Bab 11

21 1 0
                                    

                               Ternyata keindahan dunia itu sementara. Nothing lasts forever. Nothing stays the same.

                               Okay, remember when he said that I am going to face hell? Well, it is worst than hell. Dia buat aku macam tak wujud. Kerja yang dia bagi kat aku pun makin hari makin banyak. Kerja yang tak pernah-pernah aku buat pulak tu. Haih. Ni lah yang jadi bila kau tak pegi IMC(Insurans Mulut Celupar) untuk kasi protect mulut.

                               Macam two days ago.

                               "Zahirah Alyana! I want you to finish all this before sunset.  I want every detail in that files to be retyped, reorganized and most importantly done before sunset. Tak siap jangan balik." kata Tengku Hazwan setelah meletakkan selambak fail-fail lama di atas meja ku.

                                I could only look at him with a pair of sad eyes. Dia tak kesian ke kat aku? Aku nak balik. Dahlah pagi tu dia dah suruh aku ambil tugas makcik cleaner. Dia kasi a day off dekat smua makcik cleaner just so he can torture me. Well bukan nak merungut la, aku ok jugak kalau mak cik cleaner tu kena kasi cuti. Yang tak okey nya bila aku yang jadi mangsa keadaan.

                              "Faham tak ni?" tanya Tengku Hazwan. Aku menganggukkan kepala.

                              "Ada adab ke tak? Orang tanya tu jawablah! Jangan nak jadi bisu!" tinggi suaranya. Aduh, rasa sakit dalam hati ini Tuhan je yang tau.

                             "Baik boss." kataku. Tanpa ku sedar air mata ku mengalir jatuh ke pipi.

                            Alangkah indahnya dunia kalau Tengku Hazwan suddenly usap air mata tu and say "Do not cry mi bella, for i am here for you." GOSH! Of course that would be a dream come true. But in my scenario. That dream stays as a dream.

                            Cus what he said was;

                            "Dasar perempuan cengeng. Buruk lah!" 

                           Oh shit. That hurted me. Deeply. Mhmm.

                           So i spent my night retyping everything. Aku buat cantik-cantik so that he doesn't have a reason to make me redo everything. Sedar-sedar je dah jam 9 malam. Wadaheck? Lambat nye aku buat kerja. Kerja ni pun ada sikit lagi nak habis.

                          Which suddenly i heard something. Aku toleh depan belakang kanan kiri and sumpah memang takde orang. Aku tenangkan diri sendiri and teruskan menaip. Then tiba-tiba, somebody cakap "Nah." 

                          I screamed with all my might. 

                        "Woi pekak saya jadinya. Yang awak jerit-jerit memalam ni kenapa?" bentak Tengku Hazwan. Di tangannya terlihat sebuah beg plastik yang berisi makanan. Is that for me?  cause i am starving! 

                       "Nah this is for you. Saya tahu awak belum makan lagi. I taknak kena accuse membunuh staf sebab tak kasi makan. Nah makan lah, fill yourself up. Lepastu balik lah. Besok sambung kerja tu." katanya ramah lalu berlalu pergi. 

                       Syaitan apa yang dah rasuk boss aku ni? Kenapa tiba-tiba baik ni? Aku lihat makanan yang diletakkan di atas meja ku. I can't believe how these little acts are the ones who can make me smile. 

                      "Jangan nak happy sangat. I dah bubuh racun kat dalam tu. Enjoy your meal." kata Tengku Hazwan selamba.

                      Senyumanku mati. 

                     Okay, he is a monster. BARBARIANS!





                     Tu cerita dua hari lepas. Now i know kenapa dia suruh balik awal. Rupanya dia just nak trick me supaya carry the beban yang sepatutnya siap malam tu supaya ter-drag ke keesokkan harinya. The next day, he added more work.

                     Kalau nak diikutkan kata hati. Aku nak je berhenti kerja. Tapi bila fikirkan mak and adik kat rumah. Aku sayu. Aku ni dahla takda SPM. Siapa lah yang nak ambil aku kerja. Ni pun dah kira bagus dah Datin Sri ambik aku kerja kat sini.

                    "Zahirah Alyana!"

                   Tudiaaaa, haih. Another hell to face. Aku bangkit. Beranikan diri untuk menghadap boss muka ketat itu.

                   "Ye boss? Kenapa cari saya?" tanya ku perlahan.

                   "Takde adab eh? Tak reti nak ketuk pintu and bagi salam dulu? Haih typical people. Tomorrow syarikat kita ada mesyuarat penting dengan Nanma Holdings. I tak nak you datang lambat. Nanma Holdings terkenal dengan diorang punya sikap arrogant. They don't like people that datang lambat. Easy to say they are very strict in business. Especially CEO syarikat tu. Ugh, i really don't like that guy. My PA tak dapat datang besok so i nak you ganti dia. Now i nak you prepare slide ni. I nak you buat analisis data on kita punya keuntungan syarikat, lepastu rekodkan semua ke dalam bentuk perakaunan. I don't want you to miss a single detail. You faham tak? Yang i tahu, when you come to the meeting tomorrow, semuanya dah lengkap and siap." arah Tengku.

                     "Tapi boss, kerja saya masih banyak lagi boss. Nanti tak siap kalau saya nak buat perakaunan lagi." jawabku. Bukan nak mengelak. Tapi memang kerja yang harus aku siapkan terlalu banyak. 

                     "So? Do i look like i care? Multitask then.  Awak kan calon pekerja pilihan mama. With that, you have to prove lah yang you memang layak untuk kerja kat sini. Kalau tak, waste of money je lah we pay you RM3500 sebulan. Dahlah banyak masalah. Ugh!" jawab Tengku sinis.

                    "B-baiklah boss. I'll do my best" jawabku perlahan. Aku tak mau membantah lagi sebab aku perlukan kerja ni...

                    "You better do your best. Or else i am going to fire you." balasnya.

                      Aku kembali ke tempat dudukku. Melihat fail-fail yang bertimbun ni hanya memeningkan kepala ku. Oh Tuhan, engkau kuatkanlah hamba mu ini. Aku tarik nafas dalam-dalam dan hembus. Okey mari start kerja. The faster you do, the faster you can rest.

                      "Zahirah Alyana!" suara itu memanggil lagi.

                     "APALAGIIIII??? ISH ORANG NAK BUAT KERJA PUN SUSAH LAH. UGH MAMAT KEREK NI BETUL-BETUL MENGUJI KESABARAN BETULLAH!" 

                     "Ye boss tersayangg, nak apa lagi?"jawabku sambil melontarkan senyuman manis kepada boss muka ketat itu.

                     Kelihatan mukanya agak malu. Pipi putihnya suda mula kelihatan merah. Oh gosh! Dia malu ke aku panggil dia boss tersayang. Ahah!

                     "Ehem, i want a coffee. Now. Kurang masin." senyuman sinis dihadiahkan tepat ke lubang hidungku. 

                     Ceh nak sindir aku la tu. Takguna punya boss. Hmmp. Tapi dia comel la time dia blushing. Ugh, boss muka ketat, why lah you like to play with my feelings?



Paris! In LoveWhere stories live. Discover now