Part 3

186 34 0
                                    

TAJUK: SIAPA SIA? (SABAHAN SLANG)
PENULIS: KLONG KATING

PART 3

  -DINO-

MIMANG bikin takajut juga ni situasi sana bilik tadi. Laju-laju sia pi dapur kasi panas air. Sia liga-liga juga sana ruang tamu. Tu perempuan baju putih tingu-tingu kiri kanan tu rumah kami. Gila kali ni perempuan. Tingu ja tu baju sama rambut tidak terurus. Inda kan sia mo halau dia hujan-hujan begini. Harap-harap gila dia bukan yang buli bunuh urang punya. Eh palis. Aduiii sia saturang lagi ni di rumah. Mo telefon durang mama sama bapa pun susah suda ni. Sia tingu lagi balik tu perempuan. Ngam-ngam dia tingu sia balik. Sia pura-pura sanyum. Silaka kanapatan sia meningu. Laju-laju sia buat kupi mo bagi dia minum.

Sekali sia angkat tu teko ada isi kupi pi sana ruang tamu, sia tingu kiri kanan hilang suda dia. Aik?! Inda kan lari sudah dia?! Mana suda tu perempuan ah?! Sia ampai tu teko sana atas meja. Trus sia pigi keluar di sana beranda rumah. Sekali, sia nampak tu perempuan sana dekat bawah tangga rumah sedang main air hujan. Kompom! Sah gila! Mo kasi biar ka dia sana ah? Bagus sia tutup pintu rumah!

Baru sia kira-kira mo tutup pintu, trus ngam-ngam tu perempuan tingu sia. Sia terdiam kijap. Trus pura-pura sia panggil dia baik. Silaka betul. Takajut juga sia sendiri kana tingu dia. Trus dia lari pi naik tangga rumah. Tau pula dia kalo kana panggil.

"Kanapa ko pi main hujan? Masuk. Nanti kalo ko kana basah sakit nanti." sia bilang sama dia pura-pura caring kunu. Tapi kesian juga bah sia nampak ni perempuan. Cantik daa tapi sayang satangah tiang a.k.a kurang waras urang bilang.

"Ko nampak sia main hujan kan?" diabilang tanya sama sia. Aik mestilah sia nampak. Soalan bonus ka apa ni. Kalo gila, gila juga kali soalan dia. Eh sia mula takut suda dia tanya begitu. Sia kasi ya saja la.

"Tunggu sini. Nanti sia ambi tuala untuk ko... Nanti ko... " sia trus teberenti bercakap sama tu perempuan. Dari atas sampai bawah sia tingu dia. Mesti dia basah kuyup lepas main hujan kan. Tapi... Sia terdiam kijap.

"Sia tida kana basahkan?" tiba-tiba dia balas cakap begitu. Betul!!! Sia tida nampak dia basah. Satu titis air pun sia tida nampak di rambut dia atau baju dia atau kaki dia.

"Ko.. Ko.. Macam mana pula... " sia bilang sama dia. Bergagar trus sia rasa. Macam sia tida pecaya saja nampak apa yang sia nampak ni. Napa dia tida basah? Sedangkan betul-betul sia nampak dia main hujan tadi.

"Sia pun tida tau. Sia tida rasa tu air hujan. Sia pun heran kenapa." diabilang sama sia. Muka dia sendiri pun blur. Sana la sia rasa lain. Bulu roma sia berdiri suda. Kalo dia bukan urang gila, inda kan dia ni???!!!

"Ko jangan men-men sama sia bah. Ko ni siapa? Ko ada ilmu hitam ka?" sia tanya sama tu perempuan. Mungkin juga dia ahli sihir atau urang yang pandai-pandai. Sebab sia pernah juga dingar kalo urang ada ilmu, hujan pun tida mo dakat sama dia.

"Ishk.. Manada. Mana la sia tau tu benda." diabilang lagi sama sia. Pucat ja muka dia tingu sia.

"Jadi ko sepa? Ko bukan manusia ni kalo tida pandai basah!!" sia bilang sama dia. Sia betul-betul tida puas hati. Sia rasa mo teriak ja sekarang. Tapi sia tahan-tahan lagi. Sia kan lelaki sejati.

Tiba-tiba dia menangis. Makin lama makin kuat dia menangis. Ishk mati la sia ni. Mo kana tampar juga mulut sia yang selalu terlapas cakap ni. Terduduk dia di lantai menangis. Panik trus sia.

"Sorry.. Sorry.. Jan menangis. Yala yala sia salah. Sia cakap bukan-bukan." sia bilang trus sia tarik tangan dia supaya berdiri dari lantai. Sajuk lagi tu tangan dia tu. Inda lama berenti juga dia menangis.

"Ko nampak sia, ko buli pigang sia. Ertinya sia bukan hantu kan?" diabilang sama sia. Takajut juga sia dia cakap begitu. Ya betul juga apa dia cakap. Sia kasi iya ja la. Tapi sebenarnya sia bingung campur takut juga la.

"Ok.. Tida pa. Ko duduk dulu sini. Nah minum ni kupi." sia bilang sama dia. Sia pun mo kasi tanang hati sia ni sekarang. Masi lagi sia tida percaya pasal dia tida pandai basah walaupun kana hujan.

Sia pura-pura pigi dapur kijap kunu.  Dalam pikiran sia sekarang, sia mo telefon bapa sia atau polis kunu. Kompom dia urang gila la kalo dia bukan hantu. Ka mata sia yang silap nampak ni. Ka sia sedang mimpi sekarang. Sia cuba cubit paha sia, aduh! Sakit juga! Ertinya ni bukan mimpi la. Silaka betul! Mundar mandir kunu sia dalam dapur. Belum sampat sia pikir sia terdengar lagi tu perempuan menangis. Laju sia keluar pi ruang tamu mo tingu dia macam mana. Sekali sia keluar, dia sudah lari keluar dari rumah. Aik?! Mo pi main hujan lagi?!

Tapi ni kali sia silap. Dia lari suda jauh-jauh. Sia mo panggil pun tida sempat sudah. Sia masi nampak lagi tu bayangan baju putih dia. Makin lama, makin jauh dia lari. Sampai la sia tida nampak suda dia. Kesian pula sia rasa sama dia. Tapi nasib juga la sia tiada apa-apa. Fuh... Lega kijap. Trus cepat-cepat sia tutup pintu rumah. Laju-laju sia kunci dari dalam.

Sia masuk dalam rumah trus sia duduk di kusyen. Sekali sia tingu tu air kupi di gelas masih begitu. Trus sia kesian balik tu perempuan tadi. Belum sempat pun dia minum tu air kupi. Mesti sekarang dia lapar kali. Huhu.

1 jam, 2 jam sia menunggu juga di ruang tamu. Mana la tau dia balik lagi sini. Maksud sia tu perempuan bah. Mana tau dia lapar kan. Dia balik minta makanan. Buli juga sia kasi masak dia maggi ka. Tapi teda pula dia datang balik. Hujan pun berenti sudah. Harap-harap la dia selamat balik rumah dia. Inda sempat pun sia tanya nama dia tadi. Hmmmm..

****

"Dino.. Bangun.." tiba-tiba sia rasa terdengar suara mama sia. Laju-laju sia buka mata sebab takajut. Betul-betul ada mama sama bapa sia di depan sia sekarang.

"Napa ko tida tidur di bilik?" diabilang bapa sia lagi sama sia. Sia terdiam ja kijap. Sia terpikir balik pasal tu perempuan semalam.

"Kanapa kepala ko panas? Ko sakit ka?" diabilang lagi mama sia sambil pigang dahi sia. Sia kesajukan juga la sikit-sikit. Mungkin sebab tidur tida pakai selimut.

"Ok juga sia ni.. Kamu baru balik?" sia bilang sama mama sama bapa sia. Muka durang pun nampak macam teda semangat saja. Mo cakap mabuk tida juga.

"Ya.. Kami baru balik. Kami pi jumpa si dodu Sigai semalam." diabilang bapa sia dengan muka serius. Terbangun trus sia betul-betul dari tidur. Fresh trus lepas sia dingar tu nama Dodu Sigai.

"Kanapa?" sia tanya lagi bapa sia. Mama sia trus jalan masuk bilik masa tu. Lemah ja sia nampak badan mama sia.

"Tu mama ko sakit lagi." diabilang si bapa. Sia diam saja trus. Sia dapat tangkap suda la maksud si bapa. Trus si bapa pun ikut mama masuk bilik.

Sepa tida kenal dodu Sigai sana kampung sebelah. Mestilah sia kenal. Itu dodu a.k.a nenek kira macam bomoh yang pemes. Dia pandai mengurut urang. Dia buli kasi ubat urang yang terkana buatan urang. Dingar-dingar mata dia pun tarang juga buli nampak makhluk ghaib atau roh-roh yang manusia biasa tida buli nampak.

Bapa cakap ja mama sia sakit trus sia paham suda. Mama sia jenis yang lemah semangat diabilang urang. Selalu kana kacau tu benda-benda halus. Sia tau ni masa umur sia 14 tahun lagi sebab selalu bapa bawa si mama pigi sana rumah dodu Sigai. Nasib waktu tu bapa explain sia pasal kesihatan mama sia buli paham suda. Punya lama suda tu mama tida kana gangguan. Sekarang balik lagi sakit dia. Kesian mama. Huhu.

Tapi sekarang, sia pula rasa macam demam ni. Lain-lain sia rasa. Muka tu perempuan semalam ja dalam utak sia. Hisyyy napa kaco betul pikiran sia ni?! Sia mo kasitau bapa ka tida ni ah? Hmmm.. Biar la dulu. Kasi sihat-sihat dulu mama sia la. Tapi dalam hati sia macam mo tau lagi lebih pasal tu perempuan. Betul-betul sia tida puas hati. Sepa tu perempuan???

BERSAMBUNG

SIAPA SIA?Where stories live. Discover now