trans a drag queen

2.2K 285 197
                                    

     Mam wrażenie, że większość ludzi myśli, że drag queens to osoby trans. I zgadnijcie co — mylą się.

     Poprzez "trans" ludzie mogą rozumieć różne rzeczy. Najczęściej jest to transseksualizm, ale jednak dla niektórych jest to również skrót od transgenderyzm bądź transwestytyzm. I teraz wyjaśnię różnice tych terminów.

     Transseksualizm (nie wiem, czemu to ma końcówkę "seksualizm", skoro to nie orientacja seksualna, wtf) — stan, gdzie osoba jest jednej z dwóch płci biologicznych, ale psychicznie czuje się tą drugą.

     Starałam się zrobić definicję jak najbardziej profesjonalnie, ale brzmi to okropnie, więc już tłumaczę. Transseksualizm to stan (już nie można pisać zaburzenie tożsamości płciowej, bo tydzień temu WHO wykreśliło transseksualizm z listy chorób psychicznych, aye¡), w którym mężczyzna czuje się kobietą, a kobieta mężczyzną. (Ftm, czyli female to male, to transseksualny mężczyzna; mtf, czyli male to female, to transseksualna kobieta).

     Ogólnie chodzi o to, że osoba transseksualna najczęściej ma inną płeć mózgu aniżeli swą biologiczną (tak, mózg ma płeć). W obrębie ośrodku układu nerwowego znajdzie się u takiej osoby struktury anatomiczne przypominające struktury anatomiczne osób przeciwnej płci.

     Transgenderyzm — stan, w którym płeć biologiczna nie zgadza się z tą psychiczną.

     Transgenderyzm zawiera w sobie transseksualizm, żeby nie było. Z tym, że transgenderyzm to większe spektrum. Mam tu na myśli to, że obejmuje ono na przykład osoby non-binary czy interseksualne (tutaj też nie wiem, skąd się wzięła końcówka "seksualizm", skoro to nie orientacja seksualna).
    
     I teraz tak — osoby transseksualne mogą być transwestytami. Ale nie muszą być.

     Transwestytyzm — upodabnianie się do osób przeciwnej płci za pomocą ubrań i zachowania. Wyróżnia się transwestytyzm fetyszystyczny, czyli taki, który ma związek ze sferą seksualną. Takie osoby podczas swojej przemiany się masturbują bądź uprawiają seks. Ale istnieje również transwestytyzm o typie podwójnej roli. Ten transwestytyzm nie jest związany ze sferą seksualną, zaś emocjonalną.
    
     Jak się myśli o transwestytyzmie, to zazwyczaj na myśl przychodzą mężczyźni. Dlaczego? Bo kobiety zakładające jeansy i mające krótkie włosy i zachowujące się nie tak, jak damę przystało już raczej nikogo nie dziwią. Ale mężczyzna w sukience już tak. Stąd właśnie się to bierze, niestety.

     Ale dobra, czas na dodanie drag queens do tego wszystkiego.

     Kultura drag — przedstawienie skupione wokół płci (męskości bądź kobiecości).

     Drag queen — osoba (najczęściej mężczyzna) przebierająca się w efektowne kobiece stroje i posiadająca przesadzony, często artystyczny makijaż.

     Drag king — osoba (najczęściej kobieta) przebierająca się za mężczyznę w sposób przesadzony.

     Drag kings nie są jednak tak bardzo popularni, więc skupmy się na samych drag queens.

     Żeby lepiej Wam wytłumaczyć różnice pomiędzy drag queens a osobami transseksualnymi czy transwestytami, będę sporo wspominać o programie telewizjnym RuPaul's Drag Race, gdzie RuPaul, czyli najbardziej znana drag queen na świecie, szuka nowej gwiazdy dragu.

     Żeby wytłumaczyć Wam, na czym konkretnie polega RuPaul's Drag Race, musiałabym się nie wiadomo jak rozpisać. Tak więc po prostu zostawię Wam film Elders react to RuPaul's Drag Race, gdzie jest pokazane to i owo.

     I teraz tak — czym się różnią drag queens od tego wszystkiego, o czym wspominałam wyżej? Chociażby tym, że drag queens tworzą sobie postacie sceniczne, ale jako ludzie są sobą. Drag queens traktują to jako pasję, pracę, cokolwiek, ale ostatecznie na noc (chociaż bardziej pasuje tu na ranek, haha) wszystko z siebie ściągają i wracają do swojego normalnego życia.

     Mężczyźni transwestyci przebierają się zazwyczaj w takie normalne ubrania kobiet. Wiecie, coś w stylu sukienek Waszych mam. Drag queens ubierają się natomiast w efektowne stroje. Zresztą sami zobaczcie:

     Poza tym bycie drag queen wiąże ze sobą bycie suką (po angielsku brzmiało to lepiej, meh), miłość do Cher (musiałam), wiele komedii oraz, co najważniejsze, lip sync. I to są zasadnicze różnice.

     Drag queens od transseksualistów odróżnia to, o czym wspominałam wcześniej. Drag queens tworzą sobie postać sceniczną, transseksualiści zaś czują się tą płcią przeciwną.

     Ale nie znaczy to, że osoba trans nie może być drag queen, o nie, nie, nie! Przykładem drag queen, która jest już po korekcie płci, jest chociażby Gia Gunn.

     Wiem, to wszystko bywa strasznie skomplikowane. Ale mam nadzieję, że większość wątpliwości rozwiałam. Jakbyście nie byli czegoś pewni — pytajcie.

     Pytanie na koniec: mamy tu jakieś osoby trans? A może, kto wie, mamy tu też jakichś drag kings bądź drag queens?

 pride month 2019Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz