلاش على الحاجب.

مريم:ياداده ده كلام فارغ وبعدين انا مبحبش نظام الرئيس والمرؤس ولوسمحتى بعد كده تنادينى مريم.

الداده:ايوه بس ناهد هانم لو سمعتنى....

مريم:بوصى بينى وبينك انا مريم قدام ماما ناهد قولى اللى انتى عيزاه.

الداده بابتسامه:ماشى يابنتى...جلال بيه بيقولكو الفطار جاهز.

مريم:حاضر هصحى باسل ونازلين حالا.

الداده:ماشى يابنتى عن اذنك.

مريم:اتفضلى.

وقفلت الباب وراحت تصحى باسل.

مريم:باسل..يابااسل يلا قوم هتتاخر.

باسل بنوم:ايه ياروما خلينى نايم شويه حرام عليكى.

مريم:ياحبيبى كده هتتاخر يلا بقى.

باسل بتملل:هى الساعه كام؟؟

العشق والغفران..للكاتبة مريم غريب 💖حيث تعيش القصص. اكتشف الآن