2. Ge dina karaktärer brister

92 9 9
                                    




                   

Det är viktigt att dina karaktärer har brister. (Ja, till och med The Loveinterest!) Ingen är perfekt och om de verkar vara perfekta så är det någonting lurt som gömmer sig under ytan (Det kan förövrigt vara en väldigt intressant twist!).

Tidigare pratade vi om att du skulle känna dina karaktärer och prata om dem som om du känt dem i flera år. Jag gissar att det inte finns en enda person i din närhet som du känt i flera år som inte har några brister. Genom att ge dina karaktärer brister så gör du dem mer mänskliga och trovärdiga. Försök att koppla bristerna till den bakgrunden som du skapat för din karaktär. Det är det mest logiska då vi människor påverkas av våra erfarenheter och upplevelser.

Här kommer vi in lite på psykologin bakom vårt beteende. Exempelvis om din karaktär blev retad för att ha haft glasögon så kommer detta att följa med karaktären när den växer upp. Kanske retar den andra med glasögon eller så har denne hittat stolthet i att bära glasögon och vägrar ta dem av sig. Detta kommer att ge en effekt även i din berättelse även om det inte blir ett problem. Ett annat exempel kan vara att karaktären hade en svår relation med sina syskon och därför har svårt att släppa andra vänner in på skinnet. Detta gör kanske karaktären lite mer reserverad och kan därför uppfattas som kall och tillbakadragen.

Vad har din karaktär för brister och vart kommer de ifrån? Notera att din karaktär kanske inte är medveten om sina brister, men det är ändå viktigt att du som författare är medveten.

Skrivtips från lektörenDonde viven las historias. Descúbrelo ahora