Bab 147-Diusik Penunggu Sungai

1.7K 30 0
                                    

  Apa yang terjadi di depan mata sungguh menakutkan dan saya tidak pernah terfikir yang Nurul Hayat begitu tangkas bersilat, bertindak pantas. Melompat bagaikan kuda, menepis serangan bagaikan harimau.

Tidak diduga gadis yang lemah-lembut dan bersopan santun, boleh bertukar watak dengan serta merta menjadi bengis dan garang bila berdepan dengan musuh. Saya kira datuk juga mengkagumi kehebatan Nurul Hayat yang terpamer di depan matanya.

Tanpa memberitahu dan meminta bantuan dari saya dan datuk, Fuad Hassan dengan dibantu oleh Nurul Hayat segera mengangkat sekujur tubuh lelaki yang kaku itu, lalu di buang ke laut. Datuk dan saya cuma melihat saja.

Menyedari dua orang kawannya sudah menjadi korban, si perompak atau si lanun sungai yang berada dalam bot kecil segera melompat ke atas bot yang kami naiki.

Belum sempat si perompak atau lanun sungai itu mengamuk dengan kapak besarnya, Nuruj Hayat menarik tali bot yaang terlonggok di bucu bot. Hujung tali bot dibuatnya bulatan dengan simpul 'hidup' (maksudnya simpul yang boleh digerakkan) dan tali itu dilempar ke arah kepala perompak. Lingkaran (bulatan) tali terus masuk ke batang leher perompak.

Kemudian tali yang sudah melingkari batang leher lanun sungai itu segera disentap dengan sekuat hati oleh Nurul Hayat. Leher perompak itu segera terjerut, tubuh perompak segera jatuh ke lantai, mengelitik macam ikan keli kena katuk. Beberapa minit kemudian sekujur tubuh menjadi kaku.

Fuad Hassan dan Nurul Hayat segera mengangkat batang tubuh perompak itu dan terus dicampak ke sungai. Kapak milik lanun yang tersadai atas bot segera di ambil oleh Fuad Hassan. Dengan kapak itu di tangan Fuad Hassan segera melompat ke atas bot milik lanun.

Tanpa membuang masa Fuad Hassan segera menebuk lubang di bahagian tengah perut bot lanun dengan kapak. Alam beberpa detik saja air memnuak menguasai ruang bot. Bila Fuad Hassan yakin bot perompak akan berkubur di dasar sungai Batanghari, barulah dia melompat ke atas bot miliknya.

Bila dilihatnya ayahnya sudah selamat, Nurul Hayat pun segera bertindak memutuskan tali bot dan pencakuk besi (milik lanun sungai) yang terlekat pada bendul bot (milik Fuad Hassan) segera diputuskan dengan kapak.

Nurul Hayat bergegas turun ke bahagian perut bot untuk menghidupkan enjin bot. Dan bot yang saya naiki segera bergerak perlahanlahan, akhirnya bergerak laju, mencipta gelombang di permukaan Sungai Batanghari.

Bila datuk merasakan suasana sudah aman, perasaan Fuad Hassan sudah tenteram, barulah datuk mendekatinya.

"Kenapa bertindak macam tu Fuad? Mengapa mesti bunuh dan mayatnya dibuang di sungai dan sampan mereka dibakar. Kenapa tak serahkan mereka di Balai Polis. Biar polis yang menghukum mereka bukannya kita," kata datuk dengan tenang sambil nerenung awan di dada langit yang bergerak perlahan-lahan.

"Memang inilah cara yang terbaik."

"Maksud kamu Fuad?" Datuk jegilkan mata ke arah muka Fuad Hassan yang kelihatan amat letih sekali.

"Kalau diserahkan kepada polis dan dibicarakan, paling tinggi dia orang kena penjara dua tiga tahun, bila mereka dibebaskan dari penjara, mereka cari kita dan bunuh kita, sebelum kita dibunuh lebih baik kita bunuh dia orang. Inilah undang-undang di Sungai Batanghari, kalau tak cukup gagah dan dada kurang ilmu dan tak sanggup mati, jangan jadi tuan bot di sini," Fuad Hassan memberikan penjelasan. Datuk Cuma anggukkan kepala, tidak memberi sebarang komentar.

Bot terus membelah Sungai Batanghari menuju ke Kota Jambi. Pepohon di kiri kanan tebing sungai kelihatan menghijau dan bergerak lemah ditolak bayu. Kicau burung bagaikan mengalu-alukan kedatangan kami. Sesekali saya lihat monyet berlompatan di hujung dahan begitu juga dengan tupai. Semuanya menyenangkan hati tetapi, untuk melupakan peristiwa yang terjadi di depan mata memang sukar saya lakukan.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 11 )(COMPLETE)Where stories live. Discover now