TAJUK: SIAPA SIA? (SABAHAN SLANG)
PENULIS: KLONG KATINGPART 8
- JANE-
AIKKK! Dia yang suru sia datang cari dia, napa macam dia pura-pura tida kanal sia ni sekarang. Bulat mata dia, pucat-pucat bibir dia. Mesti urang kuat merokok ni kalo biru bibir. Ini ka pula Dino yang kasi tumpang sia tu malam. Baru la sia nampak muka dia betul-betul. Malam tu tida berapa nampak. Nasib juga dia kasi tumpang sia balik tu malam. Bah, mana la sia tau teda suda bas kalo limpas jam 6 petang sana. Hisyyy apa punya bandar ni.
Sia tunggu tu lelaki yang diabilang nama Dino hai sama sia balik. Tapi indada pula reaksi ni. Napa dia terkajut nampak sia macam nampak hantu? Ka dia ni laki urang. Dia takut kali bini dia tau kalo ada perempuan cari dia di tempat keja. Kalo betul la.. Dasar la lelaki zaman sekarang. Pok silap ja kali dia tu malam. Hmmphh!!!
"Erm.. Kalo ko tida ingat sia suda, sia jalan la dulu." sia cakap sama si Dino. Langsung dia tida tegur sia bikin malu ja sia ni. Ingat sia pun mo terhegeh-hegeh jumpa ko?! Hmmphh!
"Ja.. Jap.. Ja.. Jane.. Kijap. Jan dulu jalan." akhirnya si Dino buka mulut juga. Trus sia berenti mo jalan. Sia tingu muka dia. Buruk kaini muka sia sampai macam dia ketakutan nampak sia?
"Ko si Jane ka? Ko urang ka? I mean.. Anu.. Sorry.. Sorry.. Sia tida berapa sihat. Macam-macam sia pikir." diabilang si Dino gagap-gagap lagi dia cakap. Eh lain juga ni urang ni. Kali dia betul-betul sakit ni.
"Ala.. Kalo ko tida sihat, len kali la sia datang. Sorry ganggu ko." sia bilang sama dia. Sia pula rasa bersalah campur malu sekarang.
"Tidakk...! Jangan jalan.!" tiba-tiba dia teriak sia. Trus langkah sia terberenti. Baru sia mo buka pintu bilik opis dia mo keluar. Lain juga ni urang ni.
"Sorry.. Sorry.. Jane.. Duduk sini. Sia betul-betul minta maaf." diabilang lagi suru sia duduk depan meja dia. Sia pun duduk ja la. Ni gara-gara mo cari kerja di bandar laini terpaksa sia bersabar.
Si Dino berdiri trus pi ambi botol mineral sana dalam icebox kicil dia. Baru sia mo cakap tida payah susah-susah bagi sia air, rupanya dia buka tu botol mineral trus dia lundus sendiri. Aigoo sia ingat untuk sia. Ishkk kin malu seja. Habis bah satu botol mineral kici tu dia minum. Sia perhati ja gaya dia yang pelik tu. Habis ja tu air trus dia duduk balik tingu muka sia serius. Sia pun bagi dia muka serius la kunu. Ni kali mungkin dia mo cakap pasal kerja kosong sini.
"Jane.. Jan ko marah ah kalo sia tanya ko." diabilang cakap sama sia. Ni kali sia nampak tenang-tenang suda tu muka dia. Kali dia mo interview sia ni.
"Tanya la.. Sia ok ja." sia bilang sama dia. Trus sia bagi senyuman sia paling manis di dunia. Tapi dia terpusing belakang pula. Macam tida ikhlas ja mo tingu muka sia ni. Inda lama dia tingu sia balik. Trus dia tarik nafas panjang-panjang. Ada asma kaini urang ni?
"Jane.. Sebelum ni kita pernah jumpa kan?" dia tanya sia dengan muka serius dia tu.
"Ya pernah.. Ko kasi tumpang sia yang kemarin-kemarin mo balik ruma." sia bilang dengan jawapan yang yakin. Mana la tau dia mo uji memori sia. Yakin ka tida yakin.
"Bukan.. Bukan.. Sebelum tu lagi?" dia tanya lagi. Aik.. Ni main teka teki ka apa ni? Mimang itu la kali pertama sia jumpa ni urang. Baru kemarin dulu.
"Teda la.. Sia tida pernah kenal ko." sia bilang lagi dengan suara yakin.
"Ko asal daerah mana?" dia tanya sia lagi. Trus dari sana sia terdiam. Kalo tanya pasal daerah suda ni, kompom kali dia kenal sia. Tapi sia tida kenal dia.
Lepas sia bagitau sia dari mana, trus lama dia tenung muka sia. Hisyyy lain sia rasa. Macam urang gila seks pun ada sia nampak ciri-ciri tenungan dia.
"Sorry ah.. Kalo soalan sia ni telampau peribadi. Ko pernah kemalangan ka? Atau sakit ka? Atau lama di hospital ka?" dia tanya sia soalan drastik begitu. Terkejut juga sia. Gini ka pula interview? Yang teda-teda kana tanya. Bagus kalo dia tanya apa keputusan diploma sia ka? Bidang apa sia minat ka? Ini pula soalan dia? Odoi dogo. Speechless sia sama dia oh. Bagus sia tida payah minta kerja ni begini.
"Ok.. Ok.. Sorry.. Ko tida perlu jawab tu. Apa bah sia pikir ni. Minta maaf lagi ah. Hisyyy.. Tida betul kali ni dalam utak sia sekarang." diabilang lagi trus garu kepala dia. Betul-betul ada sakit mental kaini urang? Balik-balik minta sorry.
"Ok.. Sia terus terang. Ya sia pernah kemalangan. Sia pernah lama di hospital. Sia pernah koma. Sia hampir mati. Tapi syukur sia masih hidup. Sekarang sia mo cari kerja. Kalo ada kerja sini kasitau sia. Kalo tiada, tq saja la. Sia mo jalan pi cari tempat lain dulu.! " sia jawab soalan dia macam menyindir. Arghhh paduli la apa dia pikir sia sekarang. Kalo tida mo bagi kerja cakap saja la. Ni banyak simpang pula soalan.
"Jane! Ko laitu! Sia tida sangka sia dapat jumpa lagi ko sini." diabilang trus dia pingang tangan sia. Laju-laju sia kasi lepas tangan sia. Eh! Apa ni? Gila seks ka betul-betul ni urang?!
"Eh sorry.. Sia happy dapat jumpa ko lagi." diabilang lagi trus keluar senyuman di bibir dia. Tida suda stress macam tadi. Mimang sia bingung saat ni. Sia takut ja dia betul-betul urang gila yang ngam-ngam terkeluar gila dia sekarang.
"Eh sepa ko? Sia tida kenal ko." sia bilang sama dia. Sia rasa takut suda terpikir kalo dia betul-betul urang gila.
"Sia? Dino.. Last kita jumpa di hospital. 5 tahun lalu kaitu kalo tida silap sia. Mesti ko tida ingat sia suda kan. Sia pakai kerusi roda masa tu. Ingat??" diabilang lagi tanya sia. Ishkk mana la sia ingat lagi kalo suda 5 tahun lalu. Kalo ya pun kali jumpa di hospital mimang sia tida akan ingat. Sebab kan sia ni mimang ada amnesia. Mana sia ingat pasal hal yang lalu-lalu.
"Ishkk.. Apa ni? Sia tida dapat ingat ni benda-benda yang suda berlalu ni. Sorry." sia bilang sama dia. Nasib dia tida paksa juga sia mo ingat.
"Ok.. Kasi lupa la apa sia cakap tadi. Kita bekenalan balik secara proper la.. Nama sia Ferdino. Nama ko?" diabilang lagi si Dino tiba-tiba. Aik nah mo berkenalan lagi ka pula. Sia sambut ja la salam dia walaupun sia bingung-bingung sekarang ni. Anggap ja ini formal la kunu. Ikut kemahuan dia. Manatau dia bagi sia kerja sini.
"Nama sia Janneyfer." sia bilang bagitau nama penuh sia.
"Hai Janneyfer.. Welcome to our company." diabilang si Dino senyum sama sia.
"What?! I mean.. Sia dapat kerja sini?" sia bilang trus excited rasa mo melumpat ja.
"Ya.. Ya.. Sia perlu kerani sini. Ko pandai komputer bah kan?" baru ni kali soalan dia tanya sia rasa ada berkaitan kerja.
"Yes.. And sia ada Diploma Pengurusan Pentadbiran." sia bilang bangga kunu mo kasitau dia.
"Wah nice. Bah besok bawa resume sama suma sijil kelulusan ko sia mo tingu." diabilang si Dino sama sia. Punya excited sia ni masa.
"Bah ok.. Sia pun lupa bawa pula tadi." sia bilang sambil ketawa kecil. Kira mo pigi jumpa ni lelaki ja. Inda sangka dia betul-betul bagi sia kerja sini.
"Ok.. See you tomorrow." diabilang lagi si Dino senyum sama sia. Patut ka lepas ni sia panggil dia bos ka encik ka apa? Hisyyy tunggu besok ja la. Jumpa lagi kan.
"Ok.. Tq.. Tq.." sia bilang tunduk-tunduk macam urang korea sebab terlampau excited.
"Eh... Kijap.! Bagi sia number phone ko." diabilang macam terteriak sikit sama siq. Takajut juga la sia sikijap.
"Oh yaa.. Ni.. Number sia." sia bilang laju sia tulis atas kertas trus bagi dia.
Gumbira sangat-sangat sia rasa sekarang. Mungkin ini permulaan hidup baru sia? Lepas suma yang sia lalui, berubat pigi kaunseling, makan ubat yang doktor bagi, banyak bantu sia kasi hilang trauma kemalangan hitam dalam hidup sia. Apa tida, sia mati hidup semula. Sia mula jalani hidup normal, mami sia pun senang hati. Semoga suma urang yang sia jumpa lepas ni baik-baik saja. Sebaik hati lelaki di depan sia ni yang bernama Dino.
TAMAT
YOU ARE READING
SIAPA SIA?
SpiritualPROLOG SIA pun tida tau macam mana sia buli mati. Sia pun tida ingat sia ni siapa? Sadar-sadar ja sia, trus sia terbangun kunu sana di kebun gatah. Pakai baju dress warna putih panjang macam la kunu tu pengantin. Suda tu rambut sia panjang lagi tu s...