غل وحقد

9.8K 307 22
                                    

المجهول حفيدي
الجزء السابع
غل وحقد

عمرك في يوم فكرت تسرح بخيالك في حد حبيته من جوه قلبك وهو مش ليك فكرت ان حد في عز خنقتك ووجعك بتلاقيه بيطبطب عليك وبيراضيك اول ما تبكي تلاقي ايده اتمدت بتمسح دموع عنيك ولو كنت فرحان هو اول حد بتجري تحكيله وبيفرح قد فرحتك مرتين بيتمني يشوف السعاده مرسومه جوه عنيك وبعد كل ده بيقلك مش محتاج منك حاجه ولا عاوز منك غير اني اطمن عليك ....... ياااه كل ده بتعمله ومش محتاج حاجه غير انك بس تشوفه سعيد وتطمن عليه بس بتعمل كل ده عشانه وبدون مقابل وتلاقيه مش حاسس بيك ولا بيخاف عليك ووجودك زي عدمه ويمكن فاكر ان ده فرض عليك رغم ان الشخص الي بيعمل كده بيبقا محتاج منك كلمه حلوه نظره منك تنسيه الدنيا بيعمل كده عشان هو ابن ناس وراقي في تعاملاته ومحتاجك جنبه محتاجه حضنك وخوفك عليه محتاج اهتمامك الناس الي زي دول المفروض يتعملهم في قلبك مقام لانهم ناس تمام ونادر انك تلاقيهم في اي زمان ومكان لو لقتهم حطعهم في عنيك ومتوجعهمش لان وجعهم بيكون صعب جداا 

رفقا بمن احبوكم واخلصوا رفقا بمن جعلوكم نصب اعينهم رفقا بمن تمنوا لكم حياه كريمه ولو حتي بعيد عنهم رفقا بهم لانهم لا يملكون الا مشاعرهم وقلوبهم العطره دائما شديده البياض.....

المجهول حفيدي

خير ياساجد ياحبيبي قلي طلبك الي انت عاوزه وانا رقبتي سداده ياغالي ياولد الغالي....

الي حصل ده يكون سر بنا ياعمي ومفيش حد يعرفه ابدا ومافيش حد يعرف اني ابن اخوك راشد وبالذات جدي مناع ونبه علي رجالتك ما يقولوك حاجه لاي حد وخصوصا عمران ومحمود لاني عرفهم كويس اوي مش بيحبوني ويتمنولي الموت ماشي ياعمي عشان خاطري لان لو جدي عرف اني ابن ابنه سراج العواقب مش هتبقي حلوه خالص.....

حاضر ياابن اخويا بس انا عاوز اعرف ليه كل ده ليه مش عاوزه يعرف حاجه زي دي ممكن تسعدوا جداا وكمان هو بيحبك قووي...

لا ياعمي مش هيتقبل وجودي لما يعرف اني ابن سراج الي سابه ومشي من البلد وكسر كلامه ده اعتبره مات وانا مش هسكت غير لما اصحي الميت ده في قلبه قبل ما رجعه للحياه...

عندك حق ربنا يقويك بس الخوف دلوقتي ... ياوقعه طين....

ايه ياعمي في ايه قلقتني.....

لبني زمانها راحت البيت وقلتلهم كل حاجه ربنا يستر بقا يالا بسرعه نلحقها قبل ما تنيل الدنيا وتليفون محروق ابوها مقفول....

ايوه ياعمي صح يالا بينا نلحقها بسرعه هفك الراجل ده ونمشي ...

تفك مين سيبه مرمي زي الكلب الي حرمه تضربه وتربطه ميبقاش راجل ومالوش عوزه ....

راح ساجد وسراج وسجي جري علي دوار الحاج مناع عشان يلحقوا لبني قبل ما تبوظ كل حاجه وتفضح الكل لقوا لبني واقفه مع جدتها وجدتها بتعيط اول ما شفت ساجد وسجي ضمتهم ليها وقالت اهلا بولاد الغالي اهلا باحفادي اهلا بكبدي وضي عيوني كده ياساجد تخبي عليا انك ابن سراج ابني حبيبي كده بقالك اكتر من ثلاث شهور هنا ومستكتر عليا الفرحه .. ساجدقبل ايدها وبوسها من جبينها وقاله والله ياجدتي غصب عني خفت الا تقولي لجدي وتحصل مشكله .. لا يابني عمري ماكنت هعمل كده خالص لاني عارفه ردة فعل جدك ايه وانا دلوقتي مش عارفه انت هتعمل ايه مغاه ......

المجهول حفيديحيث تعيش القصص. اكتشف الآن