NAFAS panjang ditarik lalu dihembuskan perlahan-lahan. Dian pandang wajahnya yang sudah cantik disolek dengan solekan nipis sambil tersenyum lebar. Inikah pengakhiran kisah cintanya? Benarkah si dia pilihan yang tepat? Apakah si dia akan membahagiakan dia sedangkan dia sudah sering kali dikhinati? Sungguh, semuanya bermain di minda seorang Dian Elina.
"Jangan risau Dian. Anak mama tak akan kecewakan Dian sebab dia tahu bagaimana sakit dan seksanya dikhinati. Dia belajar daripada pengalaman lama dan dia nak bina kisah cinta yang membahagiakan dengan Dian. InsyaAllah, mama doakan Dian dengan Arjuna bahagia hingga ke JannahNya," ujar Puan Umairah sambil mengusap bahu Dian. Gadis itu hanya mengangguk sambil membalas senyuman bakal ibu mertuanya itu.
"Terima kasih sebab terima Dian sebagai menantu mama. Terima kasih sebab lahirkan seorang lelaki yang boleh membahagiakan hati Dian yang sering dikecewakan. Dian bersyukur sangat bila Allah temukan Dian dengan Arjuna dan seorang ibu mertua yang menerima kekurangan Dian apa seadanya," kata Dian. Suaranya bergetar menahan sebak.
"Dahlah. Tak payah sedih-sedih. Hari ni kan hari bahagia Dian dengan Arjuna. Semua ni Allah dah aturkan buat Dian dan Arjuna dari Luth Mahfuz lagi. Sekarang ni, pengantin lelaki dah sampai. Kesian pula tunggu menantu ibu tu dekat bawah." Puan Murni kembali memainkan peranannya. Menenangkan si anak gadis. Bahagia dia melihat keakraban besannya dan anak gadisnya. Sanggup Puan Umairah naik ke atas semata-mata ingin membantunya menenangkan Dian.
Dalam masa yang sama, Taufik hanya menggeleng kepala melihat Arjuna yang kelihatan gelabah itu. Terkumat-kamit bibir Arjuna melatih dirinya untuk ijab kabul sebentar saja lagi. Dia yang duduk bertentangan dengan sahabatnya itu hanya memerhatikan tingkah Arjuna saja. Nafas panjang ditarik lalu dihembuskan perlahan-lahan. Sesekali matanya menjeling di tangga rumah.
"Apa nama adik kau?" Tak semena-mena, Taufik dapat soalan tak diduga daripada Arjuna. Membulat matanya bila Arjuna tiba-tiba lupa nama Dian. Hailah, tepuk dahi sajalah yang Taufik mampu saat ini.
"Tenang Arjuna! Kalau kau gelabah macam ni memang tak kahwinlah kau dengan adik aku. Mahunya adik aku ingat kau main-main... tak ke naya? Nanti siapa yang menyesal? Kau juga kan yang menyesal! Tenanglah, cuba beristighfar," pesan Taufik. Dia tepuk lembut bahu Arjuna yang sudah tersengih kelat.
"Dian Elina binti Kamarul. Faham?" tambah Taufik. Arjuna hanya angguk.
"Jom, kita mulakan. Tarik nafas dan hembus. InsyaAllah... kau boleh buat. Sedangkan kau boleh pikat hati Dian, mestilah kau boleh lafazkan ikatan untuk kau dan Dian ni," tambah Taufik lagi. Kelihatan Dian sudah dipimpin duduk di tempat yang sudah disediakan di belakang Arjuna.
"Terima kasih. Kau memang kawan yang terbaik buat aku, Fik," ujar Arjuna. Melihat Taufik sudah bersedia, sempat lagi Arjuna kalih ke belakang. Serta merta wajahnya membahang panas melihat Dian sedang tersenyum kepadanya. Sungguh, Dian yang berbaju kurung putih sedondon dengan baju Melayunya kelihatan seperti bidadari jatuh dari langit.
Cantik!
"Aku nikahkan dikau Ahmad Arjuna bin Hisyam dengan adik aku Dian Elina binti Kamarul dengan selengkap peralatan solat dibayar tunai." Taufik dan Arjuna sudah saling berpandangan. Hampir saja Taufik ketawa apabila tangan Arjuna yang mengenggam tangannya sudah basah dengan peluh
"Aku terima nikahnya Dian Elina binti Kamarul dengan selengkap peralatan solat dibayar tunai!" Akhirnya, terikat juga ikatan di antara Arjuna dan pujaan hatinya. Dia mengucap syukur ke hadrat ilahi.
YOU ARE READING
LAGU BUAT DIAN
Historia CortaLapan tahun mereka membawa hati yang lara setelah dikecewakan. Lapan tahun berlalu mereka ditemukan dengan ketentuan takdir apabila si sengal tiba-tiba muncul di kafe yang sering menjadi tempat persembahan si dingin. Tanpa mereka sedar, takdir yang...