Bab 16

6.1K 203 16
                                    

Fatihah's POV

"Aku malas kau faham tak? Aku malas nak keluar rumah, nak jalan, nak pusing, nak makan. Ish nak segala-galanya lah!" Rungutku sambil mengepit Oppoku di antara telinga dan bahu.

"Takkan makan pun kau malas? Kau ni nak bela badan ke apa? Agak-agaklah weh dah macam mayat hidup aku tengok kau. Kau ingat kau tu vampire huh? Macam Edward dengan Bella. Euww minta simpang lah!" Kutuk Dila. Eh eh eh! Suka suki je dia kata aku macam mayat hidup. Dasar kurang asam keping!

"Ish kau ni! Apa pula cerita Twilight kau masukkan sekali ni? Aku malas kau tahu tak? Lusa dah kena masuk kerja. Aku nak ambil my sweet little time to enjoy, rest and goyang kaki tengok drama. Kau apa tahu? Penat tahu tak jadi setiausaha. Kau lah pembantu, pembancuh kopi, tukang susun fail, tukang sambungkan talian. Penat lah!" Rungutku lagi. Usai menjemur baju, aku mengangkat bakul dan melangkah untuk masuk ke dalam rumah. Apa? Ingat aku malas tu aku tak buat kerja rumah ke? Eh hello! Inilah ciri-ciri isteri mithali okay?

"Ala Tihah!! Kau taknak ke teman aku beli baju baby?" Ayat terakhir Dila tidak jelas.

"Hah?!" Soalku.

"Baju bayi lah pekak! Aduh sakit telinga aku ngok!" Marah Dila. Aku ketawa mengekek-ngekek.

Akhirnya aku bersetuju untuk keluar dengan Dila dan suaminya. Nak pergi beli baju bayi lah katakan. Almaklum nak jadi ibu bapa dah. Hihihi macam lawak pula Dila jadi mak. Aku tak boleh bayang. Dia tu dahlah lasak nak mampus. Tak tahulah macam mana Encik Akim tu boleh handle si Dila ni. Perangai dia dahlah kadang macam kanak-kanak ribena.





.............

"Sekarang ni kau ke aku yang nak jadi mak? Apehal yang kau melebih sangat ni?" Soalan Dila membuatkan aku ketawa berdekah-dekah. Yelah daripada tadi sampailah sekarang aku yang tentukan baju apa yang sesuai untuk anak Dila. Baju pink kureng, baju biru erk? Why blue? Konklusinya, majoriti baju dan barang anak Dila semuanya putih. Okay apa? Putih kan suci,bersih dan fuh! Tak tahu nak cakap macam mana.

"Aku seronok lah pilih baju bayi ni. It gives me happiness and I don't know. I am kind of excited to pick everything." Aku menjongketkan bahu.

"Kalau macam itu Cik Fatihah, apa kata awak cari pengganti je? Yelah sudah sampai masanya untuk awak maju ke hadapan. Tak gitu yang?" Akim membuat isyarat mata pada Dila.

"Ha betul tu weh. Kau patut cari lain je. Manusia tak sedar diri tu ingat dia je boleh bahagia? Kau pun boleh okay?" Dila memberi cadangan.

Aku sebenarnya memang dah lupakan dia tapi masalahnya, aku tak ada calon. Yelah aku mana ada ramai kawan lelaki. Aku kan baik hihihi!

"Aku takde calonlah guys. Help me find my calon. Aku mana ada kawan lelaki. Aku kan baik hehehe!" Ujarku sambil tersengih.

"Pigidaaa! Takde kawan lelaki konon. Kau jangan sampai aku bocorkan kisah cinta monyet kau dulu dengan Irfan eh. Aku tak lupa lagi tau." Kata-kata Dila membuatkan aku terfikirkan bekas kekasih hati masa zaman sekolah menengah dulu. Haish! Zaman kegemilangan tu.

"Ish takpayah lah throwback bagai. Aku nak yang sekarang. Past is past sister. Cepatlah! Siapa calon weh?" Okay sekarang aku nampak macam terdesak sangat.

Dila dan Akim memandang satu sama lain sebelum kembali menghadap muka aku dengan senyuman penuh makna.














.........

Rayyan's POV

"Kenapa abang asyik termenung je? Ros tengok abang diam je tak banyak cakap macam selalu. Abang ada masalah ke?" Soal Ros. Aku terdiam sejenak merangka ayat untuk menjawab soalan Ros.

Encik Singa Pujaan HatiKuWhere stories live. Discover now