TAJUK: SIAPA SIA? (SABAHAN SLANG)
PENULIS: KLONG KATINGPART 4
- JANE-
YANG tadi sia lari dari tu aki yang bertungkat. Sekarang sia lari dari tu lelaki dalam rumah. Bukan apa, tapi sia ketakutan. Sia tida takut tu lelaki tadi. Tapi sia takut mo tau sepa sia sebenarnya.Kamu tau ka, tadi sia cuba minum tu kupi dia bagi. Tapi sia tida buli pigang tu gelas ah. Betul-betul sia takajut sendiri. Sia ni sepa? Betul kali diabilang tu aki tadi. Sia suda mati. Jadi sia ni hantu suda kali. Sedihnya sia sekarang.
AUUUUUUUUU...........!!!!!!
Haisyyyy... Anjing-anjing yang nampak sia pun laju-laju bertapuk. Betul-betul la sia ni hantu? Tapi kenapa sia masi ada di dunia ni kalo betul sia suda mati?
Sia tida tau mo pigi mana ni sekarang. Sia jalan ja sejauh mana yang sia buli pigi. Tapi herannya sia tida pula rasa penat. Laju lagi sia jalan ni. Tapi sia tida tau suda sekarang sia di mana.
Berhenti suda hujan. Sia nampak sana depan ada bus stop. Tiada urang sana jadi buli la sia duduk stay sana. Masih malam lagi sia rasa ni. Tapi tida pula sia rasa gelap pun. Sia tida tau berapa lama sia duduk sana sampai sia nampak ada cahaya datang di depan sia.
Nah... Ni kali mungkin sia mo kana jemput suda pi surga. Sia ready-ready saja la kana bawa. Makin lama makin dakat tu cahaya sama sia.
TROOOTTTTTTTTTTTT!!!!!!!!
Silaka.! Takajut betul sia. Ini bukan jalan pi syurga ni. Ini lori basar pula ni yang hon sia. Cis! Mo ja sia teriak sama tu pemandu lori. Kurang ajar betul hon-hon urang ni! Sia tingu ja tu lori. Tiba-tiba tu lori berenti. Ishkkk! Mati la sia, mati la dia. Napa dia berenti ni? Takkan dia nampak sia marah-marah dia sini. Turun satu lelaki dari tu lori. Sia tingu ja, harap dia bukan pi tampat sia la.
Aik.. Aik! Biar betul ni dia sedang tingu sia? Bikin takut lagi tu macam teda muka. Hitam ja baju dia sia nampak. Trus sia teringat balik tu aki cakap tadi. Nanti ada hitam-hitam ambi ko diabilang. Laju sia berdiri sia mo lari suda. Setan kali datang mo ambi sia.
"Jan ambi sia! Sia tida mo ikut ko!" sia teriak sama tu lelaki baju hitam. Sia sedia suda mo lari.
"Uiii.! Jan lari! Sia mo tanya jalan saja!" diabilang tu suara lelaki teriak sama sia. Trus sia terdiam kijap. Tida jadi sia lari. Biar betul ni.
Makin dia dekat trus makin sia nampak dia macam urang. Aiyaaa kin malu ja sia teriak-teriak tadi. Sia tingu lagi dia dari atas sampai bawah. Sah! Mimang urang!
"Ko urang sini ka? Sia mo cari kedai yang ada air paip. Panas suda tayar sia dari turun bukit tadi. Sia kehabisan air." diabilang sambi garu-garu kepala.
"Tida tau. Sia pun tida tau ni di mana." sia cakap sama tu lelaki. Bulat mata dia tingu sia. Takajut kali dingar sia cakap begitu.
"Oh bah. Yala. Ko tunggu bas ka?" diabilang lagi tu lelaki. Ni kali dia yang tingu sia dari atas sampai bawah. Hisyyy lain-lain suda sia rasa.
"Ermmm... Iya." sia bilang sama tu lelaki. Trus dia cakap oh saja. Sia pun teda apa-apa mo cakap. Trus tu lelaki balik sana lori dia.
Fuh... Lega sia rasa sikijap. Tapi inda lama sia nampak tu lori undur belakang pi tampat sia. Aik kanapa ni? Sia tingu tu lori. Tiba-tiba terkeluar satu kepala perempuan dari dalam lori. Sebelah tampat duduk tu lelaki yang turun tadi.
"Kami mo pi pekan ni. Ko mo ikut?" diabilang tu perempuan sama sia. Sia pun tida tau mo cakap apa.
"Ini bini sia." diabilang tu lelaki tadi. Dia yang drive tu lori.
"Malam suda ni. Bahaya tau ko tunggu bas satu urang sini. Mana ruma ko? Mari kami hantar ko balik." diabilang lagi tu perempuan sama sia.
Lama juga sia terdiam berpikir. Trus tu perempuan mo keluar dari tu lori. Panat kali dia tunggu jawapan sia. Sekali dia turun dari lori, sia tingu perut dia besar. Mengandung pula dia ni. Dia pi dakat sia. Trus dia pigang tangan sia.
"Mari la balik. Panat suda kami cari ko sebenarnya." diabilang tu perempuan sama sia. Trus dari sana sia mula bingung-bingung. Apa maksud ni perempuan panat kunu durang cari sia.? Laju-laju sia kasi lapas tangan dia.
"Jane.. Suda la merayau. Mari la kita pulang." diabilang tu perempuan. Jane? Sepa Jane? Dia kanal sia ka?
"Sepa Jane? Sepa ko?" sia tanya sama dia dengan muka tida puas ati kali tu.
"Sia si Sera. Sia kakak ko Jane." diabilang tu perempuan tiba-tiba. Ishk!! Napa kambang bulu roma sia rasa?
"Ah... Ko tembirang ni kan?! Nama sia bukan Jane.!" sia bilang sama tu perempuan. Diabilang dia kakak sia. Iya meh???
"Betul.. Sia kakak ko." diabilang tu perempuan nama Sera yang mengaku kakak sia kunu. Dia pigang lagi tangan sia.
"Percaya la bah. Sia sumpah demi ni baby dalam perut sia. Ini baby anak buah ko pertama. Ko paling tida sabar lahir ni baby." diabilang lagi si Sera yang mengaku kakak sia ni. Sia tingu tu perut dia. Macam tunggu masa lagi mo beranak.
Tiba-tiba sia rasa sebak mo nangis. Napa sia emo ni? Sia trus pigang tu perut dia. Sia dapat rasa lagi tu baby tendang tangan sia. Haisyyyy.. Takajut sia.!
"Mari la balik. Percaya la sia." diabilang si Sera tu. Entah kenapa trus lembut hati sia. Trus sia rasa hati sia dekat betul sama dia. Sia naik la tu lori sama-sama dia. Sia tingu si Sera senyum. Tu lelaki yang mengaku laki dia pun ikut senyum. Trus sia pun ikut senyum juga. Tertutup ja tu pintu lori trus galap sia nampak.
****
"Ya Tuhan! Terima kasih Tuhan! Terima kasih doktor, nurse!" takajut sia terdengar ada suara urang teriak. Masih galap lagi sia nampak. Tapi palan-palan sia cuba buka mata sia. Pedih-pedih mata sia rasa. Lemas-lemas badan sia rasa. Sekali sia terbuka mata, macam berpusing sikijap dunia sia rasa.
"Jane.. Jane.. Ko suda bangun nak?" diabilang satu suara dekat sia. Berabis si a mo tingu sepa yang bercakap. Betul-betul ka nama sia Jane? Sia rasa sekarang sia sedang berbaring. Sekali sia mo kasi pusing kepala.
"Awwww..." itu ja mampu sia cakap. Punya sandi tu rasa. Punya sakit leher sama kepala sia! Ya ampun sesak kijap nafas sia. Kenapa sia ni?!
"Palan-palan, jangan banyak berguyang." diabilang lagi tu suara. Sia rasa dia sedang bercakap sama sia.
Inda lama muncul satu muka betul-betul di depan sia. Mimang sia kenal tu muka. Ni kali betul-betul sia kenal ni muka.
"Mami..." sia bilang dengan suara yang hampir tida dapat sia sebut. Ya! Itu mami sia! Mami yang kasi besar sia dari kici! Mami kandung sia!
"Syukur ko sedar suda Jane. Odoi Tuhan. Terima kasih Tuhan." diabilang mami sia menangis-nangis lagi sia nampak muka dia. Dia mo paluk sia tapi dia takut kali sia kesakitan. Tangan sia saja pelan dia gusuk-gusuk.
"Mana sia mami?" sia tanya mami sia lepas beberapa minit sia terdiam berpikir.
"Ko di hospital Jane. Jan dulu ko tanya sekarang. Ko rehat la dulu." diabilang mami sia. Trus sia terdiam ikut ja cakap mami sia. Inda lama trus galap balik pandangan sia.
****
Seminggu suda berlalu dari sia sedar diri. Tapi sia masih kana tahan di hospital. Rupanya sia pernah kemalangan jalan raya. Lama juga kunu sia koma. Pernah juga sia hampir mati tapi hidup balik lepas kana buat CPR. Lepas dingar cerita mami sia, baru la sia paham napa sia di hospital.
Jadi sepa urang-urang yang sia jumpa sebelum ni? Ada ka suma tu mimpi sia ja? Atau...
BERSAMBUNG
YOU ARE READING
SIAPA SIA?
SpiritualPROLOG SIA pun tida tau macam mana sia buli mati. Sia pun tida ingat sia ni siapa? Sadar-sadar ja sia, trus sia terbangun kunu sana di kebun gatah. Pakai baju dress warna putih panjang macam la kunu tu pengantin. Suda tu rambut sia panjang lagi tu s...