المجهول حفيدي
الجزء السادس عشر
وصيه اب
كل سنه وانتي صاحبي كل سنه وانت حبيبي كل سنه وانت ظهري وسندي واقرب حد ليا كل سنه وانتي ابني وضي عنيا كل سنه وانت بالف خير وصحه وسعاده ياكل املي وكل ماليا .....
عوزك ياولدي تكون راجل زين وتعيش رافع راسك بين الرجال مالكش دعوه بالعيب ولا الحرام وخليك في حالك ومتبصش للي في ايد الناس خليك جدع مع الكل حد مع الي ندل معاك لان الرجوله ياولدي انك تعمل باصلك وتعيش راجل وتعامل الناس بتربيتك الي هي الاساس واحترم الصغير قبل الكبير تكون محبوب من كل الناس ومتتفخرش بنسبك ولا باهلك افتخر بنفسك هتعلي وتبقي في احسن حال واياك والكدب وقول الزور لان دول لو اجتمعوا في راجل هيخلوه دلدول وكل الناس عليك هدوس وهتغضب رب العباد واياك ياولدي والخشي لان الخشي بيولد الفقر في الرجال ودايما خليك مع الحق لو حتي علي رقبتك ومتخفش غير من الي خلقك الواحد القهار وياولدي اياك وبنات الناس لان العرض غالي ومبيندسش بالنعال لانه ياولدي الدنيا دواره وداين تدان .. واوعك تفرط او تقصر في صلاتك وخلي بينك وبين ربك عمار .. انت شاب وهتغلط لانك مش قديس او ملاك الرجوله ياولدي انك تعترف بغلطك وتندم وتستغفر وتوب الي الله.... افهمي كلامي ياولدي زين واسمع نصيحتي ووصيتي ياعالم بكره هكون فين بحبك ياولدي ياضي عيني ياغصن بين فرعين واوصيكي يابني علي امك تشيلها فوق راسك وتحطها جوه عنيك دي رضاها من رضا ربك لو عاوز تدخل الجنه برها الله يرضي عليك ........ وصيه اب ... المجهول حفيديمشي الرجاله كلهم وكل واحد معاه سلاحه وطلعوا ناحيه الجبل وكان رجاله حمدان وصلهم الخبر والكل استعد عشان هتبقي النهايه او انهم يثبتوا وجودهم واول ما وصل الحاح مناع والي معاه للجبل حصل انا رجاله حمدان كانوا في كل مكان ومنتظرين واول ما وصل الحاج عمران ضربوا عليهم نار وقتلوا اتنين الناس كلها فزعت من الي حصل وكل واحد اتخبا في مكان وطلقه هنا وطلقه هنا وقعدوا علي كده خمس ساعات الحاج مناع طلب من رجلته يقفوا وميضربوش نار وكل واحد ياخدله ساتر ويحمي نفسه ويكون صاعي وعينه مفنجله وبعد ربع من ساعه من كلام الحاج مناع سمعوا صوت عربيات الشرطه داخله عليهم وعربيات الامن المركزي ونادي الضابط المسؤال عن الحمله في المكرفون ياحمدان يابخيت مافيش داعي للمقاومه المكان كله محاصر بدء رجاله حمدان تضرب نار من جديد علي الاهالي والشرطه ودخلت قوات التدخل السريع رموا داخل المغاره قنابل مسيله للدموع والكل خرج وسلم نفسه للشرطه بدون مقاومه ومسكوهم كلهم بس حمدان مش معاهم لا هو ولا عصفور قلبي المكان من تحتيه لفوقه مش لقينهم خالص وكل الي موجودين مستغربين فين حمدان بخيت ودراعه اليمين عصفور .....
في المستشفي...
لبني .. ساجد انت كويس
الحمد لله يالبني
في حاجه بتوجعك
خفيف بس والحمد لله انا تمام
طيب يالي شد حيلك عشان جوزنا كمان اسبوع مضحكش النلس علينا عوزاك تكون اسد كده وترفع راس مناع الديب فوق
ان شاء الله وهقلك من دلوقتي خلال تسع شهور الاقي مناع الصغير قدامي غير كده هطلقك
نعم تطلق مين اقسم بالله هدبحك وهحطك في اكياس نايلون وهطلع من لحمك كل يوم واكلك للقطط والكلاب فكر بس كده انك تبص لغيري او تطلقني..
أنت تقرأ
المجهول حفيدي
General Fictionالرجوع الي ارض الوطن هبه ونعمه من الله ومهما لفيت وسافرت هترجع لارضك مهما حصل ولكن لو العادات والتقاليد حكمت عليك طول عمرك تعيش غريب في بلد غير بلدك والظروف حرمتك من حقك وقتها لازم تلاقي البديل ...... لازم تلاقي الحل وتحل كل مشاكلك وترجع لبلدك تاني...