(( Haura P.O.V ))
"Auntie!", jeritku apabila ternampak Pn.Sofea yang sedang menikmati aiskrim . Beg yang diragut itu aku hanya pasrah . Banyak gambar aku bersama dia di dalam tu . Aku sentiasa bawa ke mana sahaja .
"Eh Sya-"
"Haura auntie"
Pn.Sofea kelihatan terkejut . Patutlah Adrian tidak mengecamnya .
Haura kelihatan makin cantik sekarang . Dengan kening terbentuk , mata bundar , iris matanya berwarna hazel , hidung mancung , dan bibir mugil . Lengkap !
"Kenapa tukar nama panggilan?", tanya Pn.Sofea . Aku hanya diam menilik muka milik Pn.Sofea .
Cantik walaupun sudah mempunyai sedikit kedutan . Adrian memang mewarisi muka Pn.Sofea kerana Pn.Sofea berdarah Belanda-Melayu .
"Haura taknak Adrian tahu Haura dah pindah balik ke sini . Haura takut dia jauhkan diri dari Haura", terangku sambil menunduk .
"Laa..takde lah , kalau Haura nak tahu, setiap hari tau dia tanya pasal Haura", ujar Pn.Sofea sambil menggenggam tangan Haura .
Aku tidak dapat menahan sebak . Aku mengelap tubir mataku yang sudah berair .
"B-beg Haura kena ragut . Dalam tu ada banyak gambar Haura dengan Adrian . Itu je caranya Haura dapat Haura lepaskan rindu"
"Sabar nak , insyaallah ada seorang hamba Allah yang baik hati tolong Haura", ujar Pn.Sofea membuatkan aku lebih tenang .
"Ni Haura datang sini dengan siapa ? naik apa?", tanya Pn.Sofea a.k.a bakal mak mentua . Ceh !
"Haura datang sorang , ingat nak beli buku rujukan . Maklumlah nak SPM . Datang sini naik grab je . Dekat je rumah Haura dengan Mall ni"
"Kalau macam tu , nanti Auntie suruh Adrian hantarkan kamu ke rumah ye, lagipun lama tak jumpa mama kamu", ujar Pn.Sofea panjang lebar .
Belum sempat aku mahu membalas, terdengar suara garau memanggil Pn.Sofea .
"Ibu!", jerit suara garau itu . Terkejut aku dengan Pn.Sofea . Lekas aku menoleh ke belakang .
"Adrian"
"Haura"
Aku memang dah terkaku .
"Err..ni beg kau", dia menghulurkan beg itu . Bertambah terkejut aku .
Dia yang tolong ? Aku terharu .
"T-terima kasih", aku tidak dapat menahan sebak .
"S-saya ingatkan saya dah tak dapat beg ni balik"
Aku mengelap air mata yang menitis. Eish memalukan menangis depan crush .
"A-awak ada buka beg saya?", tanyaku perlahan . Aku takut Adrian dah nampak gambar-gambar tu .
"Ada", balas Adrian selamba .
Berubah terus muka aku. Gelisah .
"B-betul k-ke?", tanyaku untuk kepastian . Ya Allah harap-harap tak !
"Takdelah , aku gurau je", balas Adrian .
Lega !!
"Ada apa dalam beg kau sampai kau takut sangat?", tanya Adrian .
"Takde apalah", balas aku . Aku kembali tenang .
"Eh ni , Haura ni datang naik grab . Apakata kalau Adrian hantarkan dia balik sekali . Lagipun rumah dia area sini je", cadang Pn.Sofea . Aku memandang muka Adrian . Dia hanya diam kaku . Aih .
"Hm", itu sahaja balasan dari Adrian .
"Okay jom", ajak Pn.Sofea . Aku segan tapi ikutkan jela . Rezeki jangan ditolak ahaks ! Buku rujukan tu lain kali lah beli .
______
"Assalamualaikum", laungku apabila sudah tiba di hadapan rumah . Loceng aku tekan banyak kali . Tak sabar-sabar aku ni .
"Waalaikumussalam", jawab mama , Pn.Surya apabila membuka pintu .
"Eh Haura , mari masuk semua", jemput mama .
Aku menyalami mama . Aku membisikkan sesuatu .
"Ma , jangan panggil Syazwin nama Syazwin tau , panggil Haura please", bisikku sambil membuat muka sedih .
"Okay okay", mama setuju .
Mama menuju ke dapur untuk membuat air . Selepas itu , mama menuju ke ruang tamu dengan membawa dulang .
Mama memandang ke arah tetamu tersebut .
"Eh ! macam kenal je", ujar mama sambil memandang muka Pn.Sofea .
"Sofea kan?", tanya mama .
"Ya Allah Su , kau tak ingat aku ke?", tanya Pn.Sofea sambil tergelak .
"Ya Allah Pia ! Lamanya tak jumpa ! Aku bukan tak ingat tapi tak cam . Kau makin lawa", seloroh mama .
Aku dan Adrian hanya mendiamkan diri . Sesekali aku mencuri-curi pandang ke arah Adrian . Dia hanya membuat muka macam biasa , tiada perasaan .
"Ni Adrian kan?", tanya mama .
Adrian tersenyum lalu menggangguk .
Alah , dengan orang lain boleh senyum . Kenapa dengan aku kaku ?
Tapi , ni aku nak bagitahu . Hanya aku seorang yang memanggilnya Firasy . Namun , aku terpaksa memanggilnya Adrian sebab aku taknak dia tahu aku siapa . Aku taknak dia tahu yang aku ni Syazwina yang dia cintakan . Belum tiba masanya lagi . Aku tahu dia kecewa bila aku pindah tanpa khabar . Aku tahu itu . Kalau dia tahu aku siapa , mesti dia jauhkan diri dari aku . Aku taknak .
Aku.. Aku rindu dia . Rasa nak jerit perkataan tu dekat telinga Adrian .
Pap !
Mama memukul bahuku . Terus mati lamunanku .
"Amboi anak dara ni . Mengelamun siang hari ni kenapa ?", usik mama .
Pn.Sofea tersenyum . Adrian , haih , macam biasa .
Aku malu ! Ya Allah !
"Ni Adrian tanya , nama penuh Haura apa", ujaran mama membuatkan aku terkejut . Terkejut gila ! Apa aku nak jawab ni ? Kenapa ma tak backup Syazwin maaaaaa ? Aku buntu !
"Errr.."
"Nama kau apa ?"
"H-Haura Sy-syazwina"
Adrian hanya mengganggukkan kepalanya .
D-dia dah tak ingat aku ke ? Kenapa reaksi dia biasa je ? Aku dah tak penting ke ?
"Ma , nak gi toilet jap"
Air mataku berlinangan . Aku bangun lalu laju memijak anak tangga . Aku nak cuci muka .
Adrian hanya memandang dengan ekor mata .
"Eh mari makan lunch", jemput mama seraya menarik tangan Pn.Sofea .
"Eh takpelah", tolak Pn.Sofea .
"Ala nak malu-malu pula , macam tak biasa", ujar mama .
Adrian hanya pelik . Ibu dengan Pn.Surya ni macam rapat je . Pernah kenal ke ? Adrian juga bangun membontoti ibu dan Pn.Surya .
Semasa melintasi tangga , Adrian menoleh melihat tangga . Dia tersenyum lebar .
_____
Haii ! rasa makin lama makin merepek cite ni 😂 Eh yeker ? Agagagagagaa !
Pape jangan lupa ;
Vote and Comment ❤
YOU ARE READING
Mr. Hati Beku [C]
عاطفية[ #1 in Hati Beku - 2019 ] [ #5 in Remaja - 2019 ] [ #1 in Remaja - 2019 ] [ #37 in Random - 2019 ] [ #32 in Random - 2020 ] [ #41 in Romance - 2021 ] Firasy Adrian , muka kacukan Melayu-Belanda . Semestinya menjadi kegilaan ramai . Iris matanya yan...