Någonting som varje blivande författare måste fråga sig, enligt mig, är: Varför vill jag bli författare? Personligen har jag frågat mig den frågan över en biljon gånger, ibland flera gånger om dagen. En del dagar har jag ett svar på den frågan, andra månader har jag inte något svar på frågan.Så, varför vill du bli en författare (för det antar jag att du vill eftersom du läser den här boken)? Om ditt svar är för att du vill bli berömd och tjäna mycket pengar, ja, då måste jag tyvärr säga att du valt helt fel karriär. Du har större chans att bli rik på hundra andra sätt än genom att författa.
"Men titta bara på J.K. Rowling och -"
Jag tänker stoppa dig där. Ja, det är sant att det finns författare som tjänat miljoner på sitt skrivande, men den delen är så liten att du troligtvis har en större chans att hitta en trisslott på gatan och hamna i Tv4 och skrapa triss där. Så, om det är kändisskap du är ute efter så gör någonting dumt och filma det. Det är så du blir känd i dagens samhälle.
Tillhör du däremot gruppen som säger: "Jag vill bli författare för jag kommer dö en långsam och plågsam död om jag inte får skriva!" eller "Jag vill ha en inverkan på världen med mina ord. Om jag bara får öppna ögonen på en enda människa genom att presentera denne för ett nytt tankesätt med mina texter" eller "Jag vill bara berätta mina berättelser för att göra mina karaktärer rättvisa. De är värda mer än att få vara i mitt huvud", ja, då har du valt helt rätt yrke och jag välkomnar dig till detta slitsamma och ifrågasättande yrke! Välkommen. Om du har tur så kommer du ha en, max två, personer som stöttar dig i din resa mot att bli en publicerande författare.
När jag sitter här och skriver så ser jag hur deprimerande jag låter. Jag vill bara att du ska veta en sak. Det är INTE lätt att vara en kreativ själ. Många kommer att se ner på dig för att du inte skaffar dig "ett riktigt" jobb. Att du "bara sitter hemma och inte gör någonting". När jag har pratat med olika författare så har de sagt att de flesta i deras omgivning (familj och vänner) inte förstår dem och aldrig har gjort det, men, har de sagt, deras partner har stöttat dem och det har gjort att de orkat fortsätta. Jag har vänner och familj som stöttar mig, nu, idag. Men när jag började hade jag egentligen bara två som stöttade mig. Författarskap är inte en säker grund. Idag kan jag förstå hur de tänkte, och jag håller på att få en säker grund, men jag kombinerar det med mitt skrivande.
Så dagens tips kommer här: jag skulle uppmana dig att finna en person i din omgivning. Det kan vara ett syskon, en vän eller en internetvän, men bara någon som kan finnas där och ge dig det stödet som du behöver när du skriver. Det kommer bli tufft. Att skriva bok ÄR tufft. Det kommer troligtvis vara bland det tuffaste du har gjort, men det kommer att gå!
Så, jag ställer frågan igen; varför vill du bli författare?
Jag har hittat mitt svar. Har du hittat ditt?
YOU ARE READING
Skrivtips från lektören
RandomBehöver du hjälp med din bok? Skrivövningar för att komma över skrivkramp? Eller bara är intresserad att lära dig mer? Då har du kommit rätt. Mitt namn är Sharon Elbaz och jag är en Diplomerad Lektör in training (examineras i april) och det här är m...