5. Varje aktion har en konsekvens

65 7 4
                                    




                   

I verkligheten när någonting händer oss, kanske en förälder dör, vi blir av med våra hem eller vi blir nekade den kärleken som vi så desperat sökte efter, så får det konsekvenser. Det samma gäller karaktärerna i din bok. När de utsätts eller gör någonting så kommer det att generera i en konsekvens. Den kan vara stor och den kan vara liten, men vi påverkas av allt som händer oss och allt vi gör. Det kan vara positivt och det kan vara negativt, men det finns någonting som påverkar oss. Du som författare har jobbet att se till att det blir konsekvenser av det som händer. Din läsare kommer att förvänta sig att det blir en konsekvens. De kommer att förvänta sig en karaktärsutveckling eller se din karaktär falla ihop. Vad som helst för att se att omvärlden påverkar karaktären och att den är mänsklig och inte en robot. Du kan inte förvänta sig att kasta in din karaktär i ett gisslandrama och komma ut på andra sidan oförändrad. Då kommer dina läsare att undra om inte din karaktär är psykopat eller den som anordnade gisslandramat från början.

Det samma gäller fysiska konsekvenser. Om din karaktär blir skadad i det ena kapitlet och sedan är frisk i nästa så kommer läsaren att undra hur i hela världen det gick till. I verkligheten när någon blir skadad, låt säga att karaktären bryter foten, då åker vi till sjukhuset. Detsamma behöver hända din karaktär. "Men tänk om det inte finns ett sjukhus?" Nej, då behöver det lösas på ett annat sätt, men hoppa inte över det. Låt karaktären halta i några kapitel och låt den successivt bli bättre tills foten är läkt. Eller så blir den aldrig läkt. Din karaktär kommer att vara halt och det kommer att påminna din läsare om vad de har fått gå igenom.

Glöm inte heller bort de psykiska konsekvenserna. Att bli nobbad ger en en känsla som kan bäras med. Kanske blir karaktären mer sluten. Att bli sviken av en vän kan göra det svårare att öppna upp sig för en annan ny vän.

Skrivtips från lektörenTahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon