Part 2: Chan, Mr. Egois"NI nama dia, William Chan Wei Ting. Ngah dan Iz panggil dia along. Umur baru 17 tahun." Mak Ngah Tia memperkenalkan lelaki itu kepada semua ahli keluarga kami.
"Oh, ni la Chan tu ya?" Opah bertanya.
Chan Wei Ting mengangguk. Aku hanya memandang melalui ekor mata. Berpura-pura khusyuk dengan makanan ringan bersama adik-adik sepupuku yang lain.
"Kacaknya cucu opah. Ngah tak tukar nama dia jadi Melayu?" soal opah lagi.
"Tak kut, mak. Along pun tak nak nama dia ditukar."
"Dah masuk Islam dah?" tanya papaku.
"Dah, baru je tiga bulan lepas," jawab Pak Ngah Iz.""Oh, dah sunat lah ni?" soal papa dengan nada mengusik.
Riuh ketawa pecah serumah. Aku ikut tersengih mendengar soalan papa itu.
"Fadhil, soalan tu biarlah molek sikit. Kamu ni pun..." opah menegur papa apabila melihat wajah Chan dah naik merah.
"Chan Wei Ting, macam ni lah keluarga opah. Jangan kecil hati tau..." pujuk opah.
Aku pandang lelaki itu semula. Tiba-tiba aje dia membalas pandanganku.
Cepat-cepat aku menghampiri Kak Yana dan pura-pura menonton drama yang Kak Yana buka di youtube. Sejak Chan membuka pintu bilik air ketika aku sedang berada di dalam bilik air, aku tak berjaya nak pandang mata dia secara terus. Kekok!
"Walaupun Chan tak nak tukar nama, tapi kita kena letak nama Muslim untuk Chan. Lidah opah tergeliat nak panggil William. Nak panggil Chan, terasa seperti nama perempuan pula. Opah panggil Rayfan, boleh?"
Suasana riuh tadi bertukar menjadi sepi. Masing-masing berlaga mata.
"Boleh," balas dia pendek.
"Alhamdulillah... Sini kesayangan opah." Opah mencapai tangannya dan dicium pipi lelaki itu kiri dan kanan. Air mata opah jatuh berlinangan.
"Min kenal tak Rayfan?" soal Kak Yana tiba-tiba.
Aku menggeleng kepala.
"Rayfan tu anak pertama Mak Long Mira, meninggal dah 11 tahun. Dulu rapat sangat dengan opah. Kalau Rayfan tu hidup lagi, dah sama umur dengan William Chan tu dah."
"Ohh..."
Aku ingatkan anak Mak Long Mira hanya Abang Long Zafwan dan Kak Roslinda.
.
LIMITED EDITION mini novel. Preorder akan dibuka esok selama dua minggu. 😻
YOU ARE READING
CHAN, MR EGOIS! (TERBIT)
RomanceBakal di upload dalam 10 parts je untuk tujuan bacaan umum 🌻 Amaran: Akan dibukukan.