~Peeta's P.O.V.~
Iets aan die blik van Gale bevalt me niet. Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat Katniss geen gevoelens voor hem heeft. Maar ik ken die Gale niet goed. Sterker nog, het enige wat ik weet, is dat hij de enige vriend van Katniss was voor een lange tijd.
Dat moet toch iets betekenen?
''Peeta, denk je dat de anderen het goed vinden als we Gale en Madge mee nemen?'' vraagt Katniss, wat me laat opschrikken uit mijn gedachten. Ik blijf stil, trek mijn schouders op, alsof ik het antwoord niet weet. Maar natuurlijk weet ik dat wel. Mijn antwoord zal Katniss alleen niet bevallen. Misschien omdat mijn antwoord niets te maken heeft met de rest.
Natuurlijk, omdat Katniss nou eenmaal Katniss is, merkt ze dat ik niet compleet eerlijk naar haar ben. ''Excuseer ons even, wij gaan de rest bellen om te kijken of ze het goed vinden dat jullie blijven,'' zegt ze snel. Ze loopt snel naar me toe en trekt me achter haar aan, een aantal tientallen meters van Madge en Gale.
''Peeta, wil jij ze in het huis?'' vraagt Katniss rechtstreeks. Weer haal ik mijn schouders op. Ook al weet ik heel goed wat ik wil, ik wil Katniss niet kwetsen. We hebben het wel over haar vriend. Als een echt vriendje zou ik haar laten kiezen en mijn gevoel aan de kant zetten. Maar ik weet niet of ik het kan.
''Peeta, je weet toch dat er helemaal niets speelt tussen Gale en ik, toch?'' fluistert Katniss. Ik zucht en trek haar dicht tegen me aan.
''Dat weet ik, liefje, het is zo af en toe wat lastig. Ik weet wel dat jij niets voor hem voelt, maar iets in zijn blik vertrouw ik niet zo. Maar als jij ze graag bij je wilt hebben, begrijp ik dat ook,'' zeg ik zachtjes.
Katniss maakt zich los van onze omhelzing. ''Als ik je beloof om niet langer dan vijf seconden in een knuffel met Gale te blijven en vooral bij jou te zijn, mag hij dan mee naar 'huis'?'' vraagt ze met een smekend gezicht.
Ik grinnik. ''Natuurlijk liefje, al knuffel je zo lang als je wilt met hem, ik ga je niet verbieden je vrienden uit te nodigen. Als ik je maar vast mag blijven houden, vind ik het prima,'' zeg ik. Katniss glimlacht en kust me.
''Natuurlijk,'' antwoord ze.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
''Hoe hebben jullie dit kunnen betalen?'' vraagt Madge wanneer ze het huis vanuit de verte ziet.
''We zitten er nu met acht personen. Het geld dat je dan neer moet leggen, is vrij weinig,'' legt Katniss snel uit. Ze pakt Madge's hand en rent voor ons uit om haar zo snel mogelijk het huis te kunnen laten zien. Dat betekent dus dat Gale en ik alleen lopen. Die gedachte laat mijn voeten sneller bewegen. Ik wil niet in een ongemakkelijke situatie terecht komen.
''Is er soms iets?'' vraagt Gale zodra de meiden uit ons zicht zijn.
Te laat.
''Euh, nee, niet echt, denk ik,'' mompel ik. Weer versnel ik mijn passen. Weg hier, weg hier, zo snel mogelijk. Maar Gale pakt me bij mijn schouders en zorgt ervoor dat ik niet verder kan.
''Ben je bang dat ik Katniss van je af ga pakken?'' vraagt hij, net zo rechtstreeks als Katniss zou doen. Zie je nou wel, ze passen per-fect bij elkaar. ''Want dude, dat ben ik echt niet van plan. Ik kan niet ontkennen dat nooit gevoelens voor haar heb gehad, maar ze zijn niets vergeleken met de gevoelens die ik heb voor Madge. Katniss houdt zielsveel van je, ik kan het alleen al zien aan de manier waarop ze naar je kijkt. Zo keek ze als klein meisje ook naar haar vader,'' zegt Gale. Het laatste fluistert het bijna, alsof het een geheim is.
''Ken je haar al zo lang?'' vraag ik verbaasd.
''Ik ken Katniss wel zo lang, Katniss mij alleen niet. Mijn moeder wees haar wel eens aan, als de dochter van de vrouw die ons gezin altijd hielp wanneer we ziek waren. We waren allemaal niet zo rijk waar we eerder woonden. Veel gezinnen zijn vertrokken na een rijker iemand gevonden te hebben. De mensen die achter bleven, werden aan hun lot over gelaten. De gezinnen van Katniss en mij zorgden voor elkaar. Katniss is jonger, ze speelde langer met de kinderen van haar leeftijd voordat ze rondkeek. Maar ik hield haar wel in de gaten. Toen onze vaders in hetzelfde vliegtuigongeluk omkwamen, zijn we pas echte vrienden geworden. Maar het punt dat ik wil maken, is dat ik Katniss wel langer ken dan vandaag. Je bent speciaal voor haar. Daar ga ik niet tussen staan.''
Ik glimlach. Ik weet niet waarom, maar dit kleine monoloogje geeft me hoop. Gale kent haar echt heel goed, hij weet wat goed voor Katniss is. Als hij zegt dat ik dat ben, zal ik het zijn ook.
''Niet om je gedachten te onderbreken of zo, maar ik denk dat we maar eens naar onze vriendinnen moeten, denk je niet?'' vraagt Gale, half lachend, half serieus. Ik lach met hem mee en knik. Samen lopen we richting het huis, waar Katniss Madge al uitgebreid voorstelt aan de rest van de groep.
------------------------------------
Ik schaam me echt dood. Ik verwaarloos dit verhaal zo erg, maar als ik hier iets aan doe, komt er geen zinnig woord uit. Ik vind dit stuk dan ook freaking crappy, maar ik kon jullie niet langer laten wachten. (Hier onder drie liedjes die ik nu vet vind. Misschien een nieuwe traditie)
* Just A Little Bit Of Your Heart ~ Ariana Grande
* Chandelier ~ Sam Tsui
* One Last Time ~ Ariana Grande