Hari sudah siang namun mereka bertujuh masih tidak dapat keluar. Hantu itu terus mengganggu mereka.
Malam semalam Haqeem terdengar bunyi orang memasak, bunyi guli jatuh, tapak kaki orang berjalan dan bunyi shower mengalir sehingga dia tidak dapat melelapkan mata.
"Aku dah tak tahanlah. Macam-macam bunyi aku dengar. Aku langsung tak tidur," luah Iman. Matanya merah dan dilingkari eye bag. Rambutnya serabai tidak bersikat. Dia benar-benar kusut, begitu juga dengan enam rakannya.
"Aku dah agak. If we don't come here, this wouldn't happen. But kau degil Azim." marah Firash dan Darwish serentak. Mereka memang tidak bersetuju dari awal. 'Sekarang, tengoklah apa yang jadi' bentak hati Firash.
"Stop it, guys. If we fight that's would not solve any problem right now. We have to think and find a way to get out from this pondok lama," ujar Baim kepenatan. Dia sudah tidak tahan dengan semua yang terjadi.
"So, apa yang kita patut buat sekarang? Pintu pondok ni pun terkunci lagi. Kalau dari dalam, kita boleh bukak tapi ni dari luar. Aku serabut ni," keluh Rizuan. Bagaimana mereka mahu keluar?
Mereka bertujuh menyesal datang ke pondok itu untuk tidur. Kalau mereka berkeras tidak mahu mengikuti Azim, pasti semua ini tidak akan terjadi.
"Guys, why not we try to call anyone to help us? I think maybe this place have a line. Try look at your phones," cadang Firash yang baru teringat mereka mempunyai telefon.
"That's right, Rash. Why we don't think about this?" balas Darwish lalu melihat telefonnya. Memang ada line! Dia cuba menghubungi abangnya namun masih operator yang menjawab.
"What the hell? Ada line, tapi kenapa operator yang jawab ni? Rosak ke phone ni?" Haqeem merungut tidak puas hati. Dia mencuba beberapa kali namun masih sama. Now what??
YOU ARE READING
Pondok Lama
Mystery / ThrillerAda sekumpulan lelaki ingin ke hutan belantara di sebuah kampung. Kampung itu merupakan sebuah kampung terpencil dan tidak ramai yang mendiaminya. Di hujung kampung tersebut terdapat sebuah pondok lama yang usang. Pondok itu diperbuat daripada kayu...