"Adra! Kenapa awak tinggalkan saya? Kan ibu awak kata, balik sama dengan saya?"
"Siapa nak jalan kaki dengan kau? Kau ni, cakap je dah 12 tahun. Tapi, hingus asyik meleleh je. Buruk tahu tak?"
"Alah, hingus je pun. Bukannya taik hidung,"
"Eee... Kau ni, jijiklah. Geli aku nak jalan ngan kau!"
Adra yang ketika itu, baru berumur 7 tahun terus berlari meninggalkan budak lelaki itu tadi. Dia memang sangat-sangat tak suka hendak berjalan dengan lelaki yang bernama Zarith itu. setiap hari, begitulah keadaannya apabila habis sekolah.
---
"Ad! Kau termenung apa lagi ni? Jom makan?" sergah Una[nama sebenar:Husna]
"Heh?"
"Ad, kau ada problem ke? Tadi Prof Ow tengah mengajarpun, kau macam blur je, kenapa?" soal Una, risau, terus duduk semula di depan Adra.
"Sorry-sorry. Kepala aku bengong sejak pagi tadi," jawab Adra, tersengih seperti kera.
"Kau ni, buat risau aku je. Jom makan?"
"Aku kena gerak dululah. Ibu aku suruh aku pergi kedai jap, singgah beli santan kelapa," balas Adra, terus mengangkat begnya.
"Huh? Serius? Sejak bila kau tolong ibu kau beli barang ni? And, bukan selalunya, ibu kau pergi beli sendiri ke?"
"Ibu aku malas nak drive. Okaylah, aku blah dulu,"
Adra cepat-cepat turun ke tempat parking motor. Kepalanya masih memikirkan apa yang ayah dan ibunya memberitahunya, malam tadi. Dia langsung tak faham kenapa mesti dia.
Biar betul abah and ibu aku ni? Aku dahlah baru 20 tahun, and baru tahun dua belajar. Ada dua tahun lagi nak habis study. Seribu tanda tanya memenuhi kepala otak gadis itu. Namun, Adra terus menghidupkan enjin motornya, dan mula membawa motornya itu pulang ke rumah ayah dan ibunya di Seksyen 8, Shah Alam.
"Angah, duduk sekejap, boleh? Abah dan ibu nak cakap sikit," wajah abah kelihatan serius malam tadi.
"Baik, komander!" cepat-cepat aku duduk di sofa berhadapan abah dan ibu.
"Angah, kamu dah ada boyfriend?" soal abah direct. Glup... mengapakah?
"Boyfriend, bah? Ada. Ramai. Kenapa?" soalku, tersengih. Betullah kan? Boyfriend=kawan lelaki. So, kawan-kawan sekelas aku kebanyakannya lelaki.
"Maksud abah yang istimewalah. Bukannya kawan sekelas ke, kawan meronggeng ke. Yang special," wajah abah semakin serius. Ibu pula, hanya mendiamkan diri namun berwajah serius. Ngee~~
"Cakaplah awal-awal. Yang special tak ada. Anak dara abah and ibu ni, single lagi. tak ada siapa nak,"
"Bagus. Tak payah nak cari. Faham?" ibu pula bersuara.
"Heh???!! Doshite?"
"Sebab, abah dan ibu dan jodohkan angah dengan anak lelaki kawan baik abah dan ibu," ujar ibu lagi.
"Heh???!!!!!!!" aku rasa, satu kampung dengar jeritanku ini.
"Apa heh-heh? Angahpun dah 20 tahun. Diapun dah 25 tahun. So, sesuailah. Angahpun kenal dia,"
"Siapa? And why me?"
"Dah tu? Takkan nak suruh budak laki tu kahwin dengan along? Adik? Hubungan songsang tu. HARAM," balas abah pula. Oh, ya. Baru aku teringat. Aku anak tunggal perempuan ibu dan ayah.
YOU ARE READING
Lakiku Superstar (slow update)
RandomTidak pernah terlintas di fikiran seorang Adra Arissa untuk berkahwin dalam usia yang baru mencecah 20 tahun itu. Apatah lagi mengimpikan untuk berkahwin dengan seorang artis antarabangsa. Adakah mampu dia mengecapi kebahagiannya dalam perkahwinan y...