Bab 6

708 19 0
                                    

"HEI! Hantar saya balik ke kereta saya. Lepas tu kalau awak nak blah, suka hati! Biar saya cari mekanik sendiri," tutur Mia serius sambil memandang Hazril yang sedang khusyuk mengelap motosikalnya dengan sehelai kain yang hampir reput. Tengok warna pun dia dah jijik nak pegang.

Selesai sahaja dia menjamu selera, dia terus mendapatkan Hazril. Dia nak balik! Dia tidak betah tinggal lama-lama di sini. Bukan sebab Mak Ita atau Sara, tapi disebabkan terlalu geram dengan perangai mamat sengkuang ni!

Sesuka hati dia aje mengata aku. Huh! Perangai annoying gila! kutuk Mia dengan penuh perasaan.

"Sama-sama..." kata Hazril tiba-tiba tanpa memandang wajah Mia. Dia masih khusyuk mengelap jejari motosikalnya.

"Hah? Sama-sama apa? Awak jangan nak tukar topik eh? Saya nak balik! Tak faham bahasa ke? Semalam cakap saya pekak, awak pun pekak juga!" Mia sudah mula menjerit.

Dia dah tak peduli kalau Mak Ita dan Sara dengar. Yang pasti dia nak balik.

"You're welcome..." balas Hazril perlahan.

"What? Isy! Awak ni dulu belajar takat mana? Lain yang saya suruh lain yang awak jawab." Mia mengetap bibir.

Hazril memandang wajah Mia yang sudah merah menahan marah. "It's my pleasure..." ujarnya lagi.

"Argh! Geramnya... Apa yang awak nak cakap sebenarnya ni hah?" Mia bercekak pinggang.

Senyuman manis terukir di bibir Hazril sehingga menyebabkan Mia terpanar. Manis. Indah. Terus rasa terbantut nak marah. Dia ni nak goda aku ke?

"Mintak tolong tahu, tapi nak ucap terima kasih tak tahu. Memang perangai kebanyakan orang zaman sekarang. Hampeh!" Senyuman manis di bibir Hazril bertukar sinis. Kain di tangannya digumpal lalu dibaling ke wajah Mia yang sedang ternganga dek terkejut dengan kata-kata Hazril.

"Fuhhh! Eiii... Kain buruk! Kurang ajar kau! Fuhhh... Habis masuk dalam mulut aku!" Mia menarik kain buruk dan mencampaknya jauh. Mulutnya dilap berkali-kali dengan menggunakan lengan baju. Wajah Hazril yang sedang tertawa dipandang geram.

"Seronok kenakan orang? Bencilah!" jerit Mia seraya melangkah masuk ke dalam rumah sambil menghentakkan kakinya.

"Ehhh, tunggu kejap!"

Langkah Mia terhenti apabila Hazril berdiri di hadapannya.

"Saya dah hantar pun kereta awak ke bengkel. Siap kereta tu, saya hantar awak ke bengkel. Lepas tu awak boleh blah, okey!" Hazril menyeluk poketnya.

"Ni, kunci rumah yang ada dalam dashboard tu." Hazril melangkah kembali menuju ke motosikalnya setelah kunci bertukar tangan.

Amarah Mia serta-merta hilang. Dia dah hantarkan? Alahai, baiknya dia! Aduh... Mulalah nak rasa bersalah ni. Perlahan-lahan bibir Mia mengukir senyuman nipis.

"Tapi... Pasal kain buruk tu, saya tak nak mintak maaf. You deserve that. Siapa suruh tidur sampai air liur meleleh pada baju saya?" ujar Hazril tanpa memandang wajah Mia.

Senyuman Mia mati. "Takkanlah!"

"Awak tidur, habis bahu saya basah dikerjakan awak. Dah busuk! Jadi, sekarang satu sama!" Wajah Mia dipandang sekilas.

"Tipu!"

"Buat apa saya nak tipu? Awak tidur takkan tak pernah meleleh air liur?"

"Isy!" Mia terus masuk ke dalam rumah dan menuju ke biliknya. Eh, bukan biliknya. Bilik mamat tu!

Geramnya aku. Perangai entah hape-hape. Terkumat-kamit Mia membebel seorang diri lantas punggung dihenyakkan di atas katil. Bila difikirkan balik apa yang dikata Hazril, wajah Mia membahang.

Cinta Tak Pernah SalahWhere stories live. Discover now