Gumiho

299 94 6
                                    

O gumiho este, în traducere, o vulpe cu 9 cozi, o creatură legendară cu originile în China antică

Oops! Această imagine nu respectă Ghidul de Conținut. Pentru a continua publicarea, te rugăm să înlături imaginea sau să încarci o altă imagine.

O gumiho este, în traducere, o vulpe cu 9 cozi, o creatură legendară cu originile în China antică. Cu mici diferențe, există dferite versiuni  ce se pot întâlni în folclorul din China (Huli jing) sau Japonia (kitsune) și are trăsături duale, putând fi în același timp și bune și rele. În Coreea, pe de altă parte, gumiho este aproape întotdeauna o creatură rea, carnivoră, ce se hrănește cu carne umană. Pe măsură ce înaintează în vârstă, abilitățile sale cresc
Conform legendei, o vulpe care trăiește o mie de ani, se transformă într-o gumiho, o creatura ce-și schimbă forma și poate apărea sub înfățișarea unei femei. O gumiho este rea prin natura sa și, ca să supraviețuiască, se hrănește fie cu inimile oamenilor sau cu ficatul lor (diferă de la o legendă la alta). În China, se spunea că huli jing este făcută din energia feminină (yin) și trebuia să consume energie masculină (yang) ca să supraviețuiască. În Japonia, kitsune poate fi fie bărbat, fie femeie.
În tradiția coreeană, gumiho este o „ea”. Unele își pot ascunde trăsăturile de gumiho, în timp ce alte mituri indică faptul că nu se pot transforma total. Oricum, în mod normal, există cel puțin o trăsătură fizică care să îi dovedească forma adevarată de gumiho , sau o metodă magică ca să o forțeze să își arate adevărata formă.
Este încă neclar în ce perioadă coreenii au început să o vadă pe gumiho ca o ființă pur-malefică deoarece unele texte antice o menționează ca o creatură bună care ajuta oamenii. În literatura de mai târziu, gumiho era adesea descrisă ca o creatură pe jumătate vulpe, pe jumătate om, însetată de sânge, care hoinărea noaptea printre morminte și dezgropa oamenii ca să le mănânce ficații sau inimile. Basmul Sora vulpe descrie un spirit-vulpe care mănâncă ficații unei întregi familii.
Cele mai multe legende afirmă că deși gumiho era capabilă să ia diferite forme, exista ceva care să o dea de gol, ca fața asemănătoare unei vulpi, cele nouă cozi, urechi de vuple sau o putere uimitoare de seducție/ forțare. În legenda Transformarea lui Gumiho (구미호의 변신), o gumiho ia înfățișarea unei mirese la o nuntă și este descoperită abia după ce se dezbracă. În legenda Park Mun-su și Gumiho (박문수와 구미호) se vorbește depre Park Mun-su care a trăit în pădure cu o fată care semăna cu o vulpe. În Servitoarea care a descoperit o Gumiho cu ajutorul unui poem chinezesc (한시로 구미호를 알아낸 처녀), gumiho este descoperită abia când un câine de vânătoare îi simte mirosul și o atacă. Deși au abilitatea de a-și schimba înfățișarea, adevărata lor identitate se spune că era apărata cu zel chiar de ele.
Unele povești afirmă că dacă o gumiho se abținea din omorât și mâncat oameni pentru o mie de zile, puteau deveni oameni. Altele, la fel cum a fost ecranizat și în drama Gumiho: Povestea copilei vulpi, menționează că o gumiho poate deveni om dacă bărbatul care îi descoperă adevărata natură nu spune acest secret nimănui timp de 10 ani. În drama Cel de-al o mielea bărbat este ecranizată o legendă care spune că dacă o gumiho mănâncă ficații a 1000 de bărbați, poate deveni om.  Indiferent de regulile fiecărei povești, sunt câteva idei care se regăsesc peste tot: o gumiho este întotdeauna o vulpe, o femeie, își schimbă forma și este carnivoră. De asemenea, se poate observa dorința de umanitate a creaturilor legendare.
La fel ca vârcolacii și vampirii din mitologia occidentală, există o multitudine de variații ale mitului. Una dintre cele mai credibile versiuni mitologice susține că, cu destulă voință, o gumiho poate evolua de la starea inițială de yokwe (monstru) la starea permanentă de om, pierzându-și caracterul malefic. Explicații la cum cea din urmă stare putea fi atinsă variază, însă de multe ori aceste variații includ înfrânarea de la ucidere și de la mâncatul de carne pentru o bucată îndelungată de timp sau obținerea unui cintamani (un giuvaer care îndeplinește dorințe) și privirea lunii pline în fiecare lună în timpul încercării de transformare în om. Totuși, spre deosebire de dragonii Yeoiju, se credea că gumiho nu aveau o voință atât de mare încât să sacrifice atâtea lucruri pentru a deveni ființe umane deoarece erau creaturi inferioare.
La nivel simbolistic, o vulpe este o figură comună în multe culturi și reprezintă „un farsor”, sau o creatură deșteaptă, dar rea, care fură sau îi păcălește pe alții să facă ce vrea ea. Este un vânător nocturn și hoț prin natura sa, fiind cunoscută în toată lumea pentru ascuțimea minții sale.
De asemenea, cuvântul se referă și la trăsăturile unei femei care folosesc orice fel de truc feminin pentru a obține ce vrea. Astfel, nu este o greșeală când gumiho sunt considerate numai femeile frumoase.

Acestă legendă a inspirat multe lucrări care s-au concentrat pe Gumiho precum:
- 1994, film de groază: Vulpea cu nouă cozi
- 2007: Naruto
- League of Legends : Ahri
- Pokemon : Ninetales
Și multe altele.

Utopic TopicUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum