الفصل الاول...... تعريف الشخصيات............
قاسي.... هتلر.... كبير عائلته بعد جده ومنطقته الملقبة بدشنا.... يتصف بالصرامة وعدم الرحمة حقا.... لا يتصف سوء بجبروت لا أكثر..... لا ترد له كلمة ولا يعرف كلمة لا بطبعه الصعيدي الأصيل.... لا يقابل النقاش الا بالرصاص.... ولا يستطيع أحد أن يقول له لا... ولكن حياته بحر ألغاز كما يقال... يصف بالقوة والجبروت... ومع ذالك يملك قلباً مع انه صم.. ولكن هل سيظل دائما.... أظن........
الجد.. رفيع الشامي الهواري..... هو جد قاسي واخواته الاربعه......... صاحب السلطة الأكبر. والكلمة الأولي والأخيرة.. ..
لبني.... اخت قاسم وهي في نهاية العقد الثالث من عمرها أرملة..... تتسم بالجمال والبشرة القمحوية.. الجميلة والعيون البني والشعر الأسود......
شهاب.. ابن عم قاسي الأكبر في اولاد عمه.... وهو يتسم بالشعر الأسود والجسد القوي والعيون السوداء والبشرة الخمرية.......
حامد.... اخي شهاب الأصغر...... يقل جسده قليلا عن أخيه ويشابه في كثيرا من الملامح ولكن ليس الأخلاق إطلاقا.... ويتسم بالشعر البني والبشرة الاقرب للبيضاء.......
نجاة..... والده قاسي... سيدة في نهاية العقد الخامس...... تتسم بشئ من الحكمة والهدوء..... ولا أحد يرد لها كلمه في القصر.....
رماح.... اخ قاسي الأصغر... وهو شاب في لل28 من عمره....... يتسم بالبشرة البيضاء والجسد الرياضي... وعيون المزيج من الخضرة واللون البني......
ورد... اصغر اخوت قاسي.... وهو فتاة جميلة ذات عيون زرقاء وشعر اسود طويل... وجسد ممشوق... وكانت تدرس في كلية الفنون الجميلة.......
حميده... زوجه عم قاسي... وهو امرأة لا تحب الخير لأحد... وتريد مال العائله لها.. لها فقط....
...؛..... عائله فيروز (روز)....
فيروز... الملقبة بروز... هي فتاة جميلة قصيرة لي حد ما... عيونها تشبه حجر الفيروز....... وجسدها الصغير.. ولكن فاتن......
جد فيروز.. من والدتها.. عاطف... وهو رجل كبير.. يبلغ من العمر65.. عاماً.. ولكنه طيب.. وذو خبرة وحكمة...
مهجة.... جدة روز وهي سيده 59 من عمرها...... تتسم بالوقار والطيبة..... والشدة احيانا عكس زوجها... مع فيروز....
سيوفي... كبير المطاريد رجل يتسم بالقوة.... وهو من ملك مملكة المطاريد... بعد والد فيروز......
عابد.. ابن سيوفي.. ولكن شاب سئ الطباع........ والبداية فلاش باك.....
.......... وعلي مائدة الإفطار.... كانت تجلس عائله الشامي...... وعلي رأسهم..قاسي....
نجاة.... صباح الخير ياولدي...
قاسي وهو يتناول إحدي لقيمات الطعام الأولي والأخيرة... لتناول كوب قهوته... صباح يا حجة...
لبني بهدؤء... جدي كيفه...
قاسي... الدكتور جال انه زين... وكلها يومين... ويرجع بالسلامة....
شهاب... ياررب انا هروح الأرض الغربيه...
قاسي بهدؤء وهو يضع كوب قهوته..؛ زين.....
حامد... بتساؤل... انا بجول يا ولد عمي اننا نغلي مهية الشهر دا من الفلوس اللي بتطلعها.
قاسي... وهو يهم بالرحيل... شايفك بتحكم في مال امك... خلي بحالك يا حامد...
حامد بضجر... اللي تشوفه...... وتوجه قاسي للمشفي..... لزيارة جده... وهنا كانت فيروز أنهت من فصح رفيع...
فيروز بابتسامة... الله أكبر بقيت زى الفل اهو...
رفيع.. بهدؤء.... بجد يابتي...
فيروز... بهدوء... حمدلله على السلامة مع انك هتوحشنا جوووى جوووى كومان...
رفيع بمزاح.... الله يجازيكي يابتي...
فيروز وهي تهم تذهب لتأتي للجد باحدي الأدوية... وتفتح
وهنا دخل قاسي فارتطمت به.. فامسكها... حتي لا تسقط وهو. يجهل من يسقط ذالك....... وظل قاسي ممسك بها لحظات... وتركها...
فيروز باحراج... انا اسفة...
قاسي.. بهدؤء يخفي الكثير..... دا انا اللي اسف والله..... وتوجه لجده.. مكملا... كيفك ياجدي.....
رفيع بهدوء... وترك قاسي ينظر لتلك الفاتنة لدقائق... الحمدلله ياولدي..
قاسي... محدش قالك هتخرج ميتي..؛
رفيع... وقد أشار لفيروز.. أسأل الدكتورة ياولدي...
قاسي وهو ينظر لفيروز الواقفة بشئ من الاحراج والصدمة... متجولي يا دكتورة....
فيروز.. وهي تخرج.. ان شاء الله جريب... وخرجت... وابتسمت على ذالك المجنون وذهبت لإكمال عملها.....
........
رفيع... مالك يا ولدي...
قاسي.. انا جولت انت خفيت... من شوية...
رفيع وهو يحاول أن يثبت ما يدور في رأسه.. تجصد ايه يا قاسي...
قاسي... بهروب.. ولا حاجة.. متدجش (متدقش)... وقبل راسه وخرج........ وترك برفقته ممرضه.. واحد الحراس ليكون معه وذهب لمكتبه في المشفي نعم انه مالك المشفي..... واستدعاء فيروز.. .... وكانت فيروز تنهي احد الفصوحات... لأحد المرضي...
الممرضة بإبتسامة... دكتورة فيروز المدير عايزك...
فيروز بتعجب... بجد ليه لا سمح الله..
الممرضة... بهدؤء.... علمي علمك يا دكتورة.....
فيروز... وهي تذهب لتىي ذالك المدير المجهول...... وذهبت وطرقت الباب وصدمت انه قاسي....
فيروز بصدمة... حضرتك..
قاسي وهو يشير لها بالجلوس..... اتفضلي..
فيروز... بتعجب.. هو حضرتك مدير المستشفي...
قاسي... بالضبط كدا...
فيروز... بهدؤء... تشرف بمعرفتك.... حضرتك كنت عايزني...
قاسي وهو يطيل النظر في عينيها..... ايوة اول حاجة كنت عايز تقرير لحالة جدي . ومش عايز غلطات تمام.. وكمان كام حاجة إجبار...
فيروز.. بشئ من الغضب... نعم إجبار..
قاسي بهدؤء..... ايه يا دكتورة مش لازم تتابعي جدي في فترة النقاة ولا ايه....
فيروز بهدؤء.. دا اكيد طبعآ دا واجب مش إجبار...
قاسي... اللي تشوفيه..
فيروز.. يبقي اتفقنا... وهو جد حضرتك هخرج انهاردة مستر...
قاسي بهدؤء... هتلر.. بس عشانك قاسي..
فيروز... دول القاب فين اسمك...
قاسي بهدؤء.. قاسي الشامي الهواري....
فيروز... فيروز.. منصور الشافعي..... وحجدت عيون قاسي لدقائق ولكن اخاف ذالك قائلا تشرفنا يا دكتورة اتمني.. تكوني مبسوطة معانا...
فيروز... بهدؤء اكيد يا قاسي باشا.. عن ازنك.... وخرجت وتركت عقل يحارب قلب فقط....
قاسي بهدؤء... ياه سنين بدور عليكي وبعد وقت القيكي هنا سبحان الله......... وهنا أخذت فيروز نفس عميق لأول لقاء بينهما وبين من اختار لها القدر... لتنزل ليتم الزفاف في حضور أهل والدها التي تراهم اول مرة.. وايضا ذالك القاسي وهناك مشاعر متضاربة بينهم... لا أحد يعرف الخطأ من الصواب.. فقد مر كل شئ سريعاً..... واتت ذكري أخري عندما عملت الحقيقة...............
وهنا دفعت فيروز يد هتلر بغضب عنها....
فيروز.... بغضب انت اتجننت...
هتلر..... بهدوء.... لا والله بت انتي انا اشتريكي بفلوسي...
فيروز باسفتزاز... ليه هو انا اختك..... وهنا جحدت عيون هتلر بغضب... ولو كان ممكن لكان قتلها.. ولكن لا يجوز ذالك منه بما انه كبير تلك البلاد......
هتلر... بهدؤء... دا اخرك... يا خسارة.
فيروز... انا عند رد واحد بس ينفع معاك.... وصفعة هتلر أمام رجاله... وأمام المشفي كلها.... وتركته وغادرت ونظر لها بغضب قاتل... وظل الرجال في حالة صدمة كبيرة.... ماذا سوف يصنع هتلر فتلك الفتاة تعدت كل الحدود....................... وفي إحدي غرفه سجن هتلر... حركت ورد قيدها الحديدي بألم مما عانت من ظلم وقسوة............ ودخلت الحراسة قائله. الاكل...... ودخل هتلر بحيوانه الاليف.... لادغ افعاه المفضله... (افعي 😂👿)....... وحاول لادغ الفرار عندما شم رائحة الدم....... ولكن يد هتلر امسكته بقوة.........
هتلر قائلا... متكلي يا ورد ولا الوكل مش عاجبك....
متردي.....
ورد بخوف... ويد ترتجف... هاكل..... اهو ياخوى...
هتلر بغضب ممزوج بهدوء.... الرجالة قالوا سمعوا صوتك كتير الايام اللي فاتت....
ورد... بخوف... ودموع... احب علي رجلك ياخوي ارحمني انا معلمتش حاجه والله وربنا دا ظلم...
هتلر.... وهو يرحل... ورد غسان القناوى ماتت من أربع سنين ووجودك هنا ايام.. لما يجي ليا مزاج.. واخلص منيكي.......... وخرج وأغلقت الأبواب وعادت ورد لسجنها... فالموت يلاحقها ولا أحد يرحم...........
............................ وفي مكان في جبال الصعيد...
شناوى... هنعمل ايه يا ريس لحد دلوك....
سيوفي.... يعني مش لاقين بت المرحوم...
شناوى.... قلبنا دشنا كليتها ومافيش فايدة.... لازم نسأل معارف أهل امها عشان نلاجيها قبل هتلر....
سيوفي... وهو ينظر للفراغ يتأمل القادم... لا لازم نعتر عليها فيروز بت اخوي.... قبل هتلر.. عشان دم اخويا ميروحش هدر......... واوقف كل ذالك صوت المأذون قائلا.... موافقه يابنتي.. وهنا اطالت النظر للجميع وكان آخرهم قاسي قائله بثبات... ايوة موافقة... وناولها المأذون الدفتر لتعطي امضاءتها.. وكذالك قاسي... وهنا تعالات الزغاريد.... بفرح لذالك الزواج ونهاية الحرب وأمن البلاد من المعارك وغدر المطاريد كمان حدث في الماضي........ وهنا استصحب النساء فيروز للاحتفال بها.. وكان الجميع سعداء لذالك الخبر رغم أنه تم سريعاً... وأخذ الجميع يرقص ويحتفل....
سويفي... بردك كسبت ياولد راضي..
قاسي بهدؤء وقوة... الفاتحة عليهم وعلينا جميعآ.... وأظن اللي حط الشرط يتحمله....
عابد بغل.. فعلآ الفاتحة خسارة يابت عمي....
قاسي.. بسم الله الرحمن الرحيم... وأكمل القراءة وكان عابد ينظر له بغل شديد... فعند ما رأي فيروز رأي انه أحق بها منه ولكن القدر يصنع شئ آخر.......
............ .............. ................ .. ... ....
وفي نهاية الحفل. غادر الجميع وصعد قاسي لفيروز ليكملوا شجار... وعتاب.. حتي تهدأ ولا تقتله من شدة غضبه فهو يعرف كل شئ عنها حتي لو التقي به منذ فترة قليلة فليس للعشق وقت........... ودخل وجلس بهدؤء في الكرسي المقابل لها وازال عنها تلك الطرحه التي تبعد عنه عيونها الجميلة.... ولكن تلك العيون تخفي غضب شديد....
فيروز بغضب.. خلصت كملت كذبت وانا زى الهبلة صدقتك.... مش كدا يا هتلر باشا..... انت ايييه...
قاسي بهدؤء... حاليآ انا جوزك يا فيروز. لا بلاش خليها روز... وأخذ يداعب خصلة من خصلات شعرها الناعم.... وأكمل... وفي الأول والآخر دا كان هيحصل سواء عرفتي الحقيقة ولا لا ولولا انتي كنتي بتكدبي......
فيروز... بغضب... تصدق ان خطيبي اللي قبلك كان محترم عنك...
قاسي بغيرة شديدة... روز انا هبقي هادي عشان انتي لسا جديدة هنا.. ولمن اسم راجل غيري... علي لسانك هزعلك.. وبعدين في كلامك ليا...
فيروز... كان يا قاسي انت اسم علي مسمي وانت كذبت وكل دا كان كدب..
قاسي بشئ من الغضب... وطلما كان كذب صدقتي ليه.. ردي عليا..
فيروز. بغضب.. كنت فاكرك بني آدم سورى كنت فاكرة انك راجل... بس يا خسارة... وذهبت ولكن امسك يدها قائلا.. روز انا هسيبك تتطلعي غضبك كله عشان اللي حصل صدمة ودا حقك.... بس خدي بالك انا محدش يقدر يهني ولا انا اقابلها ولا حتي منك فاهمة.... وتركها وذهب ليبدل ثيابه.... وأخذت فيروز تمسح دموعها من الحزن والألم لقد سلبها قلبها ومن ثم حياتها ومن قبل ماضيها اللعنه كل اللعنة علي ذالك الظلم........ ... وأخذت ورد تحاول النوم ولكن الالام جسدها أصبحت تزيد يوما عن ذي قبل.. وأخذت تبكي بانين..؛ وهنا ات ضيف ولم تراه منذ كثير... ولم تتوقع أن ترها كانت تريد أن ترمي في أحضانه وتصرخ.. ولكن لا فائدة فهو أحد الأسباب التي اوصتلها الي هنا......... .....
ورد بتعب.... شششهاب....
شهاب... ياه يابت عمي لسا فاكرني....
ورد بألم... ومن ميتي نسيتك ياولد عمي...
شهاب بشئ من الاحتقار.. بطلي كهن الحريم عشان مدخلش عليا واصل... انتي ميتة وهيجي اللي اكفنك فيه زى اللي شلتلك فيه وانتي حته عيلة في اللفة...
ورد بالم....اللي انت خابره وشايفه زين اعمله ياولد عمي.... ربنا يهديكم..
شهاب.. وهو ينهال عليها ضرب بالسواط.. انتي متعرفيش ربنا.. ..... وحاولت ورد البقاء ساكنة لا تتكلم حتي زدات الضربات قوة عليها فأصبحت كل ضربة تترك أثر في جسدها وتنزف.... وصرخت عندما فاض بها ذالك فالتحرك في تلك القيود يؤلمها..... وهنا كان قاسي بدل ثيابه وأيضا ورد.... وهنا ات الحراس... وطرق باب قاسي بخوف شديد..
قاسي وهو يفتح "هو يوم باين من أوله" وراي الحارس خائف... وأكمل قائلا... مالك ياغراب البيت...
الحارس برعب... الحجنا ياباشا... شهاب باشا في المخازن ونازل ضرب في... لحد ما قطعت النفس... الحجنا لأحسن تكون ماتت...
قاسي بغضب.. هملني وانا هحصلك...... وأخذ قاسي معطفه وذهب ليري ماذا صنع شهاب....
فيروز... مين اللي بتتكلموا عليها...
قاسي وهو يخرج... مالكيش صالح... ونزل للمخازن... فوجد ورد ملقاه أرضا... وجسدها ملئ بآثار الضرب....
...... وأخذ الماء وسكبه عليها ولكنها لم تفيق مثل كل مرة؛..
قاسي... بشئ من الخوف... انت عملت اييه يا شهاب وأزاى تتدخل...
شهاب.. بشئ من الندم.... اعذرني ياولد عمي... كل ما افتكرها دمي يتحرج (يتحرق)......
قاسي وهو يري نبض اخته... وتنفسها.... ولكنه وجد ضعيف وشبه منعدم... وحاول أن يجعلها تعود للوعي..... قائلا. بغضب.. خابر لو ماتت هيحصل فيك ايه.
شهاب.... بثبات... خابر ياكبيرنا... وهنا لم يجد قاسي الا فيروز فهي بحكمها طبيبة.. وسوف تنقذهم من ذالك الوضع السئ.. فأرسل لها إحدي الخدم... وبدلت ثيابها وذهبت لهم... وفيروز بصدمة... يا نهار اسود مين اللي مل كدا...
قاسي بشئ من الشدة..... فيروز خلصي والا هناخدها نتويها.. وهنا فزعت من كلماته تلك.. وبدأت في مساعدة تلك المسكينة مجهولة الهوية... وطلبت عده أشياء لتنقذ الحالة... وبدأت عملها قائله... لازم ننقلها مكان تاني.....
ونظر لها شهاب بصدمة قائلا. ... ليه....
فيروز بغضب... هو ايه اللي ليه البنت بتموت ولازم نخلص هتفضلوا كدا كتيررررر...
وهنا اخذ قاسي يفكر... وقال..... هاتوه...
فيروز.... بخوف من يقتلها... هتاخدها فين...
قاسي ببرود... مش جولتي عايزة مكان تاني.... خلاص تعالي ورايا...... واخذوها غرفة في القصر... وكانت فيروز انتهيت من فحصها واسعافها... وكان تتفسها في وضع جيد.......
فيروز... لازم افضل معاها طول اليلة عشان لقدر الله لو حصل مضاعفات....
قاسي... انتي لا هخلي حد من الخدامين.. ولو حصل حاجه هتبلغك.. وانت يا شهاب حديثنا الصبح. غور... وغادر ومن بعده قاسي وفيروز....... بعد أن أخبرت الخدامة بما يجب أن تفعل من أشياء لحين الصباح..... وسبقها قاسي للغرفه. .... ولكنها سمعت صوت لبني وهي تحادث أحدهم في الهاتف... يبدو أن هناك شئ... ما.... يا الله ما تلك الألغام والألغاز الا يكفي ماحدث.... فذهبت لغرفتها ولكن تعمدت صنع صوت حتي تنتبه لبني حتي لا تحدث كارثة. .....
....... وذهبت لغرفتهم... فوجدت قاسي يجلس وهو يضع ساق فوق ساق... وينظر لسطح الغرفة..؛.....
فيروز بضجر... ايه البرود دا ياشيخ.... كان في واحده هتموت وانت ولا هنا..
قاسي.. وهو يشعل سيجارته... عادي نامي عشان لسا الهم كتير.؛.
فيروز بغضب. غلطة عمري.
قاسي... وهو يطفي سيجارته... ويقترب منها قائلا. ... كذابة يا فيروز بس هسيبك تاخدي وقتك وتزعلي براحتك..... بس للصبر حدود... وهنا كانت التزقت بالحائط.. . ومسح قاسي علي وجهه بهدؤء يتاملها.... وتركها مرة أخري وكأنه يخبرها لا تعبثي معي.. فأنا لا أمن العواقب....... وفي الصباح....
جلس الجميع في أماكنهم ولكن كانت فيروز تجلس في مكانها وهو بجوار قاسي..... وجلس بهدؤء شديد...
نجاة... صباحية مباركة ياولدي...
قاسي وهو يخفي خيبة أمله... الله يبارك فيكي يام رماح.....
رفيع.... بهدؤء.... صباحية مباركة يابتي.
فيروز... بإبتسامة... الله يبارك فيك يا عمي.....
لبني بحب... كلنا هنا بنجوله ياجدي وانتي واحده مننا ولا هتلر مجلكيش ولا ايه...
حامد بمكر.. الظاهر مكنش فاضي....
قاسي.. اطفح يا حامد عشان عندك شغل.. فين شهاب.......
حميدة... نزل من بدري ي نضري..
قاسي بخفوت.. احسن بردك..
نجاة بهدؤء... ياولدي عندي ليك طلب وانا خابرة مش هترده ليا واصل....
قاسي بهدؤء... اطلبي يام رماح....
نجاة بخوف.... كنت عايزة اشوف بتي ورد.......
وهنا صمت قاسي... وكررت نجاة طلبها....
نجاة... برجاء.. موافج مش اكديه يا ولدي.....
رفيع... بهدؤء... روحي طلعي عليها انتي ولبني يابتي
نجاة بشكر... ربنا يخليك ياعمي...
فيروز... انا الحمدلله شبعت هروح اشوف البنوته اللي هنا...
لبني... خذينا معاكي نطل علي خيتي...
فيروز... هو انتي ليكي اخت وانا معرفش...
قاسي... البنت اللي فوق هي ورد.. وهنا نظرت له بصدمة ورعب..... ولك تحملها قدمها فسقطت ارضا من الصدمة... فحاول أن يعيدها للوعي.. ...
قاسي بهدؤء... فيروز فوجي... فيروز....
فيروز... وهو تحاول التنفس.... فاخذتها لبني عندما رأت ملامح الخوف من قاسي.... وعاونتها علي الوقوف.... وصعدوا لاعلي...... وكانت ورد ما زالت نائمة..... وأخذت نجاة تمسح علي رأسها بحب وألم....
....
فيروز بحزن.... هي هتفوق بس لما تتحسن شوية...
نجاة... بألم... ربنا يردك ليا يابتي....
لبني... ياررررررررب....
فيروز... بحزن.. ازاى يعملوا فيها كدا....
لبني بحزن.. هجولك... كل حاجه....
فيروز... بجد...
لبني... ايوة اسمعي.... يتبع..
أنت تقرأ
حب بنكهة الأفاعي .......
ChickLitالقوة حكم العادات والتقاليد كلمات لا يعرفها غيره..... الحب والحياة... تراهم هي كل شيء... ومن ينتصر في الحرب... القوة اما الحب في عهد هتلر.......... https://my.w.tt/yIAcRs6atQ لينك الجز الثاني