EIGHT

270 29 1
                                    

"daddy nak cakap pasal markah pop kuiz kamu"

Alamakk sape bagitahu pasal ni ha?

Dah la daddy paling pantang markah low..

Aku menundukkan pandangan..

Kalau daddy marah macam ni, ada je denda daddy nak bagi..

Faham faham la kan, sepupu sepapat dengan cikgu Kim la ni.. Dua dua guru disiplin..

Tapi lain lain yitu bapak..

"daddy kecewa dengan markah kamu, Eumji.. Macam mana daddy nak tunaikan janji kalau result teruk macam ni?!" marah daddy..

Ye janji yang aku selalu ingat..

Janji yang aku sendiri minta..

Janji dimana daddy akan daftarkan aku sebagai salah satu murid di Oxford University di London selepas SPK (Sijil Pembelajaran Korea)..

Aku sendiri yang minta, daddy hanya daftarkan sahaja..

Menjadi tugas aku untuk berusaha mendapatkan results yang memuaskan..

Tapi apakan daya, aku gagal meraih status 'Lulus' dalam subjek matematik..

"apa nak jadi dengan kamu ni Eumji?" air mata aku bergenang di tubir mata..

Tidak semena mena air mata aku jatuh membahasi pipi yang kering..

"sebagai denda, daddy nak balik sekolah, terus ulangkaji sampai waktu makan malam.. Tak boleh balik lambat! Daddy ambik kamu selepas sekolah" ujar daddy tegas..

Mata aku membuntang.. Tidak sempatlah aku berjumpa dengan cikgu Kim..

"daddy! Tak boleh! Eumji ada kelas tambahan matematik selepas sekolah.. Kalau daddy nak denda tak bagi Eumji makan, Eumji terima lagi.. Kalau daddy halang Eumji hadir kelas tambahan tu, Eumji tak boleh" rayu aku..

Tapi apa guna kalau aku berkeras..

Daddy tetap daddy..

Tetap dengan keputusan dia sendiri..

"Stop it! Bila daddy cakap, itu pilihan daddy! No more bantahan okay?!" terus daddy bangun dan menuju ke bilik nya..

Manakala, aku masih terkaku dengan apa yang dikatakan daddy..

"Macam mana aku nak cekap kalau aku sendiri tak pandai matematik?" kata aku dengan linangan air mata..

+++

Aku membuang pandangan ke luar tingkap kereta milik daddy..

Mulai hari ini, aku akan pergi dan pulang bersama daddy..

Tiada bantahan!

"Eumji" panggil daddy lembut..

Aku tahu bahawa daddy sedang risaukan keadaan aku sekarang..

Kerana aku tidak menjamah makan malam semalam..

Tambahan pula, aku tidak menjamah apa apa pun pagi ini..

Hanya keluahan yang dilepaskan dari mulut daddy..

"daddy minta maaf pasal semalam.. Daddy tahu, daddy tak patut marah kamu sebab kamu tak cekap subjek matematik" kata daddy lembut membuatkan hati aku tersentuh..

"maksudnya daddy bagi Eumji pergi kelas tambahan selepas habis sekolah?" soal aku teruja..

Daddy menggeleng..

"no way! Daddy tetap dengan keputusan daddy.." balas nya membuatkan aku memuncung semula..

"tapi jangan la risau, daddy akan upah cikgu tuition untuk ajar kamu matematik di rumah" kata kata daddy buat aku tergamam..

Noo! Aku tak nak!

+++

Aku berjalan menuju ke kelas..

"Eumji! Awal kau sampai harini.. Pergi dengan cikgu Kim lagi ke?" usik Jungna namun aku hanya berdiam diri..

"kenapa dengan dia ni?" bisik Jungna perlahan tetapi dapat didengari aku..

"Eumji~ kau sihat tak?" soal Jungna risau..

Aku terus membenamkan kepala di atas meja..

Aku perlahan lahan aku menangis..

Melihat bahu yang terhinjut sedikit membuatkan Jungna mula risau..

"Eumji kau nangis ke?" soal Jungna..

Aku mengangkat pandangan ke arah Jungna..

"wehh mata kau sembab.. Muka kau pucat! Asal wehh? Cakap la!" Jungna mula memarahi aku..

Aku mula menceritkan tentang kejadian semalam yang masih segar bermain di fikiran..

+++

"tu je ke?" hanya itu yang Jungna balas..

Baginya perkara ini hanyalah remeh..

Tetapi tidak bagi aku..

"aku tak nak! Aku nak belajar dengan cikgu Kim" kata aku lalu membenamkan semula kepala di atas meja..

"aku nak tanya kau satu soalan" kata Jungna..

"pedia?"

"kau suka cikgu Kim eh?"

Tbc..

MATEMATIK [KTH]Where stories live. Discover now