BAB 11

14K 476 46
                                    


Semenjak hal tempoh hari. Tengku Ryann sudah kurang untuk berkasar. I dont even know why suddenly dia macamni? Maybe because of serbasalah. Its only serba salah. No more than that.

Tengku Ryann yang sedang memakai stokin memandang Deanna Sufya dicermin meja soleknya sedang asyik mendominasikan liptint di atas permukaan bibirnya yang agak seksi.

" Kenapa pandang saya macamtu?" Sedari tadi Tengku Ryann ralit melihatnya dari biasan cermin.

Tengku Ryann tersentak. Dikalihkan kembali wajah, tapi dia nampak cantik dengan pakaian serba jeans. Dengan kulitnya yang superb. Eh terpuji pulak.

" Tonight company aku ada buat annual dinner sempena kutipan pelaburan paling tertinggi. So aku dah tempah baju bertemakan light red untuk kau. Tolong ironkan baju light red aku dalam almari tu then carikan tie yang ngam sikit" Arahnya.

" Kalau saya tak pergi tak apa kan? Nanti saya siapkan baju awak tu" jawabnya. Tas tangan disebelahnya dicapai dan mula menapak.

" Baju yang aku tempah tu kau nak suruh jiran sebelah pakai ke?" Bidasnya.

" Kalau dia muat. Why not?" Bidas Deanna Sufya pula.

" Ah tak kira. Mama dengan papa semua datang, ibu dengan adik beradik kau pun datang. Takkan kau takdatang, nanti ibu kata apa pulak" Rayunya. Entah mengapa dia berharap sangat isterinya datang untuk diperkenalkan pada semua staf dan rakan pelaburannya.

Deanna Sufya mengalah. Disebut ada Puan Khatijah membuatkan dia nak pergi bukan kerana Tengku Ryann, excuse me okay.

<<<<<>>>>>

Gaun berdiamond kecil menampakkan dia kelihatan elegant looks like super model. Such a beautiful girl.

Makeupnya lebih ke arah natural dengan kulit gebu gebas. Shawl satin tanpa corak dikenakan diatas kepala.

Tengku Ryann yang memperbetulkan 'collarbone' sambil menunggu isterinya di ruang tamu. Puan Fatimah dan Tengku Said sudah bergerak awal.

" Lambatnya aduh" keluhnya.

Turun Deanna Sufya dengan sebaik yang mungkin. Bimbang akan terjatuh sia sia je.

Terkesima terpaku Tengku Ryann melihat Deanna Sufya yang sedang menuruni anak tangga dengan perlahan dan berpaut pada besi pemegang tangga rumah banglo itu.

" Awak, jom" ajak Deanna Sufya. Tapi Tengku Ryann masih tidak sedarkan diri.

" Awak! Lambat dah jom" jarinya dipetik dan barulah Tengku Ryann sedar dari khayalnya. Tersentak dia.

" Lets go" ajak Tengku Ryann.

<<<<<<>>>>>>

Bunyi lagu lagu omputih merancakkan suasana annual dinner yang bertemakan kemerah merahan. Kelihatan ramai tetamu tetamu mereka hadir dengan memakai baju mengikut tema.

" Awak, saya seganlah. Ramai sangat,saya tunggu dalam keretalah" pintanya setelah sampai dihadapan hotel mewah yang ditempah khas untuk majlis itu.

" Pergilah, ada orang culik kau nanti baru kau tahu. Takpayah buat perangai lah Deanna Sufya Ibu Ayah Mama Papa tunggu kat dalam" tegasnya.

" Saya malu. Saya tak sesuai datang majlis macam ni Ryann" Ditariknya belakang kot Tengku Ryann yang sedang melangkah masuk ke dalam hotel.

" Ikut jela" Digenggamnya jari jemari Deanna Sufya kemudian dibawanya masuk ke dalam.

Puan Khatijah yang sedang bersembang dengan Puan Fatimah dihampirinya. Ada Andrea yanh berpakaian dress singkat paras peha.

" Assalamualaikum ibu"  Tangan orang itu disalaminya.

" Waalaikumussalam. Baru sampai? Ryann mana?" Tanya Puan Khatijah.

Deanna Sufya mengangguk.

" Dia jumpa Ayah kejap kat sana" balasnya.

" Cantiknya anak ibu. Manis sungguh" puji Puan Khatijah. Memang cantik sangat anak angkatnya ini. Persis ibunya dulu.

" Biasa jela ibu. Ibu pun cantik sangat malamni"

Andrea disebelah mengukirkan jelingan maut.
Malas dia nak ambil peduli.

<<<<<<>>>>>>>

Macam dia kenali gadis yang memakai dress labuh dan kembang berwarna merah hati itu.

" is it Deanna? Why dia boleh ada kat sini? " Tanya Mukhriz kepada staf Ryann Holding.

" Oh, she's..." baru nak sebut Mukhriz sudah melangkah ke arah isteri bossnya.

Dirapatinya gadis itu. Bam! She's beautiful!!

" Hai, Cik bunga" sapanya.

Tersentak Deanna Sufya yang sedang duduk menikmati dessert yang terhidang rapi.

" Encik salah orang ke? Nama saya bukan bunga"
Diamatinya lelaki ini, macam pernah dilihatnya. But where?

" Oh no. Im just calling you as bunga, cuz you cantik sangat macam bunga"

" Tak ingat saya ke? I pernah beli your flowers haritu."

Deanna Sufya memetik jarinya dan tersenyum.

" Encik Mikhail!"

Mukhriz ketawa.

" Salahlah, Mukhriz lah Deanna"

Deanna Sufya mengangguk dan menutup wajah. Malu salah sebut nama.

" Im sorry Encik Mukhriz, saya tak ingat awak. Im sorry ya, eh duduklah" Ajaknya untuk duduk dikerusi bersebelahan dengannya. Meja itu memang kosong.

" Takyahlah ber-encik encik. Panggil Mukhriz sudah" pintanya.

Deanna Sufya mengangguk perlahan.

" Btw, you buat apa kat sini? You join pelaburan syarikat ni ke?"

Deanna Sufya mengelengkan kepala.

" No lah. Husband saya suruh ikut, katanya nak kenalkan pada staf lah bagai. Ikut hati saya taknak ikut sebab ramai kan. " jawabnya tanpa sebarang halangan.

Hatinya bagaikan ditembak bertubi tubi.
' She's married already?'

" Aw..ak.. dah kahwin?" Tanyanya gagap.

Deanna Sufya mengangguk laju.

****

Seraya tadi dia mengetap bibir melihat isterinya duduk bersama Mukhriz. Rakan pelaburannya.

Melangkah dia dengan laju merapati Deanna Sufya yang sedang kusyhuk bersembang dengan Mukhriz

" Sayang " panggilnya.

Terkezut Deanna Sufya. Tiba tiba panggil sayang, apa dah jadi?

" Jom abang kenalkan sayang pada kawan kawan abang. Come" jari jemari isterinya dipegang.

" Oh sorry Riz, I have to go first dengan Deanna. Enjoy makanan kat sini okay. " Ditepuknya bahu Mukhriz. Terpinga pinga dia.

" Sedap kau bersembang, macam dah tak ingat laki" bisiknya geram.

" Dia customer tetap sayalah kat kedai bunga. Thats why saya kenal" cuba dia menarik genggaman tangan Tengku Ryann. Tapi sukar, kudratnya sangat kuat.

" Kat rumah cerita dari A sampai Z" pinta Tengku Ryann masih mengenggam jari jemari halus isterinya.

" Heh baiklah"








Keep on reading😘

Pardon for any typos.


MRS. AWAKLAH! Where stories live. Discover now