الفصل 12.....
غاب الغاليغاب الغالي وبعده بالي
عذب قلبي ليالي
بعد الحب اللي حبيته
يجرح قلبي قلبي الغالي
سافر حبيبي وراح
ماترك إلا جراح
جرح الهوا ماله دوا
يادنيا كيف ارتاح
شو بتمنى حبك أنسى
وانسـى كل الماضي
بعد الجرح اللي شفته منك
قلبي بعدك راضي
سافر حبيبي وراح
ماترك إلا جراح
جرح الهوا ماله دوا
يادنيا كيف ارتاح...............
.........................
الطبيبة ... الحمد لله هي بخير الطلق الناري تم معالجة النزيف.... والحالة في استقرار حاليآ....
فاطمة... بقلق.... والجنين يادكتور...
الطبيبة.. بتعجب... جنين ايه يافندم... بنتك حضرتك فبيرجن... يعني عذراء سورى يعني جنين ازاى... وصمتوا لدقائق فهنا علم الجميع لما صنع قاسي ذالك..... حتي هو كاد قلبه يقف.... وهنا أتت الشرطة.... وقال الضابط... فين السيد قاسي مرضي الهواري الشهير بهتلر.....
قاسي بحال سئ... انا يا حضرة الضابط خير....
الضابط بجدية... وهو يشير للعساكر أن يضعوا الكلابشات في يديه.... قائلا... اتفضل معانا حضرتك متهمة بقضية قتل عن قصد لزوجتك..... فيروز منصور..... وشهد بدأ كل الخدامين اللي في قصر حضرتك......... ونظرا الجميع لبعضهم بصدمة لما يحدث في يوم وليلة............. وافاقت فيروز بتعب شديد وهي تشعر بالعطش.....
فيروز بتعب شديد.... انا فين.....
عاطف بحب.... حمدالله على السلامه يابتي....
فيروز متذكرة ما حدث..... نزلت دموعها بصمت.....
مهجة... بحزن شديد... بكفاكي يابتي....
فيروز.... بألم....... سبوني لوحدي... اطلعوا برا...
الدكتور مهدا فيروز..... سيبوها لوحدها لو سمحتوا...
دكتورة فيروز اهدي............. وإعطائها ابراة مهداة وخرج الطبيب قائلا... لازم تبعد أن أي حالة عصبية أو نفسية سيئة لحد ما تتحسن... عن ازنكم...
مهجة بحزن...ربنا يجعل بشفاكي يابتي........
........... وجلس الجميع في القصر حزين وصامت... إلا في غرفة حميدة محدثة حامد هاتفياً قائلة.... زى ما جولت ياولدى حوصل بالتمام......
حامد بتشفئ.... خليه يشوف هبابة من اللي جاي...
حميدة بمكر... ناوى على ايييييه ياولدي....
حامد بخبث.... متجلجيش يا غالية هشوف ايام اسود من جرن الخروم ولد الحرام......
حميدة بانتصار... عجبال ما نحضر عزاء عن جريب...
حامد بابتسامة لا تنوى خير... متجلجيش عن جريب.....كنت عايز اجولك على حاجة اكدية....
حميدة بتساؤل... جول يا نضري.....
حامد... بهدؤء... من يومين.... اكدية اتجوزت...
حميدة بصدمة.... يا مري اتجوزت من غير علمي يا حامد....
حامد بغضب.... عيل صغير إياك... دا موضوع هتعرفي بعدين لازوم المصلحة ما تتم....
حميدة.... بشئ من الغضب.... ربنا معاك يا ولدي لما تعاود لينا حساب تاني.....
وبعد دقائق أغلقوا الخط.....
.. .... ...... ....
وفي القسم.... لم يجيب قاسي 7لي اي من تلك الاسالة استطاع المحامي إخراجه نظرا لسوء حالته الصحية........ وكان صامت وتائه بشكل كبير....
بدار... ناوى على ايه يا كبير.... ولكن وكان قاسي لم يستمع لشئ........ وفي المساء....
رفيع.... بصدمة... طلاج يابتي...
فيروز بهدؤء.... بصي ياعمي... ليطلقني ليتسجن الموضوع واضح وغير قابل للنقاش لحد هنا وكل شئ قسمة ونصيب وزى ما دخلنا بالمعروف نخرج بيه..
لبني برجاء.. عشان خاطرى يا فيروز..
فيروز بهدؤء... انا مش بعرف اغير قراري.... يا حبيتي.... انا اسفة يا جماعة دا قراري الأخير....
رفيع وهو يحدث المحامي قائلا... دول لقاسي علي الحديث وشيعلي الرد.... وأكمل قائلا نسيبك تترتاحي يابتي.... وخرجوا تركوا فيروز حزينه وتبكي بألم....
..... وكان قاسي في احد الشقق البعيدة عن القصر والغير معروفة......
المحامي... بس ياقاسي باشا...
قاسي بضعف وتعب... بلغها اني مش هطلج لو فيها موتي يالا...
المحامي بخوف من شدة غضبه.... أمرك يا كبير....
ودخل بدار بالطعام قائلا... يالا يا كبير الوكل...
قاسي وهو يمشي بضعف... ماليش نفس يا بدار تمم علي أمن لبني وجدي...... روح... ودخل قاسي غرفته وأغلق الباب بحزن شديد...... وجلس في الأرض مثل الطفل الذي فقد بحزن شديد.... وتذكر إحدي المرات من ظلم والده....... فلاش......... كان قاسي أمره والده بالكثير من الأعمال مع العمال في الحقول... وكان عمله يخدم عليهم بما يطلبوا... من ماكل ومشرب أثناء العمل...... وأخطاء في عمله.... وافسد بعض المشروبات..... التي طلبت منه..... فامسكه والده بغضب.... ليس بما صنع كان مرضي يتلذذ في تعذيبه.........
مرضي.... بغضب..... انتي غبي بتفهمش ولا اييه.....
قاسي بخوف..... انا مكنتش اجصد... وهنا قيد... قاسي.... وقام مرضي بضربه وسط الجميع من العمال........ ولم ياخد كيف لطفل صغير ذو ال10 أعوام أن يتحمل كل هذا الظلم...... وبعد أن انتهي من ضربه رجل العمال بعد انتهي الدوام وتركه مقيد ينزف... ورحل..... وحاول قاسي أن يفك قيده.... ولكن فشل كالعادة.... وقضي ليلة في الحقول وسط صقيع الليل.... والم جسده..... ومرة من المرات.... عاقبه والده إن بات خارج القصر وكان الجو مطمر وبشدة وكان قاسي يعاني من حمة شديدة......... ولكن كان مرضي شديد القسوة بسبب ان قاسي من شدة مرضه سكب بالخطأ الطعام عندما كان يقدمه لأحد ضيوف ابيه......... وجلس قاسي تحت شجرة كبيرة في الحديقة... وأخذ يرتجف من البرد........ ويبكي........ وما أخذ من كل هذا لم يري ولم يحصل على شئ جيد ولا علي شئ يريده حتي انتي كونتي ضدي وليستي لي..... ولكن عن أي خطأ اعتذر انا فقدت وفقدت نفسي... أيضا... وهنا شعر قاسي بألم شديد وسط دموعه.... حاول الوقوف لكن انتهي به الأمر أن سقط أرضا.... يبدو أن يعاني من ازمه حادة وهذا ما حذره منه الطبيب مراراً وتكررا... ولكن لمصلحة عائلته تنازل كثيرا حتي أصبح أمر حياته صعب المنال..... ودخل بدار ليري سيده ويبلغه ما صنع... ولكن تراجع بصدمة قائلا.... قاسي باشا... رد عليا جنابك.... قاسي باشا........... وفي قصر عثمان.....
عابد..... يعني انت بترجع في كلمتك ولا ايييه....
حامد بتكبر.... وهو كان بينا كلام....
عابد وهو يمسك بحامد..... بغضب.... لا بينا ولا قسم بالله مطلعش عليك شمس انت جولت لما الأمر يتم لينا 50 فدان ومرتك اخوك غير 5 مليون جنينه...
حامد... وهو يرحل... دا كان زمان وبرضو الأقربون أولي بالمعروف ياحزين.............. وهنا نظر لعابد بشر كبير و عيد أكبر........... وفي منزل عاصم....
كان ينظر للبني الشاردة قائلا.... مش هتاكلي ياحبيبتي....
لبني بحزن... ماليش نفس يا عاصم....
عاصم وهو يضم يده الي يدها.... متقلقيش كل حاجه هتبقي تمام ودي مشكلة وهتعدي فيروز قبلها ابيض...
لبني بحزن... مش باين يا عاصم... ومسح عاصم دموعها وضمها إليه... لتهدا... فهو يعلم أن قاسي له مكانة خاصة عند اخواته ولمن هل سوف تنفعه تلك المكانه كثيرآ..... لا أظن.......... ولم يختلف الوضع كثيرا في القصر... حالة حزن ولكنه الجميع كان يظن انها فترة وتنتهي ولم يكن أحد إلا الله يعلم أن البداية..... وهنا شعرت حنين بالم شديد... قائله.... الحقني يا رماح انا مش قادرة.... .
رماح وهو يسندها.... مالك ياحبيبتي....
حنين بالم وصراخ.... وجعععع مش قادرةة يا رماح... وحملها رماح تبعه الجميع الي السيارة...... وبعد ساعات المشفي...... وأخذ رماح يمشي ذهاباً وإيابا في قلق شديد حتي خرج الطبيب قائلا... يتبع....
(دا بارت امبارح... معلش يا جماعة النت ماشي بعكاز وربنا... وربنا عالم بحالي والضغط اللي انا فيه....)....
...
أنت تقرأ
حب بنكهة الأفاعي .......
ChickLitالقوة حكم العادات والتقاليد كلمات لا يعرفها غيره..... الحب والحياة... تراهم هي كل شيء... ومن ينتصر في الحرب... القوة اما الحب في عهد هتلر.......... https://my.w.tt/yIAcRs6atQ لينك الجز الثاني