"jisoo-yah? jisoo-yah!"
panggilan dan ketukan dari luar apartment aku endahkan. aku membenamkan dagu ke lutut dengan erat. rancangan yg disiarkan di televisyen aku pandang kosong.
gelak-tawa pelawak yg sedang menghiburkan penonton di kaca tv langsung tidak mengusik hatiku.
maafkan aku, haera.
buat masa ni, aku tak boleh jelaskan segalanya. semuanya terjadi begitu pantas.
"jisoo!"
aku mendongak perlahan. pandangan aku halakan ke arah jeonghan yg meluru ke arahku sambil menjinjing sebuah plastik. plastik tersebut diletakkan di atas meja lalu dia menghenyakkan punggungnya di tepi sofa.
"kenapa tak kunci pintu? nasib baik aku yg masuk tau. kalau orang lain yg masuk macam mana?"
oh, ya. aku teringat yg aku biarkan pintu tak berkunci semalam.
"dah makan ke belum? aku ada bawa bubur ayam ni."
aku menggeleng.
"haish, kau ni. degil. patutlah pucat semacam." jeonghan mencapai plastik yg diletakkan di meja tadi. beberapa jenis ubat-ubatan mulai dikeluarkan dari plastik dan disusun kemas.
"doktor kau pesan suruh jaga pemakanan. kau makan bubur ni, lepastu kau makan ubat. ok?"
kata-kata jeonghan seakan peribahasa masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. aku mendiamkan diri dan membenamkan wajahku ke lutut.
"tengah fikirkan haera?"
tiada sepatah kata yang aku mampu titipkan apabila mendengar nama itu.
"tak apa, jisoo. lambat-laun haera faham, dan tahu kenapa kau buat macam ni."