Memohon maaf

442 30 2
                                    


Aina fikir yang mungkin Kaizo tak lupa memberikan lokasi seterusnya. Aina fikir sesuatu dan kata,"Hmm.. Aku ada idea. Kita tiga akan berpecah ke tempat lain." Danial kata,"Apa? Tak boleh, Aina. Kita mesti jaga mereka. Kalau salah satu dari mereka akan hilang, ia akan menjadi masalah pertama."

Aina enggan mendengar Danial dan ingin ikut cara dia untuk mendapatkan permata lain. Danial pula, enggan mendengar Aina. Aiman masuk campur perbualan mereka dan kata,"Hey, erm.. Jangan la bergaduh. Apa kau dua bercakap adalah betul. Pertama, kita mesti cari permata lain di luar sana. Tapi, masalahnya, tak ada sesiapa akan menjaga mereka. Bila fikir balik, kita mesti jaga mereka. Sejak Aina nak cari permata itu sangat, mungkin aku akan ikut dia sekali tapi, kau Danial... Kalau kau ingin lindungi elementals, aku mencadangkan kau akan menjaga mereka. Tak ada pilihan lain.."

Aina dan Danial memandang satu sama lain dan menghela nafas. Danial kata,"Betul kata Aiman.. Mungkin kau dua saja akan berpecah untuk mencari permata itu. Sambil kau dan Aiman cari, aku akan menjaga elementals."

Tiba-tiba, suara yang mereka kenal, berkata,"Kamu tiga pergi la cari. Biar kami menjaga mereka." Mereka semua pandang ke kanan dan nampak Tok Aba bersama Ochobot. Danial tanya,"Eh? Apa Tok Aba dan Ochobot buat di sini? Mana Fang?" Ochobot jawab,"Haih.. Apa lagi? Kita nak tolong la. Jadi, kita teleport ke sini. Fang pula, dia kena pergi ke Stesen TAPOPS untuk buat misi bersama kawan-kawan dia. Pergi la sekarang. Kalau tak, musuh kita akan kembali dan menyerang kita dengan senjata mereka." Danial kata,"Hmm.. Baik la. Aina, Aiman."

Aina dan Aiman mengangguk kepala mereka yang mereka tahu apa mereka patut buat seterusnya. Danial, Aina dan Aiman lari ke tempat lain untuk mencari permata.

Elementals diam saja. Mereka rasa bersalah bila mereka lihat perbualan Aina, Danial dan Aiman. Thorn memanggil nama adik-beradiknya dengan suara perlahan tapi, dia tak panggil nama Gempa. Thorn bisik kepada mereka,"Erm.. Lepas lihat perbualan mereka, aku nak minta maaf kepada kau semua sebab semalam.. Aku rasa perangai aku pelik.." Blaze kata,"Aku pun dan aku rasa bukan kau saja yang perangai pelik."

Ochobot terdengar perbualan adik-beradik elementals. Dia masuk campur dan kata,"Sebenarnya... Kau semua tak pelik. Ada sesuatu yang mengawal kau semua. Aku sengaja simpan rahsia ini bersama Aina, Aiman, Danial, Tok Aba dan Gempa." Hali tanya,"Eh, kejap.. Gempa tahu!?"

Bila Hali sebut nama Gempa, Gempa pandang belakang dan tanya,"Tahu apa? Kenapa kau semua berkumpul ni?" Blaze kata,"Hah? Erm... Saja nak berkumpul." Tiba-tiba, Tok Aba memanggil Gempa dan ingin berbual bersama dia. Mereka enam menghela nafas. Taufan kata,"Nasib baik dia tak dengar. Kau ni! Lain kali cakap la dengan suara perlahan." Hali kata,"Sorry la!" Ochobot menggeleng kepala ke kiri dan kanan. Lepas itu, Ochobot kata,"Untuk jawab soalan Hali, ye Gempa tahu. Kita semua perlu simpan rahsia dulu. Kalau kita bilang, kau semua tak akan percaya. So, aku nak kau semua kena minta maaf kepada Gempa.." Thorn tanya,"Eh? Kenapa pula?" Ochobot kata,"Aduhai... Masa kau semua telah dikawal...."

Flashback on (Short)

Thorn

"Eh, Thorn! Kawal tumbuhan adik! Nanti bersepah rumah kita!" Kata Gempa, mula rasa panik. Sebenarnya, dia tak nak penatkan Aina mengemas rumah.

"Haha!! Tak nak~" Kata Thorn, sambil dia gelak.

Blaze, Taufan dan Hali

"Haha!! Ambil ni!" Kata Blaze, sambil dia lemoar pinggan dan cawan ke arah Taufan dan Hali.

Hali dan Taufan mengelakkan diri mereka. Lepas itu, giliran mereka lempar pinggan dan cawan ke arah Blaze. Gempa masuk ke dalam bilik dapur dan nampak apa yang sedang berlaku. Dia cuba berhentikan mereka tiga tapi, tak ada satu orang dengar kata dia. Mereka tiga terus keluar dari situ dan pergi ke tempat lain.

Haih... Kalau Danial nampak, mesti dia akan mengemaskan bilik ini. Gempa fikir.

Solar dan Ais

Ais buat tempat sejuk di belakang rumah. Solar mula rasa sejuk sejak dia berada di belakang rumah juga. Solar guna kuasa dia untuk memanaskan tempatnya.

"Ish! Kenapa panas ni!?" Tanya Ais. Dia guna kuasa dia untuk menjadikan tempat sejuk.

"Brr! Sejuk la!" Kata Solar. Dia guna kuasa dia sekali lagi.

Tempatnya menjadi panas. Ais nampak Solar guna kuasa dia dan terus jalan ke arah dia. Ais kata,"Woi! Aku nak tempat ni sejuk la!" Solar kata,"Mana boleh! Aku nak tempat ni panas!"

Gempa nampak mereka dua sedang bergaduh. Dia masuk campur dan tanya apa yang sedang berlaku. Ais kata,"Abang tak perlu tahu." Solar kata,"Ha'ah. Pergi ke tempat lain."

Kalau Aiman nampak, dia mesti berhenti pergaduhan mereka. Tapi, tak kan asyik-asyik kerja dia untuk berhentikan mereka. Aku mesti fikir sesuatu. Gempa fikir.

Flashback off

Ochobot sambung bercakap,"Jadi, pertama, Gempa sedang mengemaskan rumah lepas apa Thorn sudah buat dengan tumbuhan dia. Kedua, Gempa mengemaskan bilik dapur dan ganti pinggan dan cawan lepas apa Blaze, Taufan dan Hali sudah buat. Terakhir, Gempa berbual dengan kasar kepada Solar dan Ais sejak mereka tak akan dengar kata dia. Plus, kau dua memang tak menghormati abang kau. Bukan itu saja.. Kau semua-"

Ais memotong ayat Ochobot dan kata,"Eh, sudah. Kita faham semua yang apa kau kata kan sekarang. Banyak berbual betul kau ni.." Ochobot kata,"Haih.. Dah tu, pergi la minta maaf." Hali kata,"Yelah, yelah. Jom la."

Mereka enam jalan ke arah Gempa dan Tok Aba. Taufan memanggil nama dia. Gempa pandang ke arah mereka dan kata,"Hmm? Ada apa?" Thorn melangkah ke depan dan kata,"Lepas apa Ochobot ceritakan kepada kami tentang apa yang berlaku di rumah... Erm.. Kita nak minta maaf." Gempa senyum dan kata,"Oh, tentang itu. Aku sebenarnya sudah lama maafkan kau semua." Blaze tanya,"Betul ke?" Gempa jawab,"Betul." Adik-beradik elementals rasa gembira kerana abangnya maafkan kepada mereka. Lepas itu, mereka peluk sama-sama.

The Power of Elemental Siblings [COMPLETED]Where stories live. Discover now