الفصل الثاني... ...
فيروز... وهو تحاول التنفس.... فاخذتها لبني عندما رأت ملامح الخوف من قاسي.... وعاونتها علي الوقوف.... وصعدوا لاعلي...... وكانت ورد ما زالت نائمة..... وأخذت نجاة تمسح علي رأسها بحب وألم....
....
فيروز بحزن.... هي هتفوق بس لما تتحسن شوية...
نجاة... بألم... ربنا يردك ليا يابتي....
لبني... ياررررررررب....
فيروز... بحزن.. ازاى يعملوا فيها كدا....
لبني بحزن.. هجولك... كل حاجه....
فيروز... بجد...
لبني... ايوة اسمعي...... وكانت تتكلم حتي قال قاسي وهو يضع إحدي الكرسي ويجلس... "جولي ليل مزاج اسمعك..."
لبني بشئ من الخوف... اخوي انا مجصدش انا...
قاسي بجدية وهو يرفع أصابعه في وجهم.. أول وآخر مرة... ونظر مطولاً لفيروز وصمت للدقيقة قائلا... لما تحبي تسألي عن حاجه أكده ولا اكديه جولي انا أولي بردك...... ووقف أمامه وهو يتمالك غضبه عنوة عنه.... ولكن كيف يازيها هو ضعيف أن يكون سبب اذي لها أو دموع.... وخرج بعد دقائق...
نجاة... متساليش يابتي.. علي حاجة احسن قاسي غضبه عفش جوى..
لبني وهو تأخذها قائله... تعالي نخرج نشم هوا انتي لسا عروسة بردك....
فيروز بهدؤء.. ماشي..... وتذكرت اول لهم في القصر... فلاش.... كانت فيروز انتهت من فحص الجد رفيع... وهمت بالرحيل فوجدت قاسي امامه...
فيروز بإبتسامة.... صباح الخير يا قاسي باشا...
قاسي بلطف وهدؤء... صباح الورد يا دكتورة فيروز...
.... وخرجوا خارج الغرفة....
قاسي بهدؤء... اخبار جدي إيه اليومين دول...
فيروز بنفس الإبتسامة... الحمد لله مافيش مضاعفات بعد العميلة....
قاسي بمزاح... يا بختك يا جدي..
فيروز وهي تهم بالرحيل... ربنا يخليه ليك...
قاسي بدعاء... ياررب... تعالي اوصلك في طريقي..
فيروز وهي ترتدي حقبيتها... لا شكراا يا كبير دشنا انا هروح لحالي....
قاسي بجدية... عيب علينا وانتي بجيت مننا.. ولو يعني مش عايزة تركبي معايا لحالك اخلي جد يجي معانا... من البنته...
فيروز... بهدؤء وشكر... ربنا يخليك.. انا همشي بنفسي للمستشفي.. عن ازنكم... وخرجت.... وهنا أن مساعد قاسي بدار......
بدار... مش يالا بينا سعادتك...
قاسي... احنا نروح المستشفي الأول كنت عايز اتتم على كام حاجه....
بدار بدهشة... المستشفي بتزورها كتير جانبك...
قاسي بنظرات غاضبة... وانت مالك يا واكل ناسك.. يالا هلمني على العربية غور....
بدار وهو يسرع الخطئ.. اللي تشوفه جانبك.....
....... وفي المشفي حاول حليم خطيب فيروز السابق أن يعترض طريقها....
حليم... مافيش سلام يعني يادكتورة ولا احنا مش قد المقام....
فيروز بغضب.. ابعد عندي شغل...
حليم وهو يضع يده على كتفها ولكن يد قاسي منعته قائلا.. مش عيب بردك الوش الزين دا.. يبوظ... فوجد حليم لكمة اسقطته أرضا... وتراجعت فيروز للخلف خوفاً...... واوقفه رجال قاسي.. واخذوه... الي مكتبه.... ونظر قاسي لفيروز... الواقفة بشئ من الدهشة والصدمة.. فهي تكره العنف....
قاسي بهدؤء... دكتورة فيروز... دكتورة انتي كويسة... وأشار لاحدي الممرضات أن ترافقها.... ورحل لمكتبه........ وبعد وقت ذهبت له فيروز لتنهي المشكلة...
قاسي... بغضب... مال وشك يادكتور طلعت طري..
حليم بغضب وصوت عالي.. انا هفضحك وهبلغ عنك واحد وخطبيته انت مالك. وهنا نظر له قاسي نظرة اخرصته....
قاسي لفيروز... الكلام دا صح...
فيروز... لا مش صح انا مش خطيبة حد.. واحد زيك المفروض يتسجن...
قاسي.. والله عندك حق يخطبك ويخطب غيرك وهو متجوز ومخلف برا الصعيد....
فيروز بصدمة... نعمممم...
وهنا اعطي قاسي صور عايله حليم له.... ونظر حليم له برعب...
قاسي بهدؤء.. انا هعمل معاك جميل عمرك... وهتطلع منها سيلم لأجل بنتك... يالا... وهنا انصرف حليم سريعاً قبل أن يلاقي حدفه... وخرج رجال قاسي وتركوه... وكانت فيروز تجلس تخبئ دموعها لتلك الدرجة كانت رخيصة حتي تكون لعبة في يد ذالك الغبي...... وجلس قاسي بجوارها قائلا... انت زعلان عليه....
فيروز بألم.. وازعل عليه ليه انا ازعل على نفسي احساس انك رخيص دا وحش اووى انا مكنتش عايزها بس جدو صمم... انا زعلانه اني حسيت اني حاجه ممكن ينضحك عليها بسهولة وغير كدا انا كرامتي اتفرمت لما اشوفه مع واحده تانية... واتري انا اللي الي بخون كرامة مراته انا مش وحششه انا مخونتش حد والله معرف هو ليه بيعمل كدا... والله مكنت اعرف... ووضعت يدها على وجهها تخفي دموعها فمسح قاسي دموعها قائلا... خلاص ولا يهمك احسن برضو تصدقي مكنش لائق علي اسمك ايييه حليم دي ييييع ايه دا بيقولك ايه تعالى ناكل...
فيروز بتعجب... انت وييييع .....
قاسي بفخر.. طبعا انا مدخلتش طب بس انا خريج تجارة... وبفهم برضو....
فيروز.. عندك حق بس انت عرفت منين كل الحاجات دي واشمعنا اتكلمت دلوقتي..
قاسي بهدؤء..... مينفعش نملة تبقي عندي معرفش عنها حاجه لازم اعرف كل حاجة عنها... ولما قال خطبيك قولت انورك..
فيروز بمزاح رغم حزنها... فاعل خير يعني..
قاسي وهو يخرج برفقتها.. ايوة بالضبط تعالي ناكل الله.. وانتهت تلك الذكرى عندما قالت لبني بتعجب. ومين واكل عقلك ياعروسة..
فيروز بتهمك... عروسة اييه بقي خلينا في المهم...
لبني... مبلاش نحكي في نفس السيرة يابت الناس..
فيروز. انا هعرف موضوع ورد دا بعدين بس موضوعك انتي دلوقتي.؛
لبني بخوف... موضوعي.. موضوع اييه....
فيروز بهدؤء... لبني احنا مش اخوات عايزكي تنسي ان مراتك اخوكي وسرك هو سري بالضبط ومحدش ابدااا...
لبني بحزن.... احكلي اييه بس ياخيتي... احكليك ميلة بختي وقله حيلتي...
فيروز... احكي اللي تحبيه...
لبني... هقولك كل حاجه بس ورحمه والديكي محدش يعرف واصل...
فيروز بهدؤء... ورحمه بابا محد هيعرف.........
....... وفي منزل أهل فيروز.....
قاسي.... يعني مش عايزين تجيوا تعشيوا جنب بتكم.....
عاطف.... لا يا ولد الناس.. بكفايا بتنا عاد عندكم...
قاسي بهدؤء.. بتكم مراتي ومتشاله فوق الرأس...
عاطف... بغضب.. ولو مال جارون كله انا عارف ومتؤكد أن ورا اللي حوصل وهي معايزاش جوازة الغربة دي...
قاسي...وهو يكتم غضبه... الله يسامحك ياعمي بس بردك انا هستني لما تهدأ... ووقت ما تحب تجي تتطلل وتعيش مع بتك تانس وتنور......
سيوفي... وقد ات في نهاية الحديث... ما لسا بدري ياعريس....
قاسي بهدؤء... بدري من عمرك يا سويفي... مستنيك ياعمي متنساش... وخرج فوجد عابد ينظر له بغل شديد... وخرج قاسي... وهنا قال عابد... مش كنت أولي بها يا بوي من ولد المركوب... ديه..
سيوفي... مغلوبين علي أمرنا كان بينا عهد وهو اللي لاقاه.. واحنا منرجعش في كلامنا واصل.. ولو كنت عايز تأخذها بعد ما تكلم عليها وقراء فتحه.....
عابد.. وماله يابوي.. بس انت اللي مش رايد...
عاطف... بس بكفايكم.. نواح.... اللي عنده كلمة زينه يجولها... ...
مهجة... وهي تضع كوؤس الشاي.... هدي روحك ياخوي أن شاء الله محلولة وبعدين المفروض نروح نطل عليها بردك...
عاطف وهو يرحل... اعملي اللي انتي رايده... وخرج.... وهو يستند على عكازه يشعر بالحزن انه لم يستطيع أن يحمي طفلته..... من تلك الحرب.. بعد كل تلك السنوات.. وأخذ يدعو الله إلا يصيبها مكروه...
......... وفي عمل قاسي.......
قاسي... خلي عينك علي عابد وابوه مش مطمن...
بدار.. معرفش ليه مطلعش زى اخوه التاني...
قاسي... مالناش صالح بيهم نفذ وانت ساكت... وهنا دخلت مايا إحدي عملاء وسيدات الأعمال... الذي يعتبر قاسي الشخص المفضل لهم... وكانت تتسم بالجمال الشديد والبشرة البيضاء والشعر الأصفر والعيون السوداء... وبالطبع لا تنسي لمسات المكياج...
بدار... ست مايا....
قاسي..بأمر... اطلع انت دلوقتي..
بدار... حاضر جانبك وأكمل داخله هم دول الحريم إلا بلاش منك لله ياللي في بالي "(😂😂)...
قاسي وهو ينهي بعض الأوراق.... خير يا مايا في حاجة جديدة جابتك الصعيد علي ملاء وشك...
مايا... وهو تشير باصبعها... حاجتين.. اولهم جوازك اللي حصل بين يوم وليلة دا من غير متقولي.. و2 الصفقة اللي كانت عايزة ضبتطلك كل حاجه ليها...
قاسي.. وقد انهي الورق... بجد طاب زين؛...
مايا.. برقه مبالغ فيها.. ايه مافيش وحشتني ولا حاجه...
قاسي بجمود... ايه مش صابرة لما ارجع القاهرة...
مايا.. تو تو العروسة غيرتك خالص...
قاسي... مالكيش دعوة بيها وخلينا في الشغل...
مايا... انا قولت اللي عندي مستنياك علي اليخت نسهر سهرة حلوووووة زى زمان...... وخرجت.. ولم يعرها قاسي اي اهتمام.... قائلا... كان ناقصني وجودك انتي كمان..... وخرج لينهي شئ آخر في عمله...... وفي القصر أنهت لبني حديثها قائله..... بس كدا ياستي...
فيروز... يعني عاصم اقصد النقيب عاصم صاحب اخوك جوزك في السر...
لبني... باسي.. بالضبط...
فيروز.. بتساؤل... رسمي مش كدا...
لبني بدفاع... طبعا ياختي رسمي وعلي ايد ماذون كومان...
فيروز بهدؤء... طاب الحمدلله... احنا نحاول نفاتح الجد رفيع.. وقاسي هحاول معاها وان شاء الله خير... متقلقيش..
لبني بسعادة... بجد...
فيروز.. ايوة والله العظيم.... وهنا احتضنها لبني بسعادة كبيرة اخيرا وجدت من يفهمها.. وهنا اتت حميدة قائله.... صباح الخير يا عروسة...
فيروز.. صباح الخير...
حميدة... ايه مشوفناش أخبار ليلة امبارح...
فيروز.. بغضب... نعم تقصدي ايه....
لبني... محاولة أن تنهي الوضع.... جري ايه ي مرت عمي.. دا غربيه عنينا مالك...
حميدة... اصل يابتي البنات طلعوا ينضفوا... فوق اوضتك... والظاهر كدا مافيش حاجه... تذكر...
فيروز... انت قليلة الزوءق انك تدخلي اوضتي من غير اذني.. ومحدش طلب منك تتدخلي....
حميدة.. باستفزاز... خديهم بالصوت يا دكتورة... انا سؤال واحد في حاجه اكديه بنلاقي ها عند العرائس مش عندك ولو تكوني معيوبة...
فيروز... بغضب... ورحمه امي ورحمه امي كلمة كمان وانا قاعدة فيها....
حميدة... يكون احسن بردك نسب يعر... وغادرت... (بت الكلب 👊).....
لبني محاولة تهدئة.. فيروز.... حقك عليا ياختي اهدي لما ما جوزك يعاود بلاش مشاكل...
فيروز... انا مش قاعدة فيها دقيقة واحدة.. وغادرت بسرعة ولحقت بها لبني...... وصعدت لغرفتها.... وأخذت الحقيبة الخاصة بها... وأخذت تضع بعض الأشياء لترحل... وهنا صعدت مهجة لها.. قائله.. مالك يابتي لأمه خلاجاتك ورايحة فين...
فيروز.. هغور في ستين داهيه. محدش يسألني لو سمحتم....... وأخذت تعدل الأشياء لتغلق الحقيبة ولكن منعتها يد قاسي قائلا.. رايحه فين يا فيروز...
فيروز.. رايحه بيت اهلي يا هتلر.. احسن من قلة القيمة هنا.........
قاسي بهدوء.. حصل ايه يا لبني..
لبني بجرح كيف تحدث اخيها فيما قيل... بص ياخوي فيروز تحدثك في كل حاجه هي متكدبش عليك واصل.....
قاسي... خلاص روحي خليهم يحضر الوكل...
نجاة... ههملكم لحالكم ياولدي ربنا يهدي سركم.. وخرجوا.. ونظر قاسي لفيروز بتعجب قائلا... لحقتي تزهقي مني ولا ايه...
وهنا صممت فيروز وحاولت مسح دموعها... واقترب منها قاسئ قائلا........ مالك يا فيروز...
فيروز بغضب... انا عايزة امشي مش ناقصه قلة قيمة من اللي يسوي وميسواش....
قاسئ بهدؤء... جولي من زعلك طاب... وبصلي في عيني وانتي بتتكلمي... وعدل وجهها له ورفعه... ليري عيونها بوضوح......... وسكن نظر قاسئ علي تلك العيون بصمت شديد.... حتي قالت فيروز... انا مش هعرف اشرحلك بس مش حابه حد يتدخل بينا وكمان انا ليا قيمتي هنا مش الخدامة اللي حضرتك جايبها وفي الاخر تبقي معيوبة....
قاسئ.. بهدؤء... حشا لله يافيروز مين جالك اكديه..
فيروز بضجر.. عمتك لما جات تتدخل في خصوصيتي من غير اذني...
قاسئ.. وقد فهم ما ترمي إليه فيروز.. فهمت خلاص متزعلش. ويالا عشان ناكل.. .
فيروز... بغضب... ببساطة كدا...
قاسئ.. أول حاجه بعمتلك بتاكدي الكلام وانا الوحيد اللي احدد زى دي وانا عارف كويس انتي اييه عشان كدا دخلتك بيتي وارضي ومالي. واديتك سمعتي.. جبل كل شئ.. وانا هنبها عشان بردك عمتي وهاخدلك حجك متزعلش آمال.
فيروز.. وهي تخرج.. هنشوف يا كبير ناسك.
قاسي وهو يخرج خلفها.. صبرني يامعين. ....
وجلسوا في أماكنهم...... وتعجبت حميدة من وجود فيروز وفشلها أن تخلق مشكلة وتنهي عليها.......
قاسئ بهدؤء.. متكلي يا مرات عمتي....
حميدة... باكل ياولدي عقبال ما ندوج وكل مرتك...
قاسئ بكلمات تعتبر تهديد.... انا وبس اللي احدد تعمل ايه ومتعملش اييه... وكمان الوحيد برضو اللي ليه حق يسألها على أي حاجة... وزعلها من زعلي والست بردك كرامتها من كرامة جوزها وانت كرامتي غالية حبتين. مفهوم يامرات عمي.
حميدة بغل.. مفهوم... وعلي رأي المثل البيت بيت ابونا والغرب بيطرودنا....
رفيع بغضب... حميدة... سدي خشمك والا قسم بالله ميهثحل طيب؛.
حميدة بضجر... خلاص ياحج خلاص.... حقك عليا وعلي السنيورة الجديدة... وغادرت الطعام بغضب وهي تقسم أن تجعل ايام فيروز حجيم لا يرحم.....
..... وأخذ الجميع يتناولون الطعام..... بصمت وانهي قاسئ طعامه وخرج.... وذهبت فيروز لتأخذ بعض الراحة فهناك الكثير قادم............ وفي المساء.. آفاقت....... بتعب فقررت الاستحمام... فهي لم تنم جيدا ليلة أمس..... وأخذت ثيابها... وذهبت للمرحاض..... وأنهت من حمامها الدافئ.... وحاولت أن تأخذ ثيابها ولكن سقطت أرضا..
فيروز.. يادي النيلة كانت ناقصة... وأخذت ميئزرها. وخرجت وألقت ثيابها في سهلة المهملات.... وفي تلك الأثناء وصل قاسي وصعد لغرفته بعد يوم طويل من العمل..... واخرجت ثياب أخري لهآ.... وكانت عبارة عن بنطال لمنتصف الركبة... وبلووة زرقاء بدون اكمام.... وملابسها الداخلية.. وبمجرد أن خلعت فيروز جزء من ميئزرها حتي دخل قاسي.. فتراجعت بصدمة خوف ودهشة.. ولكنه تقدم لها بهدؤء قائلا بصي أهم حاجه أن أدخل في الوقت الصح...
فيروز.. بخجل تخفيه بالغضب... قاسي لو سمحت اطلع برا...... وهنا أحاط بها من كل جانب قائلا اطلع برا ليه هو انا مش حبيبك برضة.
فيروز. ممكن تمشي
قاسي.. وهو يتقرب منها ويداعب خصلات شعرها المبتل.... امشي اروح فين..
فيروز... ولم تعد تتحكم في قدمها... قاسي لو سمحت.......
قاسي وهنا اقترب قاسئ من شفيتها بطريقة مغرية... ثم التهم شفتيها... لبعض دقائق.... غاب فيها عن الوعي وابتعد عن فيروز بصعوبة بالغة... لأنه يعلم أنها مازالت غاضبة منه وفوق كل ذالك لم يستغل ابدا اي نقطة ضعف لها مهما كان الوضع.. وهنا أخذت فيروز ملابسها ودلفت الي المرحاض.. وقد شعرت بأضطراب شديد داخلها وأخذ دقات قلبها تزداد وقالت داخلها... انت السبب في اللي انا فيه استحمل بقي كدبك. صبرني يارب... "... وبدلت ثيابها... ولكن قبل أن تخرج أخذت تتحسس مكان قبلته بخجل وشغف ولكن كان عزاء الكبرياء أن من صنع شئ فيتحمل نتائجه............ وخرجت... وجففت شعرها... وقد أعجب كثيرا قاسئ بجمالها البرئ... وايضا محاولاتها لتصفيف شعرها الطويل...
قاسي وقد بدأ في تصفيف شعرها.... ماانا قولت اوزعه عملت نفسك نخلة... .
فيروز.. علي فكرة مطلبتش منك تعملي حاجه شكرآ...
قاسئ بهدؤء.. انا بنفذ كلامي فاكرة لنا قولتلك لما اتجوز اللي بحبها هعمل كل حاجه نفسها فيها...
فيروز... بحزن... انت ابتديت كل حاجه بالكذب...هتوقع مش هتكمل.. وانت كذبت عليا...
قاسي. بهدؤء... حبيتي انتي عارفه اني خبيت مكدبتش ودا كان لمصلحتك...
فيروز بغضب.. مصلحتي انك تعشيني في وهم وفي يوم وليلة اعرف انك قتلت ابويا وهو كمان السبب في اللي حصل زمان.... خبيت عليا ايه المصلحة في دا رد عليا وانتي بتبصلي. .
قاسي وه يحتوى وجهها... فيروز صدقني هقولك كل حاجه في وقتها وبعدين هو انا لنا اخاف تبقي لغيري دا حاجه وحشه انتي عارفة ان بحبك قبل كل حاجة......
فيروز.. وهي تزيل يده..... قبل حاجة وبعد حاجة ولحد ما اعرف كل حاجة هتفضل واحد بس هتلر الشامي..... وبس وممكن علطول...
قاسي.... وهو يتركها... براحتك يا فيروز هسيبك تاخدي وقتك بس ياريت متطوليش.... في الحساب لة حابه تعرفي الحقيقه.... وغادر نزل لمكتبه.. وأخذ افعاه لادغ وخرج للحديقة ليهدا ويهدا غضب وشوق قلبه فهمها حدث يجب أن يظل هادي انه يعرف ستغضب فترة وتعود مثل ما كانت من قبل...... وارتدت فيروز مطعف طويل يغطي جسدها وثيايها وذهبت لتطمن على ورد.... فوجدتها مازالت نائمة وتنفسها مازال منتظم.. وتراجعت خطوة للخلف فوجدت قاسي بلادغ الذي حاول أن يفلت من يد قاسي.. ولكن امسكه... وبالنسبة لفيروز سقطت من الصدمة..... يتبع....
أنت تقرأ
حب بنكهة الأفاعي .......
Chick-Litالقوة حكم العادات والتقاليد كلمات لا يعرفها غيره..... الحب والحياة... تراهم هي كل شيء... ومن ينتصر في الحرب... القوة اما الحب في عهد هتلر.......... https://my.w.tt/yIAcRs6atQ لينك الجز الثاني