Bab 5

707 20 1
                                    

KELOPAK mata dibuka perlahan. Mia menggeliat semahu-mahunya sebelum dia tersedar sesuatu. Terkebil-kebil dia memandang atas.

Bumbung zink? Sejak bila rumah Keysha ada zink ni? desis hati Mia perlahan bersama kerutan di dahi.

Kemudian otaknya mula menghadam kejadian semalam. Dia bingkas bangun, selimut yang menutup separuh badannya diselak. Bulat matanya apabila melihat bajunya sudah bertukar dan yang paling mengejutkan, kain batik! Tapi yang paling merisaukan, kain batik itu terselak sampai ke bahagian paha.

Oh my! Seumur hidup aku, aku tak pernah pakai kain batik! Apa yang lelaki tu buat pada aku? Kenapa kain aku jadi macam ni? Mummy... Daddy, apa Mia nak buat ni? Mia memegang bajunya sebelum tangan disilangkan di dada.

Dadanya mula sebak. Matanya mula berkaca-kaca. Takkan aku dah kena... Rogol?

Argh! Mia menggeleng kepalanya berkali-kali. Tenang, tenang, jangan fikir bukan-bukan, Mia! Jangan! Kau tak ada rasa sakit di bahagian mana-mana, kan? Jadi kau kena positif!

Tiba-tiba halwa telinganya disapa dengan satu lagu yang menenangkan. Lagu apa ni? Sedang dia mendengar bait-bait lagu itu, dia ternampak kelibat seorang lelaki dari jauh melalui arah jendela kayu yang terbuka sedikit. Dia bangun seraya menghampiri jendela itu lalu mula mengintai. Kain batik dipegang kuat.

Kalau terlucut, naya aku! Hesy...

Terkebil-kebil Mia melihat lelaki yang memboncengnya semalam sedang... Ampai baju!

Wow! Apa hal aku nampak dia macam ayu sangat ni? Mata ditenyeh berkali-kali. Tidak percaya dengan apa yang dipandangnya. Terpegun sangat.

Handsomenya tapi rambut dia serabut! Mia puji dan kutuk sekali gus sebelum dia tersedar sesuatu. Eh? Itu bukan ke baju yang aku pakai semalam? Dia tolong sidaikan? Errr...

Kemudian Hazril duduk betul-betul di atas pangkin yang berdekatan dengan jendela bilik yang dihuni Mia. Mia merenung kepala Hazril yang sedang membelakanginya. Terdengar suara Hazril bernyanyi mengikut lagu Alhamdulillah nyanyian Maher Zain yang sedang berkumandang di rumah kayu itu. Pandangan lelaki itu dihalakan ke arah langit.

Now Allah, I realized what I was missing,

By being far from you,

Alhamdulillah, Alhamdulillah,

All praises to Allah, All praises to Allah,

Alhamdulillah, Alhamdulillah,

All praises to Allah, All praises to Allah.

"Ehhh, akak dah bangun?"

Terenjut bahu Mia dan pantas dia berpaling ke arah datangnya suara itu. Kelibat seorang gadis berpakaian hampir serupa dengannya dipandang.

Ini... Budak yang hantar makanan semalam. Mia menggaru kepalanya. Pening dengan keadaan yang terjadi pada dirinya.

"Adik ni siapa? Akak ada kat mana ni, dik?" soal Mia seraya menapak menghampiri Sara.

"Nama adik Sara Aalia, panggil Sara aje. Akak ada di rumah kami. Ibu cakap semalam akak pengsan. Jadi Abang Hazril angkat akak kasi akak tidur dalam bilik ni."

"Haaa? Dia... Angkat akak?"

Sara angguk.

"Dia... Ang... ang... kat akak!" Mia sudah tergagap. Air liur ditelan berat.

"Habis... Ni?" soal Mia lantas bajunya dipegang.

Tolonglah, janganlah cakap si... Apa eh nama dia? Haaa... Hazril tu yang tukar. Hesy.

Cinta Tak Pernah SalahWhere stories live. Discover now