Dagpoot liep ijsberend rond, hoe moest hij zijn Clan overtuigen dat de nieuwe WindClan leerling weg moet? De poesiepoes had gewoon gelogen! Misschien kon hij Vuurpoot aanvallen. Dan zou Vuurpoot weten dat hij niet meer moet liegen.
Gefrustreerd klauwde hij de aarde onder zijn poten.'Dagpoot?' Verschrikt keek Dagpoot om.
Briespoot stond met een zelfverzekerde blik in haar ogen.
'Briespoot! W-wat doe jij hier?' Dagpoot fronste.
Briespoot zwaaide met haar staart. 'Zorgen dat je niet gewond raakt. Ik zag je net wegrennen.'
Dagpoot gromde. Maar hij was blij dat Briespoot om hem gaf.
Dagpoot schudde zich uit en begon te wandelen naar de DonderClan grens, Briespoot volgde hem meteen.
'Maar ik wou graag met je praten over Maanpoot.'Meteen stond Dagpoot stil. 'Maanpoot? Wat is er met Maanpoot?'
Briespoot schoof ongemakkelijk met haar poten. 'Ik heb dus gepraat met Heideklauw.'
Dagpoot fronste. De naam kwam hem bekend voor, mij hij wist niet precies wie het was.
Briespoot merkte blijkbaar zijn blik op. 'Je weet wel, die bruine DonderClan krijger met die prachtige heide kleurige ogen.' Ze kreeg weer een dromerige blik in haar ogen.
Dagpoot vond die blik maar niets. Het was een DonderClan krijger! Maar hij wilde weten wat Briespoot te zeggen had, dus hij zweeg maar.Briespoot leek op te schrikken uit iets en ze schudde haar kop een paar keer heen en weer. 'Eh, hoe dan ook, Heideklauw vertelde dat er geen zwerfkatten gezien of geroken waren voor 4 hele siezoenen!'
Dagpoot knipperde verbaast met zijn ogen. 'Maar, Maanpoot zei toch dat Papaverpoot dood ging door zwerfkatten bij de DonderClan grens? Dan, dan klopt er iets niet.'
Dagpoot begon te ijsberen. 'Want als er geen zwerfkatten waren, wie heeft Papaverpoot dan vermoord?'
Dagpoot keek Briespoot vragend aan, alsof zij zou weten wie de moordenaar was.Maar tot zijn verassing sprak Briespoot op.
'Misschien heeft Maanpoot haar vermoord.'
Dagpoot stond meteen stil.
'Maanpoot? Maar, dat kan niet. Onmogelijk. Gewoon ondenkbaar.
Papaverpoot is haar Clangenoot. En Maanpoot is veel zwakker dan Papaverpoot, het zou gewoon niet kunnen. Hoe durf je op zulke ideeën te komen!' Blies hij naar Briespoot.Briespoot zwaaide haar staart. 'Sorry.' Het klonk niet alsof ze spijt had. Maar Dagpoot kon dat negeren, ze zei tenminste sorry.
Dagpoot ging zitten. Wie kon de moordenaar zijn?
Opeens schoot een gedachte naar binnen. Hij kon de moordenaar zijn.
Dagpoot keek schuin naar Briespoot. De zwarte poes keek omhoog met een verliefde blik.
Briespoot zou zijn idee nooit leuk vinden. Maar, het was logisch.
Hij had dan gelogen tegen Briespoot en samen met de zwerfkatten Papaverpoot vermoord.
Het moest wel Heideklauw zijn.
Dagpoot ging staan. Hij wierp een korte blik op Briespoot.
Hij kon het niet nu opbrengen. Ze zou woedend zijn.
Dagpoot schudde zich uit. 'Laten we het over iets anders hebben.' Probeerde hij van onderwerp te veranderen.Gelukkig was Briespoot er ook klaar mee, want ze knikte haastig.
'Laten we het hebben over.' Ze keek even rond. 'Bliksempoot.'
Dagpoot sloeg zijn klauwen in de grond en gromde toen hij de naam hoorde.
'Bliksempoot. Dat muizenbrein. Beste vrienden met Maanpoot en Vuurpoot.' Dagpoot gromde alle namen met afschuw uit. Vooral Vuurpoot, hij hoorde gewoon niet in de Clan thuis. De SterrenClan zou de hele WindClan straffen.
Dat wist Dagpoot zeker.'Eh ja, over hem. Ik wilde het hebben over hem en Maanpoot.' Dagpoot keek even verbaast naar Briespoot. 'Maanpoot?'
'Ja, ze had toch een hekel aan Briespoot? Ze was zelfs beste vrienden met Nachtpoot en jij. Wat is er gebeurd?'Dagpoot was even stil. Moest hij de waarheid vertellen? Maanpoot had het alleen aan Nachtpoot verteld, die had het perongeluk doorverteld aan hem.
Maar Briespoot was wel te vertrouwen, toch?
Dagpoot besloot de gok te wagen.
'Maanpoot is verliefd op Bliksempoot.'
Dagpoot keek toe hoe Briespoot meteen kokhalzende geluiden maakte. Hij had het zelfde gereageerd. Want wees eerlijk, wie werd er nou verliefd op zo'n stuk vossenstrond.
Briespoot was weer bijgekomen. Ze vroeg niet waarom Maanpoot verliefd was, gelukkig maar, want Dagpoot wist daar het antwoord niet op.
'Ik kan niet geloven dat ik ooit vrienden met hem was.' Briespoot begon zichzelf te wassen. 'Wat een stuk vossenstrond.'Dagpoot keek een beetje ongemakkelijk toe. Hij schraapte zijn keel, Briespoot keek verbaast op, alsof ze was vergeten dat Dagpoot daar zat. 'Nou Kitpoot. Heb jij nog een oogje op iemand?'
Dagpoot was stil. Had hij een oogje op iemand? Vond hij een kat leuk genoeg om er verliefd op te worden?'Jij dan?' Vroeg Dagpoot terug om de vraag te ontwijken. Want om eerlijk te zijn wist Dagpoot niet of hij verliefd op iemand was.
Briespoot keek een beetje twijfelend naar Dagpoot.
'Nou, ik eh.' Begon ze. 'Ik vind twee katten erg leuk, maar ik weet niet welke ik leuker vind.'
Dagpoot vond dat maar raar. Je kan toch wel gewoon kiezen? Maar hij durfde er niets over te zeggen. Misschien zou ze wel boos worden.
'Oh.' Was dan ook zijn korte antwoord.Opeens werd Dagpoot omver gegooid. Hij keek verschrikt op en zag het lachende gezicht van Briespoot.
'Kitpoot, ik had meer van je verwacht.'
Dagpoot gromde speels en rolde weg. Hij sprong op en ging in een aanvallende positie staan. 'Ohja, nou ik had beter van jou verwacht.'
Briespoot sprong naar voren. Dagpoot wilde achteruit springen, maar iets in hem zei dat hij naar voren moest springen, dus dat deed hij ook.
Hij zag hoe Briespoot recht op hem af raasde. Dus drukte hij zich zo plat tegen de grond als hij kon.
Het moment dat Briespoot boven hem kwam, sloeg Dagpoot haar uit de lucht met een poot.
Briespoot werd totaal uit balans gebracht en kwam met een plof op de grond terecht.
Als door een wesp gestoken schoot Dagpoot op haar af. Hij drukte Briespoot op de grond. Hij plaatste zijn rechter voorpoot op haar rug. Zijn rechter achterpoot was bevestigd op haar achterpoot.
Zijn andere poten zaten op het gras naast de grommende Briespoot.
'Hebbes.' Zei Dagpoot lachend.
Briespoot hufte en liet zich toen slap worden. 'Oke, oke je hebt me.' Zei ze overdreven.Dagpoot vertrouwde het maar half. Misschien acteerde ze het. Net zoals Mugbeet in de SterrenClan. Mugbeet... De bruine SterrenClan krijger had een gevecht met Dagpoot gehad.
Mugbeet is er nu niet. Dagpoot schudde zich snel uit. Nu moest hij op Briespoot focussen.
Hij liet haar langzaam los. En helaas werden zijn wantrouwen werkelijkheid. Want meteen schoot Briespoot weg. Ze keek naar Dagpoot en haalde uit.En toen.
Ja, en toen.
Een gil.
Een schreeuw.
Dagpoot probeerde schokkend adem te halen.
Briespoot rende weg om een medicijnkat te zoeken.
Maar Dagpoot was al weg. Zijn luchtpijp doorboord door een doorn in Briespoots zoolkussentje. Ze had het niet door, de adrenaline had de pijn niet door laten gaan.
Wat een trieste manier om dood te gaan.
Dat waren Dagpoots laatste gedachtes voordat hij zich bij de SterrenClan voegde.
JE LEEST
WarriorCats: Leven en Dood
FanficDeel twee van de serie: "De zang van vuur" (LEES EERST "WarriorCats: Dag en Nacht") Dagpoot weet niet wat hij moet. De profetie begint logischer te klinken. En een poesiepoes heeft zich bij de WindClan gevoegd en heeft een verschrikkelijke naam gekr...