Bab 3

9.9K 296 5
                                    

Aku melihat semula alamat yang dihantar melalui whatsapp. Biar betul rumah ni?!

Aku memakirkan kereta ku dihadapan pagar besar rumah banglo tiga tingkat tersebut. Nombor bosku didail.

"Bos saya dah sampai depan pagar.." Belum sempat aku habiskan ayat,pagar besar tu terbuka secara automatik. Terbeliak terus biji mata aku ni!

"Kau masuk je." Arah bosku.

Fuyoo!! Kereta mahal beb! Bayangkan ada sebuah Lamborghini,sebuah Porche,dua buah BMW dan sebuah Mercedes. Kaya gila bos aku ni. 'Dah nama pun bos kan Tihah. Apelah bengap sangat kau ni?'Perli hati kecilku. Ala kau diamlah menyibuk je.

"Asalamualaikum." Aku memberi salam. Kasutku dibuka dan disusun. Banyaknya kasut dekat depan pintu. Ada majlis ke?

Aku menapak masuk ke rumah. Bunyi riuh yang datang dari arah ruang tamu banglo itu menarik perhatian ku. Wah! Ramainya orang tapi makhluk yang aku cari tu takde pulak. Aku memandang sekeliling. Macam majlis hari jadi je sebab ada kek dan hadiah. Eh kejap! Encik Akim ada cakap pasal hari jadi adik bos aku.

Sedang aku ralit memandang sekeliling tiba-tiba ada tangan memegang bahu ku dari belakang. Macam nak terkeluar jantung aku,terkejut kut! Seorang wanita dalam linkungan umur mak memandang aku sambil tersenyum.

"Adik ni kawan Rayyan ke?" Soal wanita itu.

"Ha a puan. Puan ada nampak Rayyan tak?" Soalku. Wanita itu mengukirkan senyuman manis.

"Dia ada dekat taman. Kejap aunty panggilkan Mak Mun." jawab wanita itu.

"Mak Mun!"

Seorang wanita yang agak berusia datang.

"Ya tengku?" Jawab Mak Mun. Eh kejap,Mak Mun panggil apa tadi? Tengku?! Hek!

"Tolong tunjukkan.." Kata-kata wanita yang dipanggil tengku itu terhenti sambil memandangku. Pandangan dia macam nak tanya nama aku je.

"Fatihah" Balasku.

"Ha tunjukkan Fatihah jalan ke taman." Arah tengku itu. Mak Mun mengangguk lalu mengajakku.

"Anak ni kawan Rayyan eh? Cantik." Soal Mak Mun siap puji lagi. Aduh,kembang weh kembang!!

"Ha a. Takdelah Mak Mun biasa-biasa je" Jawabku. Alahai rendah dirilah pulak!

"Ha dah sampai. Anak jalan depan sikit dekat taman tu ada buaian. Rayyan ada dekat situ." Kata Mak Mun. Usai mengucap terima kasih. Aku mengikut kata-kata Mak Mun. Aku nampak buaian juga kolam ikan.

"Mana dia? Aduh,dahlah panas ni!" rungutku. Telefon bimbitku dikeluarkan. Nombor bos aku dail. Tak berjawab. Hesy! Aku meneruskan pencarianku hinggalah aku terdengar suara seperti orang sedang memujuk.

"Ayna,janganlah macamni. Tak kesian ke dekat along?" Pujuk Rayyan lembut. Alahai lembutnya. Makk!! Adik cairr!!

Aku mengeluarkan telefon bimbitku. Butang merakam ditekan. Semua babak pujukan direkodkan.

"Taknak! Along lambat! Along janji nak ambil Ayna balik,tapi along tak datang pun. Along tipu!" Bentak gadis yang dipanggil Ayna itu.

"Suka hatilah! Along pujuk macam mana pun bukan Ayna dengar kan?!" Ahh sudah! Mula dah perangai menyinga dia. Dengan adik sendiri pun nak menyinga.

Aku tengok muka Ayna dah lain macam je. Macam nak nangis je. Alahai,sadisnya dapat abang macam ni!

Rayyan bangkit dari duduknya dan mula mengorak langkah balik ke dalam rumah. Elok je dia toleh,dia nampak aku yang tengah berdiri. Wajahnya,hesy garang sungguh!

"Ha elok jugak kau sampai. Kau tolong pujukkan si budak tu. Kalau dibiarkan aku yang pujuk gamaknya nanti ada jugak yang mati dekat sini sebab tertelan pasu." Ujar Rayyan sebelum berlalu. Apa punya abang lah dey!

"Apalah bos ni. Dengan adik sendiri pun nak buat perangai singa tu." Aku terus menekup mulut. Aduhhh,macam mana boleh tersasul!

"Kau cakap apa tadi? Singa?"

"Ha? Saya...pergi pujuk adik bos dulu eh? Oh by the way,nama dia apa eh?" nampak tak aku ubah topik? Hihihi!!

"Tengku Rayna Sharlin."Balasnya sebelum dia berlalu masuk ke rumah. Aku menggeleng-gelengkan kepalaku.

"Cik Rayna." Panggilku.

Rayna masih lagi menundukkan wajahnya. Seketika kemudian aku terdengar bunyi esakan halus. Ada hantu ke kat rumah ni?!

"Akak.." Terus dia peluk aku. Pehal budak ni?

"Eh kenapa ni? Kenapa nangis ni?" Soal aku lembut. Yelah nak pujuk orang takkan nak menyinga pulak?

"Ayna tak suka along. Along garang pastu jahat pastu penipu! Semua ada dekat along." Adu Rayna.

"Eh Cik Rayna,jangan nangis.Takkan along cik nak tipu cik kut. Cik kan adik dia. Manusia buat salah cik. Mungkin jalan sesak tadi sebab tu along cik lambat. Dah dah tak nak nangis habis make up. Birthday girl cannot cry cry not nice la later." Pujuk aku. Entah apa yang aku mengarut pun aku tak tahulah.

Tangisan Rayna mulai reda. Kemudian dia tersenyum.

"Akak ni speaking apa?" Soal Rayna. Dia kemudian ketawa kecil.

'Cantik jugak adik singa ni. Comel dengan lesung pipit dia. Lembut je tak macam abang dia garang macam singa. Adik dia comel macam kucing. Eh apasal aku asyik guna spesies haiwan ni?

"Sharlin! Sharlin!"

"Ha tu ada orang panggil Cik Rayna." Kataku. Aku memeluk bahu Rayna dan memujuknya untuk masuk ke dalam rumah.

"Alahai hilang dah make up Sharlin." Ujar aku. Patut tak aku offer nak make up dia? Patut tak patut?

"Akak tolong touch up Ayna boleh?" Eh dia dengar ke aku cakap dalam hati? Hihihi!!

Aku pun memulakan kepakaran aku. Harap-harap tak jadi macam badut lah muka budak ni. Kang tak pasal-pasal aku kena sound dengan singa tu. Eee seram!

Jam Lambretta dipergelanganku dipandang sekilas. Uih!! Dah pukul tujuh petang oi! Aku tak balik lagi. Mesti mak risau ni! Aku kena cari singa tu.

"Singa oh singa. Meow meow meow meow. Singa oh singa." panggil aku perlahan kalau orang dengar tak pasal diorang hantar aku pergi wad sakit jiwa. Hahaha!

"Singa! Hesy mana singa ni? Meow meow..."

"Kau cari siapa?"

"Opocot meow singa meow meow! Eh tengku!" Alamek! Mati aku mati aku!!!

"Siapa singa? Kau panggil siapa meow meow?" Soal Tengku Rayyan.

Halamek!

Tbc..
Vote,Comment,Share! ^-^

Encik Singa Pujaan HatiKuWhere stories live. Discover now