3. Var medveten om hur dina karaktärer pratar

73 7 1
                                    




                   

Var enda person på den här planeten har ett unikt sätt att prata på. En del använder många ord, andra är väldigt beräknande och en tredje kan säga hälften av vad den ville säga och tänka resten. Du som författare behöver räkna ut exakt hur varje person i din berättelse pratar. Det kan vara att din karaktär kommer från landet och använder ett sånt språk. Kanske har din karaktär bott utomlands de första åren i sitt liv och lärde sig svenska för fyra år sedan och har därför begränsningar i språket som en med svenska som modersmål inte har. Din karaktär är kanske väldigt akademiskt utbildad och använder därför ett akademiskt språk.

Tänk även på vilken ålder din karaktär är och anpassa språket till det. En 5-åring pratar inte som en 50-åring.

Hur låter din karaktär? Vad säger de? Har de ett favoritord? Sjunger de mycket? Hatar de slang?

Glöm inte att vara konsekvent genom hela berättelsen. Om din karaktär använder mycket slang så låt det inte försvinna efter halva boken. Det vill säga om det inte fanns en anledning för det. Kanske ändrar din karaktär omedvetet sitt språk när den blir influerad av de som den umgås med? Var bara medveten om det som författare.

Skrivtips från lektörenWhere stories live. Discover now