"Listen here! Jangan nak hancurkan masa depan kau dengan benda ni okay! Anggap je semua ni tak pernah jadi. Kau tak sengaja.. just.. forget about it! Tolonglah.."
"........."
"Dah 3 hari kau tak datang class. Kau nak jadi apa ni? Just disebabkan kau nak lari dari dia, kau sanggup tak datang class? We.. apa ni? Janganlah hancurkan semua yang kau kejar. Tolonglah.. hargai sikit diri tu."
"........."
"Okay, aku tahu benda ni berat untuk kau. 10 years. And Tuhan pilih hari tu untuk kau luah semuanya. Dia tahu kau sakit dan penat. Dan kau, jangan seksa diri lagi. Dulu kau seksa diri kau untuk selalu berada dekat dia. Hari ni kau seksa diri kau sebab nak jauhkan diri daripada dia."
"..........."
"To be honest, benda ni tak effect apa-apa pun dekat dia okay. Kau! Kau yang terseksa sekarang ni. Kau yang tanggung. Dia dah ada someone else yang boleh comfort dia and dengar masalah dia. While you? Keep torturing yourself here.. tak makan, tak minum, tak pergi class.. apa nak jadi? Kau sengaja nak aku terseksa untuk tinggalkan kau seorang dekat sini? Macam tu? Kalau aku tak ada. Siapa yang akan tengokkan kau nanti? Semua number kau dah block."
"Sorry."
"Haih, B. Please. Aku bagitau Fynn okay? Jangan lah macam ni. Aku risau."
"No. Biarlah. Aku okay. Kau baliklah. Packing your stuff semua. Aku okay."
"Tak. Aku tak akan balik selagi aku tak dapat orang yang boleh tengok kan kau. Let Fynn know about your condition. I'll call him."
"We, tolonglah.. aku bukan nak pergi mati lah. Tak payah lah nak menyusahkan orang lain. Aku cakap aku okay kan. Sorry lah dah menyusahkan kau. Pergi lah balik. Esok dah naik flight kan. Pergi lah balik packing and rest."
"Haih, susah lah cakap dengan orang degil."
* * * *
"Okay, so today will be our last day for practice.. and aku harap kita semua dapat buat yang terbaik untuk next week okay?" Carl memberikan ucapan pendek sebelum memulakan latihan yang dianggap latihan terakhir.
"Eh tapi kita ada lagi sehari Kan sebelum rehearsal?" Mika bersuara.
"Ya, I know. So aku nak kita rest sehari tu sebelum full rehearsal and real performance. So, esok silalah rest kan otak kalian. Kalau nak practice pun. Santai-santai jelah dekat rumah. Jangan fikir sangat. Anggap je macam performance kita yang biasa-biasa dulu tu. Lagi-lagi kau. Jangan pressure." Carl menujukan ayatnya kepada Max yang hanya mendiamkan diri dari tadi kecuali di tanya.
"Er..okay, okay. Don't worry. Hehe." Jawab Max ringkas.
"Tu lah. Kau asal diam je 2 ke 3 hari ni. Selalu ada je benda nak tanya. Tapi semenjak dua menjak ni macam... lain." Sampuk Shin.
"Ha? Err... Aku... Just..." Max kaku. Dia kehilangan kata-kata. Soalan yang diajukan oleh Shin seperti menerjah pintu akalnya tanpa izin.
"Orang bahagia we.. fokus dekat kesayangan lah... Apa lagi." Mika menyindir sambil tersengih-sengih memandang Max.
"What? Kesayangan? Apa ni? I don't get it." Carl yang kelihatan bingung memerlukan penjelasan yang lebih tepat.
YOU ARE READING
FRIENDzone
Short StorySeseorang yang sudah penat namun tidak tahu bagaimana cara untuk berhenti. ©2018 Ilalilac Bukan karya sempurna. Tatabahasa darjah lima. Spontan keluar dari kepala. Maaf tidak sempurna.