Sejak dari hari itu, perangai Encik Hazwan semakin menjadi-jadi. Dia sering melawat ke rumah untuk menjengukku. Kadang bersama ibunya, kadang dia bersendirian. Ianya seperti kebencianya terhadap ku sudah mulai pudar. Aku pun tak tahu kenapa dia benci sangat kat aku. Maybe sebab Datin nak jodohkan kami berdua kot. Maybe...
"Assalamualaikum. Mak cik? Ada orang tak?"
Haaaa tu.. panjang umur. Hari ini sudah masuk hari kelima dia datang menjengukku. Mak takde sebab ada urusan di bandar so that means I have to open the door for him. Usually, dia akan tenyeh muka handsome dia dengan sengihan yang boleh membuat para gadis pecah ovari bila mak aku yang buka pintu. Tapi ada yang berbeza sikit kali ni.
Dia tak senyum.
"Shit." kataku perlahan namun cukup untuk zarah-zarah di udara mengkonduksi gelombang bunyi yang terhasil daripada getaran suara dari percakapan ku. Sedar akan perkara itu, pantas ku menekup mulutku dengan kedua-dua tangan ku.
"I'm sorry what did you say?" tegas suaranya.
"Takde pape boss. Sa-saya salah cakap." Aku menganalisa dia dari ats sampai bawah. Rambut diselindungi songkok, baju melayu berwarna biru, berkain pelikat, tangan sedang menjinjing sebuah plastik yang dipenuhi coklat cadbury, seluar berwarna- ...
WAIT WHAT? COKLAT CADBURY?
"Ugh i hate people that mumble dumb words. Nah. Ambil ni.." Tangannya menghulurkan beg plastik tadi. Mataku membuntang. CADBURYS ARE MY FAVOURITE!
"Haa? Untuk saya ke ni boss?" Aku tidak mampu menyambut beg plastik itu dari tangannya. Kot-kot tu untuk orang lain and dia just nak prank aku. Tak ke naya aku dibuatnya?
"Eh takla. Haha gurau je." katanya mudah.
I KNEW IT!! DASAR BOSS MUKA KETAT! Aku mendiamkan diri. Hanya sebuah senyuman palsu mampu ku lontarkan di hadapannya. Ugh, Tuhan je tau macamana rasa sakitnya dipermainkan.
"Of course la ni untuk awak, takkan untuk kucing awak pula kan?" balasnnya sinis.
Aku kaku. Oh shit now aku nak buat apa? Dengan perlahan aku ambil plastik tersebut.
"Erk, thank you boss.. Boss tak nak masuk dulu ke?" sapa ku mengajaknya naik ke rumah.
"Takpela, saya datang ni pun sebab nak jenguk 'mak'. Mak takde?" soalnya. Soalan itu mudah, namun aku bingung. Mak? Mak mane ni?
"Mak? Maksud boss Datin Sri ke? Eh, Datin Sri takde datang kat sini boss." balasku.
"Hahaha taklah, Mak Cik Kartini laa. Dia ada tak?"
"Oh mak saye? Dia takde boss. Dia keluar. Dia cakap semalam dia ada urusan kat bandar." Aku pelik. Boss ni dah kenapa panggil mak tu 'mak'? Haih, pelik.
YOU ARE READING
Paris! In Love
RomanceHazwan Zaqri. Seorang lelaki yang menghabiskan hari-harinya dengan membahagiakan Zahirah Alyana dengan caranya yang tersendiri. "Awak tau kan hidup saya tak panjang? Kenapa masih nak kat saya? " - Irah " Tau, tapi saya tak kisah. Meskipun waktu yang...