Part 16

125 13 2
                                    

EVARIS

Terasa seperti ada tangan lapkan muka saya dengan sesuatu. Pelan2 saya buka mata..

"Eeh puan sudah bangun?"

Tetiba ada makcik depan saya sedang lap muka dan tangan saya. Saya dimana ni? Kenapa ada makcik ni?

"Si..siapa kamu?"

"Saja makcik Rini puan. Saya bekas maid tuan Haslen dulu. Dia yang suruh saya datang sini tulung buat kerja hari ini. Adoii kenapa puan jadi begini ni..  Puan pengsan dari semalamkah hah?. Tangan,kaki sejuk saja. "

Saya gusuk mata macam masih kabur lagi pandangan ni. Betulkah tangan saya sejuk. Saya tingu sekeliling rupanya sudah pagi. Pucat? Baru saya ingat rupanya saya tidak sedar dari semalam lagi. Mesti makcik Rini akan curiga kalau saya ada apa2 ni dan bagitau dorang Hantu sama dorang Mil sama fil. Apa perlu saya cakap nanti? Hmm harap2 makcik ni sporting.. Saya tidak jawab srmua pertanyaan dia.. Saya pura2 tanya lain hal.

"Makcik,yang angkat saya baring sini?"

"Ya puan. Makcik panggil tadi bawa sarapan. Ingatkan puan tidur kat sebelah. Rupanya disini. Terkejut pula bila nampak puan baring dekat lantai  pucat pula ni."

Astaga baru saja perasaan. Makcik ni taulah yang kami tidur asing? Saya pura2 kasi kemas tu rambut.

"Mungkin saya penat semalam makcik habis inda gea saya biasa balik lewat. Oh ya,makcik jangan ba panggil saya puan macam formal betul. Panggil Eva saja."

"Oh.. Aduii jadi dari semalam lagi Eva baring dilantai? Kesian pula patutlah badan kamu tadi sejuk betul. Risaunya makcik tadi tuan pun awal jalan ba. Tida apa,Jomlah kita turun sarapan dulu supaya ada tenaga sikit. Makcik ada masak sup tadi. Sudah lewat pula ni mau sarapan nanti perut masuk angin pula."

Kami jalan beriringan turun. Makcik Rini di belakang saya taim di tangga. Takut kali saya pengsan lagi. Saya duduk saja di meja makan. Wangi betul masakan makcik ni. Menyelera betul.

"Nah,makan ni banyak2. Ini sup ayam. Susu tu kasi habis kio."

Adididi macam budak kici saja saya kana layan begini. Saya teringat mama saya tiba2. Beginilah mama saya..tiapkali saya balik rumah dulu masa saya sekolah mesti mama masak yang sedap2 untuk saya. Papa pula,masa dia belum dibuang kerja selalu dia bawa pigi pantai kalau ujung minggu. Gembira betul bila teringat balik semua pengorbanan dorang. Biarpun hidup tidak semewah mana tapi tu suasana bahagia tu terasa betul. Saya rindu moment begitu..adakah ia akan berulang lagi..

Tidak terasa rupanya saya sudah habis makan. Gayo juga nakan (besar makan) saya ni sadap gea masakan makcik Rini. Sedap macam masakan mama juga. Saya tersenyum sendiri sebab kerinduan masakan mama terubat juga. Saya angkat tu pinggan saya di singki,cuci pastu kemas meja makan pula. Takkan suruh makcik buat pula. Hal kecil saja pun.

Saya santai2 di livingroom tersilik saya tu keyboard. 'Hmm Ginger' sabilang dalam hati. Apa sudah khabar dia tu? Macam lama sudah tidak dengar berita.  Mau call takut pula mengganggu atau kalau ngam2 sama dengan gf dia. Atokoi bagus saya simpan niat mau call dia. Saya layan saja main keyboard sambil nyanyi. ' Id Pagandadan' Febian William.

🎹🎼🎵
*Au po natagak ih kalagadanku
Sundung noh baino au kito mi'so
Id tinipiku okito ku ika,
Mamanau sumoborong tumongkiad
*Gisom no daa do baino
Au po nokosimban
Tupus om langad hiti ginawoku
*sokiro daa gumuli
Tadau id nawayan
Au ku daa tumangkiad dika
**Pologoso ku ika minibok
Miampai suang ginawo ku mandad
Nung insan tadau koguli ko kawagu
**Kada oku pologoso magandad id kotuongon
Guli no om babango koposionku
Insan poh..
Powoyoon kud togus
Pason langad ku id dika
Simbaro oku maya
Dilo rasam..
~cho~
Au po natagak ie kalagadan ku
Sundung no baino au kito mi'iso
Nga guli no..2x
🎹🎼🎵
I love you goodbye_Nina

MUNGKINKAH INI TAKDIRKUWhere stories live. Discover now