Part 7

201 26 0
                                    

TAJUK: SIAPA SIA? (SABAHAN SLANG)
PENULIS: KLONG KATING

PART 7

  - DINO-

BIKIN takajut betul-betul kejadian hari ni. Inda sangka sia jumpa lagi tu perempuan di hospital. Kali ni sia yakin dia masih hidup. Muka dia pun bingung-bingung ja tingu sia. Mimang dia tida ingat suda sia tu. Paling betul cakap si dodu Sigai. Lepas sia pigang tangan dia, trus sia rasa semangat sia balik. Trus sia insaf pasal benda-benda begini ni. Jan main-main tau kalo terjumpa roh atau benda-benda pelik yang tida boleh nampak dengan mata kasar.

"Dino.. Ko ok?" tiba-tiba ada suara bapa sia di belakang tanya sia.

"Ok.. Mama macam mana pa?" sia tanya lagi bapa sia. Sebab sia nampak mama sia pun takajut juga tadi nampak tu perempuan.

"Ok juga dia tu.. Diabilang dia tida rasa lemas lagi macam dulu. Jadi betul-betul la itu perempuan yang ko sama mama ko nampak sini rumah?" bapa sia tanya lagi sia.

"Iya pa.. Dia la tu. Nasib dia masi hidup lagi." sia bilang sama bapa sia. Dalam pikiran sia teringat-ingat muka tu perempuan tadi. Macam mana buli jadi ni semua? Kali lepas ni sia tida jumpa lagi dia. Tapi masi lagi sia tertanya-tanya macam mana dia buli sampai sini? Macam sia mengharap pula dapat jumpa dia lagi suatu hari nanti.

*LIMA TAHUN BERLALU*

  - DINO-

"Bos baru mo balik ka? Selalu sia nampak bos overtime." senyum tu security guard tingu sia. Trus sia tingu jam di dashboard kereta sia. Mo pukul jam 10 malam suda pula. Inda sia sedar.

"Iya.. Banyak kerja sia minggu ni." sia bilang sama tu guard yang jaga pintu masuk tu satu company sia kerja sekarang. Keja sy ok juga la yang penting ada la duit bikin bayar kereta, rumah sama bagi mama bapa sia di kampung. Sini suda kunu sia di bandar kerja.

"Ok bos.. Bagus-bagus jalan." diabilang tu guard sama sia. Sia kasi ok saja trus lambai dia. Tida perasaan pula sia dia selalu nampak sia kerja lewat malam.

Mo pigi rumah sia tida juga jauh la dari tempat kerja. Ada la dalam 15 minit kalo sia bawa kereta laju. Hujan pula tiba-tiba lepas sia keluar dari opis ni. Ngam juga la, lama tida hujan turun sini bandar.

Cun-cun simpang mo masuk arah rumah sia, tiba-tiba sia nampak sana bus stop ada urang menunggu bas. Kesian juga sia nampak tu urang. Hujan-hujan begini malam suda juga, masi ada bas ka limpas sini? Sia kasi palan-palan kereta sia mo tingu tu urang berdiri. Sekali mo dakat suda, sia nampak perempuan pula tu. Berpaluk tubuh lagi dia macam kesajukan. Ntah napa datang baik hati sia mo kasi tumpang kunu dia. Sia kasi turun la cermin kereta sia. Manatau jiran-jiran dekat sia tinggal ja dia mo pulang.

"Ko mo balik mana?! Bahaya ni ko saturang sini.! " sia teriak sama tu perempuan. Hujan kan sia takut dia tida dingar. Trus dia tingu kiri kanan dia.

"Sana Taman Gangsa sia mo balik.!" diabilang lagi teriak juga sama sia. Masa tu hujan makin la lebat. Aikkk sebelah taman perumahan sia ja dia tinggal ni. Kalo mo jalan kaki pi sana jauh-jauh juga tu tau. Buli juga la sia hantar dia balik walaupun terlimpas sikit perumahan sia.

"Sia sana Taman Emas. Mari la ikut sia. Sia kasi tumpang ko. Teda bas suda ni kalo time begini." sia bilang sama tu perempuan. Beberapa saat trus dia berlari pi dekat kereta sia. Laju-laju sia kasi buka pintu trus dia masuk duduk di sebelah sia.

"Sorry.. Sia tunggu bas dari jam 6 petang lagi tapi teda bas yang pigi sana taman." diabilang sambil lap-lap tangan sama kepala dia. Laju-laju sia bagi dia tisu kotak yang ada di belakang tempat duduk belakang.

"Tq ah.." diabilang lagi trus lap muka dia. Beg dia pun ada basah juga sia nampak.

"Ok bah. Ko dari mana?" sia tanya dia lagi. Masa tu sia mula gerak suda masuk simpang sana perumahan.

SIAPA SIA?Where stories live. Discover now