"Aduh... makin ganas 'dia' kacau. Apa aku nak buat ni? Takkan aku just got out from here and leave my friends at that forest?" Baim berbisik kepada dirinya mengenai apa yang harus dilakukannya ketika itu kerana gangguan yang dialaminya makin menjadi. Berkali-kali dia cuba menghubungi Haqeem namun tetap tidak berjawab bahkan line tidak ada.
"Qeem, aku rasa tak sedap hatilah pasal Baim kat pondok tu sorang. Aku macam rasa ada something wrong was going to happen to him," luah Firash kepada Haqeem yang berada di sebelahnya secara berbisik.
Haqeem mengangkat bahunya tanda tidak pasti namun hatinya tidak menafikan kebenaran dari kata-kata Firash kerana dia juga merasakan benda yang sama. Dia tergerak untuk melihat telefonnya jika Baim menghubunginya namun tiada.
Apa yang sedang terjadi? Firash dan Haqeem melihat telefonnya namun line tiada, mereka berdua beranggapan bahawa di hutan memang tiada line padahal hati mereka menafikan.
"Rash, aku rasa baik kita balik semula ke pondok tu. Tapi kita kena kejutkan Iman, Azim, Darwish dan Ridzuan dulu. Aku betul-betul rasa something wrong jadi kat Baim," Haqeem berkata perlahan.
Manakala Baim di pondok itu semakin resah dan ketakutan. Dia berkali-kali cuba menghubungi rakan-rakannya namun tidak ada yang menjawab. Dia sudah berkira untuk pergi atau menunggu mereka pulang. Makhluk yang bertenggek di atas slang kayu itu hanya memerhatikan kelakuan Baim yang keresahan itu.
"Jawablah Qeem, Wish atau sesiapa je. Tolonglah...." pinta Baim di dalam hati. Hari sudah malam namun kelibat mereka masoh tidal kelihatan.
"Wish, jomlah kita balik ke pondok tu. Aku risau Baim kat situ. Maybe something has happened to him already or he was scared," ajak Haqeem yang kerisauan itu. Mereka berusaha mengejutkan empat lagi rakan mereka yang sedang lena di dalam khemah itu.
Mereka bangun dan bergerak menuju ke pondok itu namun tidak menemui jalan keluar dari hutan belantara itu sedangkan mereka tidak begitu jauh dari jalan keluar itu. Haqeem dapat merasakan bahawa mereka berenam tidak akan dapat keluar dari hutan itu dan menyelamatkan Baim yang sedang ketakutan itu. Dia juga dapat rasakan bahawa semua ini ada kaitan dengan pondok lama yang misteri itu. Adakah tanggapannya benar?
Yay! Tak sangka dh chapter 5! Please comment and vote okay.. Sis amat menghargainya! Thank you and I'm hope you guys would enjoy reading this! Happy 2019 New Year!!!
YOU ARE READING
Pondok Lama
Mystery / ThrillerAda sekumpulan lelaki ingin ke hutan belantara di sebuah kampung. Kampung itu merupakan sebuah kampung terpencil dan tidak ramai yang mendiaminya. Di hujung kampung tersebut terdapat sebuah pondok lama yang usang. Pondok itu diperbuat daripada kayu...