"Irah.. Irah bangunlah. Mak ni..." kata ibunya sambil mengusap kepala Zahirah perlahan.
"Mak.. Irah kat mana ni? Apa yang jadi mak? Irah kena rogol ke mak? Makkkk!!!! Irahhh tak nak kena rogol mak! Makkkk! Makkkkkk!"
Dengan itu, sedas hempukan dihadiahkan oleh ibunya tepat ke kepala Irah. Serupa kerasukkan anaknya itu.
"Kau fikir mak tahu kamu kena rogol ke tak? Cuba Irah bertenang, cuba Irah bagitau mak apa yang jadi kat Irah tadi?" kata ibunya menahan geram.
Irah terpinga-pinga. Tidak tahu bagaimana hendak memberi respon kepada persoalan ibunya jadi dia hanya mengusap-usap kepalanya.
"Nasib je mak suruh Encik Hazwan ni pergi sini jenguk Irah bawak Irah pergi rumah Datin Sri Keiah sebab mak kat sana tadi. Tengah sedap bersembang, Encik Hazwan call mak kata yang dia jumpa Irah pengsan kat lantai. Nasib je Irah tak apa-apa." bals ibunya risau.
"Hah? Encik Hazwan? Apa dia buat kat Irah? Dia rogol Irah ke mak? Makkkkk!!!" jerit Irah.
"Ehhh. Mak hempuk lagi jugak ni kang. Tak mungkin lah Encik Hazwan tu sanggup buat macam tu. Dia dari keturunan yang baik-baik. Mak percayakan dia..." kata Puan Kartini.
"Baik? Serious baik? Mak tak tahu ke yang dia baru pecat Irah pagi tadi? Eh tak tak, mak tak boleh tahu aku kena buang kerja. Dahlah aku sendiri yang buat salah. Aduhhhhh. Macamana ni?" fikir Irah.
Ibunya kemudian memberikan Irah sekeping nota. Irah kenal tulisan itu! Itu tulisan Encik Hazwan!
"Shut up! I know what you're going to say. You're welcome and I forgive you. Besok takyah datang kerja. Yes, you are not fired. But that does not mean you can curi tulang everyday! You kerja start next week. Be early or say goodbye to your job. Rest well. From : Your Boss Muka Ketat."
Cukup dengan itu, terukir sebuah senyuman di wajah Zahirah.
"Syahirah. Why suddenly nak putus tunang dengan abang? Abang ada buat salah ke dengan Irah? Please Irah don't do this to me. I love you so much." perlahan Hazwan mentuturkan tuturkata itu. Jatuh air matanya semasa dia menatap Irah.
" I am sorry. Tapi Irah rasa Irah tak boleh teruskan lah dengan pertunangan ni abang. Irah found someone else, someone better than yoo. Someone yang ada untuk Irah when you are not there for me. So please let me go. I am sorry.. " balas Syahirah sayu. Dia tidak menjangkakan bahawa perkara ini akan terjadi di antara mereka berdua.
"What? You found someone better? What do you mean Irah? Am i not good enough for you? I am sorry if i don't have much time for you. I am sorry if i am too busy with work. Please. Don't do this." rayu Hazwan.
"Find someone better than me." Irah meninggalkan Hazwan yang sedang melutut di hadapannya.
" Irah! Watch out for that car! No IRAH!" jerit Hazwan sekuat mungkin.
Badan Irah terlentang di atas jalan raya. Semuanya berlaku dalam sekelip mata. Oh Tuhan, apakah dugaan ini?
"IRAAAHHH!!"
Hazwan terbangun dari mimpinya. Badannya lencun berpeluh kerana mimpi tersebut. Mimpi tentang Syahirah bukan lagi asing bagi Hazwan. Tiap malam pasti dia akan termimpikan bekas tunangnya itu.
"Irah.. abang rindukan Irah. Please come back. I am sorry for everything." kata Hazwan sayu.
"Oh Tuhan, kuatkanlah hambamu ini untuk menjalani dugaan ini. "
YOU ARE READING
Paris! In Love
RomanceHazwan Zaqri. Seorang lelaki yang menghabiskan hari-harinya dengan membahagiakan Zahirah Alyana dengan caranya yang tersendiri. "Awak tau kan hidup saya tak panjang? Kenapa masih nak kat saya? " - Irah " Tau, tapi saya tak kisah. Meskipun waktu yang...