9 creaturi din folclorul slavic

179 88 3
                                    

1

Oops! Această imagine nu respectă Ghidul de Conținut. Pentru a continua publicarea, te rugăm să înlături imaginea sau să încarci o altă imagine.

1. Baba Yaga

Daca ați citit în copilărie povești rusești, cu siguranță vă amintiți de Baba Yaga, vrăjitoarea care locuiește în casa cocoțată pe picioare de găină. Casa nu are ferestre sau uși și e înconjurată de un gard făcut din oase umane. Vrăjitoarea e un fel de Baba Cloaţa din mitologia noastră, doar care se hrănește cu copii și zboară folosindu-se de un mojar cu pistil magic.

2. Domovoi

Domovoi reprezintă un fel de spirit benefic al casei, care protejează familia și chiar ajută la treburile gospodărești, metamorfozându-se de obicei în capul familiei. Rareori Domovoi se transforma în câine sau pisică și aproape niciodată nu își arăta chipul adevarat, fiind asemănători cu piticii bărboși din povești. Un astfel de spirit benefic cere doar armonie în familie. Dacă ambientul îl supără, poate deveni dăunător și se va manifesta precum un poltergeist.

*aviz părinţilor mei, care nu o să citească niciodată asta.*


3. Kikimora

Există și spirite ale casei mai puțin benefice. Kikimora este un spirit malefic care intră în casă pe gaura cheii și se ascunde în spatele cuptorului sau în pivniță. O casă neîngrijită, murdară, o supără peste măsură și începe să spargă vase și să facă o grămadă de zgomote, în special în timpul nopții. Dacă spațiul de locuit este impecabil, Kikimora se îmbunează și are grijă de găinile din ogradă și se ocupă chiar și de spălatul vaselor. Dar să nu o laudam prea mult, Kikimora se așează pe piept în timpul nopții si cauzeaza ceea ce se numește paralizie în somn.

4. Vodyanoy

Vodyanoy reprezintă un fel de sirenă slavă, doar că nu trăiește în mare și nici nu este o femeie frumoasă. Este un spirit masculin, asemănător unui bătrân, cu trup de pește și față urâtă de broască. Trăiește în râu și îi place să fie respectat și să fie numit “bunic”. În cazul în care Vodyanoy se supără, distruge baraje sau mori de apa. De asemenea, se zvonește că uneori îneacă nefericiții care îl zăresc sau îi capturează făcându-i sclavii săi.

5. Rusalka

Dacă vorbeam mai sus de sirena “bunic”, să știți că există și o variantă de sirenă ca la carte, frumoasă și tânără, cu părul salbatic și roșu. Rusalka este un spirit malefic, care provine de la o tânără care a fost ucisă sau s-a sinucis în preajma unui râu. Precum sirenele, Rusalka ademenesc tinerii frumoși în apele învolburate și apoi îi ucid fără milă. Se spune că dacă părul unei Rusalka se usucă în întregime, atunci mortala, dar frumoasa creatură își găsește sfârșitul.

6. Zmey

Daca ați citit povești când erați mici, atunci cu siguranță știți că avem și noi zmei. Zmeii vin din mitologia slavă și sunt practic dragoni cu mai multe capete. În capete le stă puterea, dar de multe ori retezarea unui cap aduce apariția a încă doua, așa că înfrângerea unui zmeu necesită multă dibăcie, înțelepciune și putere. Se spune că un zmeu poate fi răpus dacă i se taie toate capetele dintr-o lovitura sau dacă un cap tăiat e acoperit instant cu cenușă.

7. Gamayun

Este o ființă fabuloasă, jumătate om – jumătate pasare și este înrudită cu sirena Rusalka. Gamayun trăiește doar pe o insulă apropiată de Eden și reprezintă înțelepciunea supremă, întrucât știe orice se petrece în lume. În multe cazuri poate face și profeții despre viitor. Fiind înrudită cu sirena, Gamayun are și ea “obiceiul prost” de a ademeni tineri frumoși, care urmează să își găsească sfârșitul iminent.

8. Bannik

Poate o să sune surprinzător sau puțin ciudat, dar există un spirit al băii cu abur, atât de populară în țări ca Ukraina sau Rusia. Bannik seamănă cu un bătrân cocârjat, dar are gheare enorme pe care le folosește pentru a sfâșia carnea celor care se bucură de o baie cu aburi. Pentru a-l îmbuna, oamenii au învățat sa îi aducă ofrande, care constau în săpun și alte produse folosite la baie. Pentru că în trecut, foarte multe nașteri se desfășurau la baia cu aburi, se obișnuia ca moașa să arunce cu pietre în colțurile încăperii pentru a-l alunga pe Bannik și a-l salva pe micuțul ce avea să vină pe lume de o soartă teribilă.

9. Leshy

Este un gigant neprietenos, spirit al pădurii. Leshy nu are umbră, poartă cizmele invers, dar cu toate astea poate atinge o viteză impresionantă. Are forţă supra-omenească și se hrănește cu carne de om. Atunci când padurea este vătămată sau distrusă, Leshy suferă, iar urletele lui se aud lung și înfiorător. De asemenea, poate aduce ploaie și furtuni.

Utopic TopicUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum