Part 12

3 0 0
                                    

  Keesokan harinya, Haqeem mengajak Azim, Rizuan, Firash, Darwish dan Iman untuk mencari Baim yang hilang malam semalam. Mereka bersetuju dan mula mencari. Tetapi tidak menjumpai Baim.

Azim mencari Baim di tandas belakang namun tiada. Ke mana rakannya itu pergi? Persoalan itu bermain-main di fikirannya ketika itu.

  "To... tolong... to... long... Hahaha!!!!" hilaian itu bergema dengan kuat sehingga rakan Azim yang main bergegas masuk ke dalam.

  "Bunyi apa... tu? Seram betul bunyi ketawa tu," suara Rizuan memecahkan kesunyian yang melanda. Iman merenung tajam ke arah Rizuan sambil mulutnya terkumat kamit membaca sesuatu.

  "Tak ada apa kot. Jangan risau, Riz. Mungkin makhluk tu memang nak bagi kita takut. Don't think too much okay?" pujuk Haqeem lembut cuba menenangkan mereka yang lain termasuk dirinya. Dia juga tertanya apa yang dimahukan makhluk itu? Atau makhluk itu memang mahukan nyawa mereka?

Buntu sungguh fikiran mereka saat itu. Sungguh mereka penat dan letih menghadapi gangguan syaitan laknat itu. Azim terdengar sesuatu.. bunyi orang membancuh air. Dia terdiam melihat lembaga hitam itu di hadapannya dan rakannya namun mereka yang lain tidak nampak.

  "Uhm... Iman, tadi aku nampak kau terkumat kamit. Kau baca apa? And kitorang perasaan kau pandang Riz tajam semacam," tegur Firash dan membuatkan yang main memandang Iman. Rizuan juga sudah seram semacam mendengarkan kata Firash.

  "Sebenarnya ada satu tangan pegang bahu kiri Riz. Aku tahu korang tak nampak and aku tsk nak korang scared sebab tu aku diam. Dalam 2 minit macam tu aku pandang, lepas tu tangan tu terus hilang. Aku baca ayat kursi," jelas Iman secara terperinci. Mereka menggangguk faham namun tidak bagi Rizuan.

  "Seriously, Iman? Patutlah bahu aku macam berat je. But how you saw that creepy hand?" tanya Rizuan takut. Ya sejujurnya dia takut namun tidak mahu memberitahu rakannya.

  "That hand was pale, skinny and had a little blood at the back of it. But aku tak tahu macam mana aku boleh saw that hand. Maybe benda tu nak tunjuk diri dia," jawab Iman. 'What the fuck is this?!' dia mencarut dalam hati. Sabarnya itu sudah sampai ke tahap maximum namun dia harus bertahan demi rakannya dan Baim.

  "Ada sesiapa jumpa Baim? Dah berapa jam kita cari. Aku rasa kita patut rehat dulu," Firash memberi cadangan. Masing-masing menggeleng tanda belum dan bersetuju untuk berehst sebentar.

Darwish mula memasak untuk makan tengah hari dan memanggil lima rakannya yang berada di ruang tamu tersebut.

Tiba-tiba....

  "Ko... korang... ap-apa niii?" Iman bersuara ketakutan dan memandang ke arah sesuatu di hujung hall itu. Rakannya masing-masing diam kerana otak mereka sedang berfikir. Keenam-enam remaja itu sudah fed up dengan semua itu.

Mengapa jadi kepada mereka? Apa kaitan kehilangan Baim secara tiba-tiba dengan pondok lama itu? Mengapa makhluk ngeri itu mengganggu mereka? Pelbagai soalan menjengah tanpa sebarang jawapan.

  "Macam nilah. Why not we have some rest and sleep a little while? Aku dah tak tahulah sekarang ni. Banyak betul gangguan. Apa yang kita tahu makhluk tu nak nyawa kita and we're all in danger right now. We have to fight that ghost for our safety and life," Haqeem berbicara lancar dan berterus terang.

  "Okay," sahut mereka serentak.

Pondok LamaWhere stories live. Discover now