" Chim , nampak selekehlah ! " Jimin ditarik daripada mengikuti imam muda bangtan yang lain yang makan tak ingat dunia .
" Sayang ! Chim nak makan ni kan ? " muncung ditarik panjang . Dayang tergelak kecil . Butang baju melayu Jimin dipasang . Kemudian , songkok Jimin pula dibetulkan .
" Hari raya kan , mestilah kena nampak bergaya " pipi chubby Jimin dicubit oleh Dayang manja . Jimin tersenyum sebelum dia mengucup dahi Dayang sekali .
" Selamat hari raya , sayang "
" Aku kennotlah wey . Jimin dengan Day sweet sangat " Hoseok bukan main touching lagi tengok , tapi mulut tak henti mengunyah makan kuih .
" Kan , aku pun nak juga " kata Taehyung yang sedang duduk bersila di tepi Hoseok . Tangannya sibuk mengaut kuah rendang ayam sampai nak banjir pinggan dia .
Aisyah dan Puteri buat - buat tak dengar . Masing - masing acah sibuk lap pinggan padahal benda tu dah dibuat pun sejak dua hari yang lalu .
" Tu nak lap pinggan sampai bila ? " Hoseok tarik muka bila Aisyah abaikan dia .
Aisyah menjelirkan lidahnya ke arah Hoseok sebelum dia tersenyum nakal . " Sampai mikroorganisma hilang "
" Nakal eh ? " Hoseok terus mendapatkan isterinya itu . Hidung isterinya dicuit dengan kuah kacang .
Ok cun .
" Nak makan tu ! " Taehyung siap buka mulut , ready nak disuap .
" Makanlah sendiri " pipi Taehyung dicengkam perlahan sehingga terbentuk huruf O pada mulut Taehyung .
" Awak tunggu lepas kita beraya " jawab Taehyung sambil tersenyum sinis . Terus satu kusyen melekat di wajah Taehyung .
Taehyung tergelak besar apabila melihat wajah Puteri yang merah padam itu . Dulu Jimin , sekarang Puteri pula jadi mangsa dia .
" Sedapnya ketupat ni " sampai menangis terharu Seokjin dibuatnya . Dari tadi dia makan ketupat tak henti . Nak dekat 10 dah .
" Ey , awak ni . Makanlah elok - elok sikit . Malulah adik - adik awak nampak " tegur Mimie sambil menampar bahu Seokjin perlahan .
Takpe , takde rasa pun . Bahu Seokjin sebesar padang golf .
" Ad- eik ? Sai-ya man-o ad-a ade-yik " jawab Seokjin dengan mulut penuh disumbat tiga ketupat sekaligus .
Jin makan dah kembali .
" Habis tu diorang bukan adik awak ? " Mimie menunding jarinya ke arah
Jimin yang sedang minum jus Oren pakai mangkuk ,
Taehyung yang sedang makan rendang ayam sampai ke muka ,
Hoseok yang sedang mengunyah daging sambil duduk atas meja ,
Namjoon yang sedang tengok TV dengan kaki kat atas kepala dekat bawah ,
Jungkook yang sedang melompat cuba mencapai songkoknya yang dilempar oleh Taehyung di atas almari
dan
Yoongi yang sedang memandang siling dengan mata tertutup .
Seokjin tergelak . " Mereka sebahagian daripada hidup saya "
" Dan awak bidadari syurga saya " kepala Mimie digosok perlahan oleh Seokjin . Mimie tersenyum bahagia .
" Aduh , migrain kepala aku duduk begini lama - lama " Namjoon buat balik kuang , terus kepala dia terhantuk kuat .
Cepat - cepat Amynah pergi mendapatkan Namjoon . Dahi Namjoon digosoknya perlahan . " Awak ni dah kenapa ? "
Buat pertama kali Namjoon rasa nak nangis , terus dia depa tangan nak peluk Amynah .
Roh gedik Jimin merasuk Namjoon aiyok .
Amynah mengelak , dia jadikan minyak gamat sebagai perisai . " Jangan mengada Joon , ni hari raya eh "
" Awak bangunlah . Kan hari raya takkan nak tidur je ? " bahu Yoongi digoncang perlahan .
Rara satu - satunya manusia yang tak kena carut oleh Yoongi bila bangunkan dia daripada tidur .
Cuba Jimin , Taehyung tak pun Jungkook segala benda yang kau tak pernah dengar tetiba keluar daripada mulut dia .
" Bagilah saya balas tidur saya . Kurang tidur ni tau , nanti ada penyakit insomnia ha bahaya itu ! "
Memandai ah kau Yoongi . Masalahnya kau dah tidur sejak 24 jam yang lalu ;-;
" Awak dah tidur seharian tau ?! Orang boleh ingat awak dah mati tau ! "
" Amboi mulut , siapa ajar ? "
" Awak "
" Eh saya pula ? "
Suami isteri savage barulah cun .
Nazratul berdiri sebelah Jungkook . Lengan Jungkook berketul itu dipeluk .
Takpe bukan Jungkook seorang je berketul , semua berketul juga . Silakan peluk seben masing - masing .
Jungkook tersenyum memandang ke arah Nazratul sebelum dia kembali memandang ke arah imam muda bangtan dan isteri .
Rasa bahagia di hati tidak dapat diungkapkan dengan perkataan betapa dia sungguh gembira menyambut Ramadan dan Syawal bersama keluarga keduanya buat pertama kalinya .
" Naz potong bawang ke ? " Nazratul memandang Jungkook . Hala Jungkook nangis sebab terharu pula .
Nazratul tergelak kecil . " Abang dah jadi suami orang , dah jadi ayah dah pun masih nangis lagi ? "
Air mata Jungkook diseka oleh Nazratul . " Abang bukannya apa , tak tahu nak buat apa dah bila hyung - hyung abang semuanya berjaya lalui Ramadan walaupun terpaksa hadapi pelbagai rintangan "
" Sokongan dan kasih sayang abang terhadap diorang buatkan korang mampu hadapinya bersama ! Itulah pentingnya memilih sahabat baik yang boleh membimbing kita untuk masuk Syurga , inshaAllah "
" Terima kasih Jungkook , tanpa kamu kami mungkin tak mampu nak harunginya " sejak 10 minit yang lalu , semua bangtan dah berdiri sebaris mendengar semua luahan Jungkook .
Jungkook menangis lagi ALALALA terus diorang buat pelukan kumpulan dalam satu bulatan
One of my favourite moment of bangtan after they're finished their concert SJSJSJSJSJ ❤
" Assalamualaikum papa , mama ! "
" Waalaikumussalam , sayang papa ! "
Jungkook terus mendapatkan anak lelakinya itu sebelum dia memeluknya erat . Ibu bapa Nazratul tersenyum lebar memandang Jungkook dan Nazratul .
" Rindu kat papa " celoteh anak Jungkook itu buatkan bangtan yang lain terharu . Jungkook tersenyum bunny , fuh senjata Jungkook ini .
" Tahun depan nak beraya dengan anak juga " ujar Taehyung sambil tersenyum penuh makna dengan Puteri .
Oh my .
" Nak anak kembar ! " kata Seokjin teruja sambil mengangkat kedua - dua keningnya memandang Mimie .
" Nak lima anak ! " sambung Hoseok buatkan Aisyah teguk air liur .
" Tak minta banyaklah , cukup sebelas je buat team bola " cakap Namjoon selamba . Amynah terkedu .
" Ok hyung cun . Lawan dengan team anak aku " sikit pengsan Dayang dibuatnya mendengar permintaan Jimin .
" Kita beraya berdua jelah dulu " Rara bertepuk tangan suka .
' Yes aku selamat ! '
" Anak Jungkook bin Jungkook ! Ambilkan gambar kitorang ! "
" Satu gambar lima ringgit ! "
THE END ✨