Part 1

418 37 2
                                    

TAJUK: SIAPA SIA? (SABAHAN SLANG)
PENULIS: KLONG KATING

PART 1

-DINO-

"DINO! Ko pigi dulu tulung mama angkat tu kain bah! Mo hujan suda! Barapa kali suda mama suru ko tida pandai dingar?! Gameeee saja karja ko ni!" dari dalam bilik lagi sia dingar mama sia teriak. Ni kali ke dua suda dia teriak-teriak panggil nama sia. Satu hari suda sia berkurung dalam bilik. Bah berabis men PUBG kan. Apa tida mama sia marah. Bagus sia keluar la sebelum tu penyapu sampai di muka sia.

"Yaba.. Yaba.. Sia pigi suda ni." sia bilang sama mama sia. Trus laju-laju sia pigi ambi tu bakul kain. Turun suda hujan rintik-rintik. Berlari-lari lagi sia tarik-tarik tu kain sana jemuran. Silaka punya hujan. Tida sporting betul oh.

Sedang sia ambi tu kain, tiba-tiba limpas satu benda putih di depan sia. Laju-laju sia tingu di depan. Sia rasa macam ada urang limpas. Tapi satu kali lagi sia tingu, teda pula. Sia garu kepala ja. Trus laju-laju sia angkat tu bakul penuh tu kain-kain naik atas rumah.

"Lambat juga ko pi ambi tu kain! Tingu turun suda hujan!" diabilang mama sia.  Sambung lagi dia marah lepas nampak sia baru naik rumah.

"Manada lambat ma. Selamat juga ni kain ni. Tida juga kana basah pun." sia menjawab lagi sama mama sia.

"Apa tida basah? Tu basah juga tu." diabilang lagi mama sia kasi tunjuk tu kain paling atas bakul ada juga kana basah sikit-sikit.

"Kijap ja baini kering. Hehe." sia bilang sambil senyum kambing sama mama sia. Tida juga bah sia mo melawan mama takut sia nanti kana tingoron a.k.a petir. Trus sia kasi asing la kunu tu baju yang kana hujan sikit-sikit sama yang kain kering yang lain. Pura-pura berlakun dapan mama sia.

"Sepa kawan ko bercerita sana bawah tadi?" diabilang mama sia tiba-tiba. Trus sia tingu mama sia. Sejak bila dia mo ikut maharaja lawak mega ni? Gaya macam harimau tiba-tiba pandai berjenaka?

"Ma ko mo menopos suda kaini? Sejak bila ko pandai buat lawak ni?" sia bilang kasi main-main mama sia. Katawa-katawa lagi sia. Tapi muka mama sia serius betul macam mo menerkam sia saja.

PAPPP!!!

Sudah! Mama sia umban sia pakai santut dia pi muka sia. Ngam-ngam dia mo lipat tu santut. Terdiam trus sia. Tanda-tanda mama sia tida main-main.

"Sia nampak ada perempuan pakai baju putih sana tu depan ko sama-sama ko ambi ni kain. Ko jangan pura-pura tida tau. Anak si Mila kaitu?" diabilang mama sia. Serius lagi kunu muka dia tu. Astaga, anak si Mila maksud mama sia tu anak jiran sebelah ruma kami. Mana ada sia bercakap sama sepa-sepa masa ambi kain oh.! Mimpi ka mama sia ni?!

"Sumpah ma.! Manada urang sama sia tadi. Sia saturang ja tadi sana jemuran tu." sia bilang lagi buat muka serius sama mama sia. Bah kalo buat muka main-main nanti bra dia lagi pi muka sia. Sabar ja la. Suda la sia ni lelaki. Umur mo masuk 22 tahun suda. Masi lagi mama sia anggap sia budak-budak. Tapi besa la, anak tunggal kan. The one and only. Ekekeke.

Ok, balik sama cerita. Sia tingu muka mama sia lain suda. Tadi bukan main dia bising, sekarang dia terdiam suda. Masa sia tulung mama sia lipat kain, krik krik ja kami macam ada malaikat limpas sebab diam ja mama sia. Jarang-jarang terjadi ni. Tapi sia pun diam ja la. Mungkin sekarang mama sia berpikir apa dia mo masak malam. Selalu macam tu kalo dia diam. Hehe. Inda lama mama sia masuk bilik. Sia kasi biar ja la. Abis lipat kain, trus sia masuk bilik juga. Bah apa lagi sambung men game la.

****

"Mana mama ko?" bapa sia yang baru balik dari kerja tu petang tiba-tiba masuk bilik tanya sia. Takajut juga la sia abis jarang-jarang pula beliau cari sia di bilik.

"Aik.. Teda sana dapur ka?" sia tanya balik bapa sia. Trus bapa sia keluar ja dari bilik sia. Gitu la si bapa serius betul tu gaya. Trus laju-laju sia kasi off game. Sia mo pi mandi nanti kalo kana panggil makan, kalo sia belum mandi kana cuci lagi telinga kaw kaw dari bapa sia. Nanti sampai lusa pun tida abis tu ceramah dia.

Siap suda sia mandi, tiada sia dingar suara mama atau bapa sia. Sia pi dapur cari mama sia pun teda. Trus sia pigi bilik mama bapa sia la. Masih awal baini. Inda kan durang buat love sana bilik time time begini ni hehe. Sia katuk ja pintu bilik durang. Teda yang buka pintu.

KRING! KRING! KRING!

Hisyyy! Silaka takajut sia dingar tu bunyi telepon ruma. Laju-laju sia pigi angkat.

'Dino.. Bapa ni.' trus sia terdingar suara bapa sana dalam telepon.

'Aik pa.. Ko di mana?' sia bilang sama si bapa di telepon. Heran sia baru ja sampai ruma, takkan keluar lagi.

'Anu.. Sia sama mama ko jumpa kawan dulu ah. Kijap lagi kami balik la. Ko makan ja ah. Masak la apa-apa yang ada sana esbok.' diabilang bapa sia. Laju betul dia bercakap macam kana kajar hantu saja hehe.

TUTTTTT....

Aik?! Belum sempat sia babai suda  bapa sia kasi letak tu telepon. Hisyyy malas betul sia. Takkan durang pigi moginum lagi sana ruma kawan ni?! Hmmm.. Satu urang lagi laini sia dalam ruma ni. Boring betul! Bagus sia men game. Tapi.. Sia lapar pula ni. Malas betul sia mo masak. Tiapa la terpaksa makan maggi laini.

Sampai sana dapur betul-betul mama sia belum masak. Sia pok-pok suda dah tu bosou lada putih tapi hampeh pula. Tapun ja la ko Dino. Siap sia masak maggi trus sia bawa tu maggi masuk bilik.

Oh ya, bukan sia pemalas teda kerja ah. Tapi sia baru abis kunu diploma sia dalam bidang Kejuruteraan Eletrik & Elektronik kunu. Mo rest-rest dulu la bah kijap. Lepas ni mo pi sambung degree lagi.

Sambung cerita, sadap-sadap sia makan maggi tiba-tiba berbunyi tu guntur kuat. Siap ada kilat lagi sia rasa mo masuk bilik. Takajut juga la sia sampai terbuang tu chop stik sia di lantai. Silaka juga. Baru sia mo ambi tu chop stik, galap trus sia nampak. MATI KAREN!! Putus elektrik.

"Kuranga!!!" terteriak juga la sia saturang sini. Bukan pundan ah. Tapi takajut bah. Hehe.

Trus dengan gaya jantan sia, laju-laju sia cari tu handphone sia sana atas meja.

"Ouch!!!!!!" satu kali lagi silaka. Laju-laju sia tarik tangan sia. Termasuk tangan sia sana sup maggi panas-panas. Macam mana sia buli lupa oh ada maggi sia sana.

Satu kali lagi sia ramas-ramas tu barang-barang sia sana atas meja. Gelap bah langsung tida nampak. Sia ingat juga tu mana sia taruh handphone sia tadi.

Tapi tiba-tiba tangan sia terberenti mencari. Sia rasa sia terpigang benda sajuk-sajuk ni. Apa barang yang sajuk sia letak di atas meja? Sia ramas-ramas, lembut lagi tu rasa. Ishk ishk mo lain-lain suda sia pikir. Takkan sia terpigang..?? Trus di sebelah tu 'benda sajuk' sia dapat rasa handphone sia. Laju-laju sia tarik tu handphone. Baru sia mo tekan tu handphone supaya ada cahaya, terang la pula balik tu bilik sia. Datang suda karen. Cisss saspen betul. Sia tingu balik sana meja, teda pun benda yang sia ingat sajuk-sajuk tadi. Khayalan sia ja kali tu hehe. Sia tingu tu maggi, teda selera suda sia. Trus sia rasa mo baring sana katil.

Sekali sia pusing belakang, macam mo kana sarangan jantung sia!!!

"Warghhhhhhh!!!!!" terkeluar juga akhirnya suara jantan plus pondan sia rasa tu. Terkaras sia berdiri sana beberapa saat tau tida dapat bergerak.

Kamu tau ka apa sia nampak?!!! Kalo kamurang yang lemah semangat pingsan atau mati lemah jantung suda kali. Susa sia mo kasi terang apa sia nampak ni.

Sia nampak perempuan baju putih! Berdiri sambil tingu melambai sia. Muka dia kutur-kutur, rambut dia panjang! Yang sia tida buli terima, buli-buli dia sanyum sama sia. Sia mo cakap apa ah. Ni perempuan hantu ka atau orang gila? Kalo hantu, siap-siap suda sia mo ingat tu bacaan Bapa Kami. Tapi kalo urang gila, sia pikir mati la sia kalo datang gila dia. Sia rasa sia hampir tida dapat bernafas betul sekarang. Tulung sia!!! Tapi dalam hati ja sia dapat teriak sekarang!!!

BERSAMBUNG

SIAPA SIA?Where stories live. Discover now